بررسی ۴ علت مهم در خرابی فن سی پی یو + راهکار حل مشکل

فن سی پی یو یکی از مهم‌ترین قطعات در لپ تاپ و سیستم‌های خانگی است. گیمر ها اهمیت این قطعه را بیشتر از سایرین درک می‌کنند؛ چرا که بازی‌های سنگین و طولانی مدت با لپ تاپ و کامپیوتر گرمای بسیار زیادی تولید می‌کند و خرابی فن سی پی یو باعث می‌شود تا آسیب جدی به قلب تپنده سیستم شما وارد شود.

فن سی پی یو یکی از مهم‌ترین قطعات در لپ تاپ و سیستم‌های خانگی است. گیمر ها اهمیت این قطعه را بیشتر از سایرین درک می‌کنند؛ چرا که بازی‌های سنگین و طولانی مدت با لپ تاپ و کامپیوتر گرمای بسیار زیادی تولید می‌کند و خرابی فن سی پی یو باعث می‌شود تا آسیب جدی به قلب تپنده سیستم شما وارد شود. خرابی فن سی پی یو معضل بزرگی است که ابتدا باید علل آن بررسی شود و سپس راهکاری برای حل مشکل پیدا شود.

بررسی 4 علت مهم در خرابی فن سی پی یو + راهکار حل مشکل

علائم خرابی فن سی پی یو

خب اولین سؤالی که پیش می‌آید این است که از کجا بفهمیم که فن پردازنده خراب شده است تا پس از آن به علل آن برسیم. چند نشانه اصلی وجود دارد که در ادامه به شما می‌گوییم:

  • صفحه نمایش برای مدت کوتاهی سیاه یا آبی می‌شود و در برخی موارد سیستم ری استارت می‌شود.
  • در صورت باز کردن کیس، متوجه خواهید شد که فن هیچ حرکتی نمی‌کند و ثابت ایستاده است.
  • دستگاه بدون اخطار قبلی خاموش می‌شود یا اینکه قفل می‌کند و نیاز دارد تا دکمه پاور نگه دارید تا ری استارت شود.
  • در موارد شدید کامپیوتر بوت نمی‌شود و ویندوز بالا نمی‌آید.
  • هنگام انجام بازی هیچ صدایی از کیس نمی‌آید و فن بی حرکت است.

بررسی علل اصلی خرابی فن سی پی یو

خرابی فن سی پی یو یکی از مشکلات رایج بین گیمر ها است که به دلیل روشن بودن مداوم فن اتفاق می‌افتد. البته کارکرد پیوسته فن آسیبی به آن وارد نمی‌کند، اما شرایطی که برای قطعات داخلی به وجود می‌آورد باعث خرابی فن می‌شود. برای پیشگیری از این اتفاق در ادامه ۴ علت مهم دخیل در خرابی فن را برای شما آوردیم تا نسبت به آن‌ها آگاه باشید. البته در برخی موارد میزان آسیب به فن به حدی زیاد است که باید آن را تعویض کرد. در این شرایط فن سی پی یو را می‌توانید از فروشگاه اینترنتی تاپ رایان سفارش دهید که با قیمت مناسب و گارانتی معتبر در سریع‌ترین زمان ممکن برای شما ارسال می‌کند.

قیمت انواع فن پردازنده : https://toprayan.com/category/cpu-fan

وجود گرد و غبار

یکی از اصلی‌ترین دلایل خرابی فن همین مسئله هست. گرد و غبار محیط هنگام کارکرد فن به داخل سیستم کشیده می‌شود و در لا به لای قطعات فن می‌ماند. این موضوع باعث می‌شود تا کارکرد فن به مرور زمان کند شود و میزان گرمای تولید شده سی پی یو را به راحتی از بین نبرد.

در این شرایط فن انرژی بیشتری مصرف می‌کند تا سی پی یو را خنک کند. هم‌زمان با این موضوع گرد و غبار بیشتری وارد فن می‌شود و فعالیت سی پی یو را کندتر می‌کند. در نتیجه فشار به فن به حدی زیاد می‌شود که فن را از کار می‌اندازد و آسیب جدی به فن و سی پی یو وارد می‌شود.

بررسی 4 علت مهم در خرابی فن سی پی یو + راهکار حل مشکل

گزارش‌های نادرست BIOS

بایوس مانند فرمانده اصلی سیستم عمل می‌کند و تمامی دستورات مربوط به کارکرد صحیح را به تمامی قطعات می‌دهد. این موضوع گاهی با اختلال رو به رو می‌شود که ناشی از گزارش‌های نادرست ارسالی است. گاهی دمای سی پی یو اشتباه به بایوس گزارش می‌شود یا سیستم اندازه گیری دمای سی پی یو با اختلال رو به رو می‌شود.

گیر کردن جسم خارجی در فن سی پی یو

این مورد شاید عجیب به نظر برسد، اما اتفاق متداولی است که معمولاً برای قطعه فن می‌افتد. در بسیاری از موارد جسم خارجی کوچکی در پره‌های فن سی پی یو گیر می‌کند و مانع از کار کردن آن می‌شود. این اتفاق به ظاهر کوچک بعد از مدتی با افزایش دمای لپ تاپ سی پی یو را نابود می‌کند.

نصب نادرست فن

در برخی موارد فن سی پی یو به اشتباه نصب می‌شود. این اتفاق در لپ تاپ‌ها نادر است، اما هنگامی که در حال اسمبل کردن کیس گیمینگ خود هستید، امکان دارد که این مشکل ایجاد شود. فن سی پی یو معمولاً روی مادربرد نصب می‌شود و باید با دقت زیادی سیم‌های اتصال آن انجام شود. خنک کننده پردازنده MSI‌ یکی از محبوب ترین برند ها برای گیمر ها است که با این مشکل مواجه می شود. اگر فن خود را از برند MSI‌ خریداری کرده اید، حتماً بررسی کنید که اتصالات به درستی انجام شده باشند.

بررسی 4 علت مهم در خرابی فن سی پی یو + راهکار حل مشکل

راهکار حل مشکل خرابی فن سی پی یو

در قسمت قبل با عمده‌ترین دلایل خرابی فن سی پی یو آشنا شدید، در این قسمت قصد داریم تا راهکارهای حل این مشکلات را به شما بگوییم. مهم‌ترین نکته این است که فن خود را به صورت دوره‌ای سرویس کنید و حداقل هر سال یک بار لپ تاپ یا سیستم خود را برای سرویس دوره‌ای به مراکز خدمات ببرید. اگر در محیط آلوده‌ای حضور دارید که گرد و غبار بسیاری وجود دارد، این سرویس را به شش ماه یک بار تغییر دهید.

مسئله بعدی این است که نسبت به داغ کردن لپ تاپ یا کامپیوتر خود حساس باشید. این اتفاق با هزینه اندکی قابل پیشگیری است. مهندسین کامپیوتر با صرف زمان اندکی می‌توانند تنظیمات بایوس را درست کنند یا جسم خارجی را از فن سی پی یو خارج کنند؛ اما در صورتی که سی پی یو یا فن آن از کار بیفتند با هزینه‌های بیشتری رو به رو خواهید شد.

اگر برای رسیدگی به فن سی پی یو دیر اقدام کردید و در حال حاضر نیاز به تعویض آن دارید. پیشنهاد ما فن پردازنده گرین و است که از سایت تاپ رایان می‌توانید خریداری کنید. این برند که جزو محبوب‌ترین برندها بین گیمر ها است، در حال حاضر بهترین سیستم‌های خنک کننده بازار را تولید می‌کند و با هر دو پردازنده اینتل و AMD سازگاری کاملی دارد.

عواقب عدم رسیدگی به فن سی پی یو

قطعات لپ تاپ در برابر گرما بسیار حساس هستند؛ به همین دلیل نیز خنک کننده یکی از حیاتی ترین قطعات سیستم به حساب می آید. هنگامی که فن از کار بیفتاد، سی پی یو با کارکرد خود گرما تولید می کند و این گرما تا حدی بالا می رود که قطعات لپ تاپ را ذوب می کند. در ظاهر این اتفاق ممکن است که خنده دار به نظر برسد، اما سی پی یو تا ۹۰ درجه سانتی گراد نیز گرما تولید می کند و گاهی به آتش سوزی منجر می شود.

گیمر ها که به مدت طولانی فعالیت های سنگینی را با سیستم خود انجام می دهند، باید به فن لپ تاپ خود رسیدگی زیادی کنند تا از وقوع وقایع این چنینی جلوگیری کنند. این مسئله تا حدی جدی است که به غیر از سلامت سیستم ممکن است که به سلامت فرد نیز صدمه بزند و هنگام بازی کردن با انفجار و آتش سوزی سیستم به دارنده سیستم نیز آسیب جدی وارد شود.

بررسی 4 علت مهم در خرابی فن سی پی یو + راهکار حل مشکل

خرید خنک کننده پردازنده از فروشگاه اینترنتی تاپ رایان

فروشگاه اینترنتی تاپ رایان یکی از فروشگاه های قدیمی در حوزه فروش لپ تاپ و قطعات کامپیوتری است. این فروشگاه برای تمامی کالاهای خود ضمانت اصالت کالا دارد و ۷ روز ضمانت بازگشت وجه را برای کاربران خود می گذارد. این موضوع باعث می شود تا خریداران با خیال راحت تری از این فروشگاه خرید کنند.

همچنین گزینه پرداخت در محل برای شهروندان تهرانی نیز از دیگر قابلیت های این فروشگاه است که کمتر فروشگاهی در حال حاضر این قابلیت را دارد. فروشگاه تاپ رایان با شرکت پست و تیپاکس قرارداد دارد و بسته های خود را در سریع ترین زمان ممکن به کل کشور نیز ارسال می کند.

فن سی پی یو گرین و فن سی پی یو MSI‌ دو تا از بهترین برندهای فن هستند که این فروشگاه موجود دارد و شما می توانید با اطمینان از اعتبار اصالت کالا، آن ها را از فروشگاه تاپ رایان سفارش دهید و در کوتاه ترین زمان ممکن در محل سکونت خود دریافت کنید.

سخن پایانی

خرابی فن سی پی یو یکی از شایع‌ترین مشکلات بین گیمر ها است. این دسته از کاربران به دلیل استفاده مداوم از سیستم سر و کار زیادی با این قطعه دارند و معمولاً هزینه‌های زیادی می‌کنند تا مناسب‌ترین فن را برای سیستم خود پیدا کنند. فروشگاه تاپ رایان با وجود کارشناسان متخصص به صورت شبانه روزی آماده پاسخگویی به خریداران است تا مناسب ترین خنک کننده پردازنده را برای خود انتخاب کنند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا