بنیانگذار تلفن همراه به اندرویید و آی‌فون نیندیشیده بود

به گزارش اخبار خارجی موبنا به نقل از فون آرنا، مارتین کوپر اولین تلفن همراه را در آوریل ۱۹۷۳ ساخت و امروز هر فردی یک دستگاه تلفن همراه در دست دارد به طوری که زندگی بدون آن پیچیده است.تلفن های همراه امروز به یکی از مهم ترین دستگاه ها تبدیل شده اند که بسیاری از …

به گزارش اخبار خارجی موبنا به نقل از فون آرنا، مارتین کوپر اولین تلفن همراه را در آوریل ۱۹۷۳ ساخت و امروز هر فردی یک دستگاه تلفن همراه در دست دارد به طوری که زندگی بدون آن پیچیده است.
تلفن های همراه امروز به یکی از مهم ترین دستگاه ها تبدیل شده اند که بسیاری از شرکت ها میلیون ها دلار در زمینه تحقیقات بر روی این دستگاه ها سرمایه گذاری می کنند.
وی در یک مصاحبه به سی ان ان گفت: روزگاری تصور اینکه هر کسی دارای یک دستگاه تلفن همراه باشد خیلی بعید به نظر می رسید اما امروز می شنویم که تعداد کاربران تلفن همراه دنیا به پنج میلیارد نفر می رسد.
ایده فناوری تلفن همراه در آن زمان توسط رقیب موتورولا یعنی شرکت AT&T ارائه شده بود و آزمایشگاه “بل” سیستمی را ارایه کرده بود که به کاربران اجازه می داد تماس های تلفنی خود را در حالی که بر روی خط باقی می مانند از تلفنی به تلفن دیگر انتقال دهند.
ایده کوپر این بود که افراد از داخل خودروی خود تماس تلفنی برقرار کنند و از این رو وی به همراه شرکت موتورولا پروژه ای را برای خلق ابزاری قابل حمل آغاز کرد.
در آن زمان موتورولا سه ماه بر روی ساخت نمونه آزمایشی دستگاهی قابل حمل کار کرد و کوپر در سال ۱۹۷۳ آن را به نمایش گذاشت. اولین تلفن همراه تجاری این شرکت با نام تجاری DynaTAC در حدود ۱۰ سال بعد به فروش رسید.
وی می گوید: اولین تماس تلفنی عمومی در خیابانهای نیویورک انجام گرفت و با “جوئل اس انگل” مدیر برنامه تلفن های همراه AT&T تماس گرفته شد.
به گفته وی اولین تلفن همراه حدود ۲۵ تا ۲۷ سانتیمتر ارتفاع داشت، ضخامت آن ۴.۵ سانتیمتر و عرض آن تقریبا ۱۰ سانتیمتر بود. این دستگاه همچنین ۱.۱۳ کیلوگرم وزن داشت.
کوپر افزود: فروش این دستگاه ها پس از رونمایی از نمونه اولیه ۱۰ سال به طول انجامید، تا در اکتبر ۱۹۸۳ با قیمت سه هزار و ۹۰۰ دلار عرضه شد.
بر اساس گفته های کوپر تلفن های همراه هفت یا هشت سال پس از عرضه خیلی فراگیر نشد اما سال ۱۹۹۰ بود که این دستگاه ها به یک موضوع جدی در سراسر دنیا تبدیل شد و تازه مردم به وجود این دستگاه ها پی بردند.
وی در پایان گفت که همه گوشی ها را به شکلی آزمایش می کند، هم اکنون یک دستگاه گوشی دروید موتورولا دارد اما پیش از آن از گوشی آی‌فون استفاده می کرده است.
۱۳۵/۱۶۱

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا