سهامداران مخابرات از اینترکانکشن با ایرانسل- ام تی ان متضرر شدند

به گزارش خبرنگار سازمان خبری موبنا ، مجمع عمومی عادی سالیانه مخابرات ایران روز ۳۱ تیرماه سال جاری با حضور سهامداران ، اعضای هیات مدیره و نمایندگان سازمان های حسابرسی و خصوصی سازی به عنوان بازرس و ناظر برگزار شد که پس از استماع گزارش هیات مدیره ، برخی سهامداران سوالاتی را درباره وضعیت شرکت …

به گزارش خبرنگار سازمان خبری موبنا ، مجمع عمومی عادی سالیانه مخابرات ایران روز ۳۱ تیرماه سال جاری با حضور سهامداران ، اعضای هیات مدیره و نمایندگان سازمان های حسابرسی و خصوصی سازی به عنوان بازرس و ناظر برگزار شد که پس از استماع گزارش هیات مدیره ، برخی سهامداران سوالاتی را درباره وضعیت شرکت مخابرات ایران مطرح کردند.
سهامداران از اینترکانکشن مخابرات با ایرانسل-ام تی ان متضرر شدند
یکی از سهامداران شرکت مخابرات ایران با اشاره به پرداخت هزینه ۴۰۰ میلیارد تومانی مخابرات به اپراتور ایرانی خارجی ایرانسل – ام تی ان و نیز دریافت هزینه ۱۵۰ میلیارد تومانی از این اپراتور گفت: سهامداران از این اتصال متقابل مبلغ ۲۵۰ میلیارد تومان متضرر شده اند.
وی ادامه داد: به مخابرات پیشنهاد می کنیم برای جلوگیری از این ضرر و زیان ها هزینه اتصال متقابل با ایرانسل – ام تی ان را خنثی کرده و رابطه با این اپراتور را قطع کند. چرا که در این شرایط  سهامداران ایرانسل – ام تی ان حق مخابرات را می گیرند.
در مقابل این سوال صابر فیضی مدیرعامل شرکت مخابرات ایران گفت: رابطه اتصال متقابل با ایرانسل- ام تی ان براساس پروانه صادره شرکت مخابرات است که با وجود صورت های مالی، بصورت علی الحساب مبلغی به این اپراتور پرداخت شده است.اما مذاکرات با این اپراتور براساس تعرفه ها و استانداردهای جهانی مدنظر ITU است.
به گفته فیضی اعطای این رقم به ایرانسل- ام تی ان براساس پروانه، اجتناب ناپذیر است اما با نهایی شدن توافقات به طور قطع،  نتیجه به نفع شرکت مخابرات ایران خواهد بود.
وی خاطرنشان کرد: هر آنچه از مجموعه مخابرات ایران به اپراتور دوم ارائه شود، درآمد مخابرات خواهد بود. آنچه از مسیر مشترکان ما به این اپراتور و برعکس می رود، اینترکانکشن محسوب می شود.
مدیرعامل شرکت مخابرات ایران از جمع بندی نهایی موضوع اینترکانکشن با اپراتور دوم تا پایان شهریورماه خبر داد و گفت: مخابرات به ازای هر دقیقه مکالمه ۶۲۵ ریال از ایرانسل- ام تی ان دریافت می کند و مبلغ ۳۳۴ ریال به ایرانسل – ام تی ان پرداخت می کند.
افت سود مخابرات نسبت به بودجه ۸۷ و عملکرد ۸۶
 یکی دیگر از سهامداران مخابرات با بیان اینکه فناوری اطلاعات و ارتباطات فضای پررشدی دارد ، به بحث کاهش حقوق و دستمزد پرسنل و افزایش هزینه های جاری این شرکت اشاره کرد و گفت: چرا با وجود کاهش پرسنل و هزینه ها ،  شاهد افت سود نسبت به بودجه سال ۸۷ و عملکرد سال ۸۶ هستیم. ثروت سهامداران مخابرات در سال گذشته افزایش نیافته است و تا زمانی که سیاست بر مخابرات کشور حاکم است، این وضعیت ادامه خواهد یافت.
این صاحب سهم مخابرات، با اشاره به وضعیت فعلی اینترنت در کشور، یادآور شد: چرا مخابرات باید در فضای سایبر عقب بیافتد و این مساله کاهش درآمدش را به همراه داشته باشد؟
به گفته وی، تاثیر سیاست بر وضعیت فعلی پیام کوتاه سبب افت قیمت سهام شده است. با این وجود هیچ امیدی به فروش سهام بلوکی مخابرات نیست.
در این باره کمال بیگدلی – معاون مالی اداری شرکت مخابرات ایران- از تحقق هزینه ها به عنوان مهمترین شاخص مخابرات نام برد و گفت: چنانچه مشکل پرداخت سه هزار میلیارد ریال سود تکلیفی شرکت ارتباطات سیار در بودجه حل شود، وصول درآمد مخابرات تغییر یافته و حاشیه سود افزایش می یابد.
به گفته وی بازنشستگی پیش ازموعد پرسنل از دیگر مواردی است که باعث افزایش هزینه ها می شود.
کاهش وجوه عمومی مخابرات با مهاجرت مشترکان دائمی
یکی از صاحبان سهام مخابرات در این جلسه از افزایش بودجه در راه شرکت مخابرات ایران نسبت به سال ۸۶ انتقاد کرد و دلیل اینکه بودجه در راه سال ۸۷ مخابرات مبلغ  ۳۵۲ میلیارد تومان اعلام شده در حالیکه سال ۸۶ این بودجه رقم ۵۸ میلیارد تومان بوده را خواستار شد.
به گفته وی ۷۱ میلیارد تومان کاهش وجوه عمومی مخابرات به دلیل اینکه بسیاری از مشترکان تلفن همراه دائمی به دیگر خطوط تلفن همراه مهاجرت کرده اند و خطوط خود را پس می دهند بوجود آمده است.
وی همچنین گفت: مطالبات مشکوک الوصول سال ۸۶ شرکت مخابرات ایران مبلغ ۳میلیارد تومان بوده که این رقم به ۷۵ میلیارد تومان در سال ۸۷ رسیده است.
وی همچنین خواستار توضیح اعضای هیات مدیره درباره کاهش ۱۰ درصدی درآمد نگهداری امکانات زیرساخت و افزایش ۲۰ درصدی هزینه مخابرات به شرکت ارتباطات زیرساخت شد.
در این باره معاون مالی اداری شرکت مخابرات ایران از انتقالات فی مابین حساب بانکی به عنوان یکی از موارد تاثیر گذار در سود آوری اشاره کرد و گفت: وجوه در راه نیز از طریق این حساب ها محاسبه می شود.
بیگدلی رقم وجوه درراه شرکت مخابرات ایران را در سال ۸۷ ، بالغ بر ۵۹ میلیارد تومان برآورد کرد که تا زمان خصوصی نشدن این شرکت ، این روال باقی خواهد ماند.
وی افزود: نرخ هر لینک مخابرات با شرکت زیرساخت با چندین برابر افزایش در سال ۸۷ به ۲میلیون و ۷۰۰ هزار تومان رسید. این مساله باعث رشد هزینه ها از این محل تا سقف ۲۰ درصد شد.
بیمه کارگزاران روستایی تاثیری در قیمت سهام مخابرات ندارد
برخی سهامداران از وضعیت نامشخص بیمه کارگزاران روستایی ابراز گله مندی کرده و معتقد بودند این مساله تاثیر بسزایی در قیمت سهام مخابرات گذاشته است. به نحوی که سهام مخابرات به یکباره از ۱۸۰ تومان به ۱۳۵ تومان کاهش یافت.
در این باره فیضی با تاکید براینکه هیچگونه مصوبه ای در زمینه بیمه شدن کارگزاران روستایی مخابرات به امضا نرسیده است ، ادامه داد: یک عده در بورس از برخی موضوعات سوء استفاده می کنند.در یک مقطعی این بحث در مجلس مطرح شد اما هنوز به صورت قانون در نیامده و چیزی که هنوز مصوبه نشده است ، چطور روی ارزش سهام مخابرات تاثیر می گذارد.
۱۲۸/۱۵

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا