محیط‌ زیستی‌ شدن، یک ژست شده است

با اشاره به تفاهم‌نامه امضاء شده بین سازمان حفاظت محیط زیست و وزارت ورزش و جوانان، افزود: یک شیوه‌نامه طراحی کرده‌ایم که در آن تکالیف سفیر محیط زیست و حتی متن سوگندی که سفیر باید بخورد تا به وظایف خود در زمینه حفاظت محیط زیست پای‌بند باشد،‌ عنوان شده است و این طور نیست که …

با اشاره به تفاهم‌نامه امضاء شده بین سازمان حفاظت محیط زیست و وزارت ورزش و جوانان، افزود: یک شیوه‌نامه طراحی کرده‌ایم که در آن تکالیف سفیر محیط زیست و حتی متن سوگندی که سفیر باید بخورد تا به وظایف خود در زمینه حفاظت محیط زیست پای‌بند باشد،‌ عنوان شده است و این طور نیست که یک سفیر محیط زیست نداند که چه کارهایی را باید بکند و چه کارهای را نباید انجام دهد.

وی با تاکید بر اینکه این امر در دنیا جواب داده است که با استفاده از ظرفیت نخبگان اتفاقات خجسته‌ای در زمینه‌های اجتماعی گوناگون رقم خورده است،‌ افزود: برای مثال در دنیا، لیست سرخ یا IUCN با مشکل نابودی یک نوع خاص از کوسه مواجه بود؛ دلیل اینکه نسل این کوسه رو به انقراض می‌رفت نیز سرو و مصرف غذایی به اسم “سوپ بال کوسه” بود که غذایی گران‌قیمت و پرطرفداری محسوب می‌شد که جزو منوی غذایی ستارگان هالیوود،‌ فرمانداران و سناتورها بود.

کمپین دیوید بکهام برای حفظ کوسه

به گفته درویش، برای نجات این گونه، دیوید بکهام به همراه سه بسکتبالیست یک کمپین تشکیل دادند و اعلام کردند که “هر کسی ما را دوست دارد و طرفدار ماست سوپ بال کوسه نخورد”، در همان زمان نیز پاپاراتزی‌ها از مسئولین و شخصیت‌هایی که در حال خوردن سوپ بال کوسه بودند عکس می‌گرفتند و آنها نیز مجبور به عذرخواهی و حتی استعفا نیز می‌شدند. همین موضوع باعث شد میزان شکار کوسه کاهش و از انقراض نجات یابد.

مدیرکل آموزش و مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست با مثبت خواندن تجربه نقش‌بستن یوزپلنگ آسیایی بر پیراهن ملی‌پوشان فوتبال کشور، اظهار کرد: در حال حاضر بواسطه این اقدام دیگر کمتر ایرانی وجود دارد که یوزپلنگ را نشناسد و اسمش را نشنیده یا ماجرای آن را نداند.

بعد از بازی‌های جام جهانی برزیل گزارشی در مورد شکار یوزپلنگ توسط سگ‌های شکاری دریافت نکرده‌ایم

وی با اشاره به سفرش به رضاآباد یکی از روستاهای پارک وحش خارتوران به عنوان یکی از ایستگاه‌های یوزپلنگ گفت: پیش از این شاهد تعارض جامعه محلی با یوزپلنگ بودیم، از زمان بازی‌های جام‌جهانی برزیل هیچ گزارشی مبنی بر شکار یوزپلنگ توسط سگ‌های گله دریافت نکرده‌ایم. در این سفر یکی از اهالی روستا نزد من آمد و گفت “شغل من پرورش سگ‌های شکاری بود همیشه برای تبلیغ کارم می‌گفتم من سگ شکاری پرورش می‌دهم که بتواند شکار یوزپلنگ کند، اما از وقتی که تصویر یوزپلنگ را روی پیراهن قهرمانان ملی‌پوش در برزیل دیدم، خیلی شرمنده شده و با خودم فکر کردم لابد یوزپلنگ حیوان خوبی است که تصویرش را روی پیراهن قهرمانان فوتبال حک کرده‌اند، بنابراین با هم‌ولایتی‌هایم هم صحبت کرده‌ام که دیگر دست از این کار برداریم.”

ورزشکاران احتیاجی به فهم اکولوژیک ندارند

درویش با بیان اینکه جامعه ورزشی برای فعالیت در عرصه محیط زیست ظرفیت بالایی دارد و احتیاجی نیست که ورزشکاران به طور تخصصی سواد و اطلاعاتی در حوزه محیط زیست داشته باشند، ادامه داد: وقتی شهروندان ایرانی ببینند قهرمان ملی آنها در ترددهای خود نه تنها از خودروی شاسی بلند -که عامل مصرف بیش از حد بنزین است-، استفاده نمی‌کند بلکه برعکس گاهی حتی از وسایل نقلیه عمومی استفاده می‌کند. یا وقتی این افراد در ATM قسمت کاغذی بازمانده حساب را دریافت نمی‌کنند یا در هنگام خرید یک کیسه پارچه‌ای با خود می‌برند و از کیسه‌های پلاستیکی استفاده نمی‌کنند، این رفتارها روی آنها تاثیرگذار است. بنابراین احتیاجی نیست که سفیر محیط زیست فهم اکولوژیک داشته باشد بلکه با مجموعه ملاحظات و رفتارهای ساده می‌تواند سفیر محیط زیست تلقی شده و به وظایف خود در زمینه حفاظت محیط زیست عمل کند.

وی با بیان اینکه جامعه ورزشی ما جامعه موثری است و بسیاری از جوانان و نوجوانان خواه ناخواه اهالی ورزش را می‌بینند، افزود: این در حالیست که جوانان ما بعضا قهرمان ملی را در حالیکه سوار بنز کوپه شده و در یک دست تلفن همراه دارد و با دست دیگر رانندگی می‌کند، می‌بینند، همه این‌ها خلاف قوانین رانندگی محسوب می‌شود و روی نسل نوجوان و جوان تاثیر منفی می‌گذارد.

برخی چهره‌ها برای حضور در مراسم‌های محیط زیستی پول طلب می‌کنند

مدیرکل آموزش و مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست با نقد این موضوع که امروز محیط زیستی شدن یک ژست شده است، گفت: برخی چهره‌های کشور برای حضور در مراسم‌های محیط زیستی طلب مبلغ از سازمان حفاظت محیط زیست می‌کنند، اما برخی هنرمندان نیز چون رامبد جوان، پریوش نظریه و مرضیه برومند بی‌چشمداشتی در عرصه محیط زیست فعالیت می‌کنند.

وی با بیان اینکه همکاری بسیاری از افراد معروف و چهره‌ها با سازمان حفاظت محیط زیست تنها منوط به شرکت در تعدادی مراسم‌های خاص است گفت:‌ اینکه طی یک مراسم تبلیغاتی فردی چند زباله از روی زمین بردارد و در عین حال ۲۰۰ تا عکس هم از او گرفته شود یا در سال یک درخت بکارد، این کار محیط زیستی نیست.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا