رونمایی ابررایانه ای که با آب خنک می شود

به گزارش گروه اخبار خارجی موبنا به نقل از رویترز، این دستگاه جدید که با همکاری موسسه فناوری زوریخ سوئیس طراحی شده است، آکواسار(Aquasar) نام دارد و بر اساس گزارش دو شرکت سازنده‌اش، در مقایسه با سیستم‌های موجود، سالانه از انتشار ۳۰ تن دی‌اکسید کربن جلوگیری می‌کند.آکواسار که از سال ۲۰۱۰ در مرکز ETH زوریخ …

به گزارش گروه اخبار خارجی موبنا به نقل از رویترز، این دستگاه جدید که با همکاری موسسه فناوری زوریخ سوئیس طراحی شده است، آکواسار(Aquasar) نام دارد و بر اساس گزارش دو شرکت سازنده‌اش، در مقایسه با سیستم‌های موجود، سالانه از انتشار ۳۰ تن دی‌اکسید کربن جلوگیری می‌کند.
آکواسار که از سال ۲۰۱۰ در مرکز ETH زوریخ راه‌اندازی می شود، تا ۴۰ درصد در میزان مصرف برق صرفه‌جویی می‌کند. علاوه بر این می‌توان با گرمای هدر رفته از این سیستم برای گرم نگه داشتن ساختمان دانشگاه استفاده کرد.
این سیستم شامل دو سرور BladeCenter محصول IBM می‌شود و طبق برآورد این شرکت، حداکثر کارایی آن حدود ۱۰ ترافلاپس دارد.
دکتر دیموس پولیکاکوس(Dimos Poulikakos)، مدیر لابراتوار علوم ترمودینامیک در زوریخ اعلام کرد: انرژی یکی از مباحث چالش برانگیز قرن ۲۱ است و هم‌اکنون قادر به طراحی سیستم‌هایی که فقط سرعت رایانش و کارایی را بالا ببرند نیستیم.
وی افزود: این سیستم جدید علاوه بر کارایی بالا، از ابررایانه و مراکز داده‌ای استفاده می‌کند که کم‌مصرف است؛ به آن معنا که در سیستم خنک کننده آن از مایعات استفاده می‌شود.
گروه طراح این ابرکامپیوتر اعلام کرده‌اند که انتخاب آب به‌عنوان منبع خنک‌سازی، به خاطر این است که آب، ۴ هزار برابر بیش‌تر از هوا گرمای محیط را جذب کرده و قدرت خنک‌سازی آن ۴ برابر هوا است. علاوه بر این آب داغ  نیز نسبت به هوای داغ بهتر می‌تواند گرما را انتقال دهد.
آکواسار با پمپی که آب را حدود ۳۰ لیتر در دقیقه منتقل می‌کند، حدود ۱۰ لیتر آب برای خنک‌سازی استفاده می‌کند.
۱۳۵/۲۰

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا