کاربران نهایی چگونه از تخفیف تعرفه‌ی اینترنت استفاده کنند؟

به گزارش خبرنگار فن‌آوری اطلاعات خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، رضا تقی‌پور که از این کاهش تعرفه قیمت پهنای باند به عنوان هدیه روز ارتباطات نام برد، تصریح کرد: ما هدیه‌ای را به مجموعه دادیم و آن هم این بود که هزینه‌های پهنای باند اینترنت را به میزان ۲۰ درصد برای جاهایی که مستقیما از شرکت …

به گزارش خبرنگار فن‌آوری اطلاعات خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، رضا تقی‌پور که از این کاهش تعرفه قیمت پهنای باند به عنوان هدیه روز ارتباطات نام برد، تصریح کرد: ما هدیه‌ای را به مجموعه دادیم و آن هم این بود که هزینه‌های پهنای باند اینترنت را به میزان ۲۰ درصد برای جاهایی که مستقیما از شرکت ارتباطات زیرساخت پهنای باند دریافت می‌کنند، کاهش دادیم و تقریبا همه‌ی اپراتورها پهنای باندشان را از زیرساخت می‌گیرند.

وزیر ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات اظهار کرده است: “ارائه‌ی این تخفیف برای شرکت‌های ندا به این مشروط است که مستنداتی به ما ارائه دهند که این تخفیف را برای کاربرانشان ارائه می‌کنند، یعنی هر شرکت ندا که این تخفیف را برای کاربران نهایی‌اش اعمال و اجرایی کند، می‌تواند این تخفیف را از ما بگیرد”؛ حال این سوال وجود دارد که کاربران نهایی چگونه از تخفیف تعرفه‌ی اینترنت استفاده می‌کنند؟ همچنین این سوال وجود دارد که آیا لازم نیست بعد از وعده کاهش تعرفه اینترنت به فکر افزایش کیفیت این خدمت نیز بود؟

* درصدد کاهش قیمت اینترنت هستیم

محمود خسروی – مدیر عامل شرکت ارتباطات زیرساخت – درباره کاهش قیمت اینترنت گفته است: ما درصدد کاهش قیمت اینترنت هستیم و در این زمینه فعالیت‌های لازم را انجام می‌دهیم و اگر بخش خصوصی ادعا دارد که می‌تواند اینترنت و پهنای باند را ارزان‌تر از شرکت ارتباطات زیرساخت وارد کند، باید به بحث کیفیت آن نیز توجه شود زیرا ما می‌خواهیم شبکه بهتر، با امکانات و کیفیت بالاتری و درنتیجه امنیت بیش‌تری داشته باشیم و هزینه‌های لازم را نیز در این زمینه انجام می‌دهیم.


* قیمت کم‌تر برای کوچک‌ترهای اینترنتی

قیمت تمام شده اینترنت برای شرکت‌های کوچک ISP باید کاهش یابد زیرا فاصله بسیاری بین خرید پهنای باند وعرضه آن به ISPها وجود دارد. این اعتقاد طالب شرفی – دبیر انجمن شرکت‌های اینترنتی فارس – است که اظهار کرده است: کاربرانی که از سرویس‌ اینترنت استفاده می‌کنند حقشان این است که از فن‌آوری بالاتری استفاده کنند. استفاده از اینترنت درجه‌بندی دارد هرکس نسبت به نیازش از این سرویس استفاده می‌کند بنابراین باید سرویس‌هایی با کیفیت بهتر و مناسبت‌تر ارائه شود.

شرفی با بیان این که دادن وام به شرکت‌های کوچک اینترنتی یکی از راه‌های مهم و تاثیرگذار در این زمینه و جلوگیری از ورشکستگی شرکت‌های کوچک ISP خواهد بود گفته است: کسانی که سرمایه‌گذاری بیش‌تری برروی وایمکس یا ADSL انجام می‌دهند و خرید بیش‌تری از پهنای باند دارند، هزینه کمتری برای پهنای باند می‌پردازند.

او ادامه داده است: به‌عنوان مثال اگر یک شرکت ISP دو مگ پهنای باند خریداری کند، باید مبلغ یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومان ماهیانه پرداخت کند و این در حالی است که اگر شرکتی دیگر میزان ۲۰ مگ پهنای باند خریداری کند باید ماهیانه یک میلیون تومان بپردازد یعنی تقریبا به ازای خرید ۱۸ مگ بیش‌تر، مبلغ ۸۰۰ هزار تومان مبلغ کمتر می‌شود؛ در صورتی که دلیلی برای این همه اختلاف قیمت وجود ندارد. پهنای باند در هیچ جای دنیا با این همه اختلاف وجود ندارد و این شیب می‌تواند ملایم‌تر از این باشد.

* مخابرات باید راهکاری برای کاهش قیمت مطرح کند

حال باید دید چه مواردی در زمینه کاهش این تعرفه موثر است؛ معاون پیشین وزیر ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات موضوع‌های غیر فنی و مسائل اقتصادی، فرهنگی را در زمینه کاهش قیمت اینترنت برای کاربران نهایی موثر دانسته و گفته است: برای این کاهش باید شرکت‌های مخابرات استانی و مخابرات ایران و شرکت ارتباطات زیرساخت برآورد مناسبی از قیمت تمام شده اینترنت داشته باشد و تا جایی که اختیارات دارند و بتوانند در این زمینه کاهش داده یا راه‌کارهایی را مطرح کنند.

کمال محامدپور درباره کاهش قیمت اینترنت برای کاربران نهایی تاکید کرده است: کاربران اینترنت و شرکت‌های مخابراتی باید همراهی و همکاری لازم را برای کاهش قیمت اینترنت برای کاربران داشته باشند. زیرساخت‌هایی برای این کار باید وجود داشته باشد که در چند سال اخیر این موضوع حل شده و به لحاظ فنی در این زمینه مشکل نداریم؛ از سویی طرح ملی شبکه IP مطرح و مناقصه آن توسط شرکت ارتباطات زیرساخت برگزار شده و برنده نیز مشخص شده است.

او سطح درآمد و وضع اقتصادی مردم و در نظر گرفتن این موضوع را در این زمینه مهم دانسته و تصریح کرده است:‌ ما باید به نحو مناسبی آن را در سبد کالای و مردم قرار دهیم و در این زمینه همه باید همکاری لازم را داشته باشند.


* دلیل بالا بودن قیمت اینترنت بین‌المللی است؟

اما جالب است بدانید دکتر محمد سلیمانی وزیر پیشین ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات پس از واگذاری تصدی وزارت ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات در پاسخ به بالا بودن قیمت در حوزه اینترنت گفته بود: قیمت در حوزه اینترنت نسبتا بالاست که آن هم دلیل بین‌المللی دارد زیرا از خارج از کشور خریداری می‌شود که باید کاهش یابد.

بر اساس گزارش اتحادیه جهانی مخابرات، قیمت‌های پهنای باند از سال ۲۰۰۸ تا ۲۰۰۹ به طور جهانی ۴۲ درصد کاهش یافته است. با وجود کاهش قابل توجه در قیمت خدمات فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات در سطح جهانی، پهنای باند اینترنتی دور از دسترس بسیاری از مردم در کشورهای فقیر به‌ویژه در آفریقا مانده است.

در گزارش اتحادیه جهانی مخابرات (ITU) با عنوان “بررسی جامعه اطلاعاتی ۲۰۱۰ ” که به تازگی انتشار یافته، این سازمان تاکید کرده که به دلیل ارتباط نزدیکی که بین مصرف ICT و درآمد ملی وجود دارد، بیش‌تر کشورهای فقیر از نظر دسترسی به IT در رتبه‌های پایین قرار دارند.

همچنین گفته شده سبد قیمت ICT در سال ۲۰۰۹ که ترکیبی از متوسط قیمت تلفن ثابت، تلفن سلولاری و سرویس‌های پهنای باند اینترنتی برای ۱۶۱ کشور بود، نشان می‌دهد سرویس‌های پهنای باند ثابت با ۴۲ درصد، بیش‌ترین کاهش قیمت را در مقایسه با ۲۵ درصد برای تلفن سلولاری و ۲۰ درصد برای تلفن‌های ثابت داشته‌اند.

در حالی که اینترنت پرسرعت اکنون تقریبا در تمامی کشورها موجود است، ITU تاکید کرده که ضریب نفوذ پهنای باند ثابت در کشورهای در حال توسعه به میزان اندک ۳.۵ درصد در مقایسه با ۲۳ درصد در کشورهای توسعه‌یافته، باقی مانده است.

بر پایه این گزارش، گمان می‌رود کشورهایی با سطح درآمد بالا برای خدمات ICT هزینه نسبتا کمی را پرداخت می‌کنند، در حالی که کشورهایی با سطح درآمد پایین پول نسبتا بیش‌تری می‌دهند. سبد قیمت ICT به طور متوسط با ۱۳ درصد از سرانه درآمد ناخالص ملی در سال ۲۰۰۹ برابر بوده که از ۱.۵ درصد در کشورهای توسعه یافته تا ۱۷.۵ درصد در کشورهای در حال توسعه را دربرمی‌گیرد.

مقایسه منطقه‌ای قیمت‌های سرویس‌های پهنای باند ثابت اختلاف قابل توجهی را به‌ویژه بین آفریقا و مناطق دیگر نشان می‌دهد. به‌طور متوسط یک اتصال اینترنت پرسرعت ۵۰۰ درصد سرانه درآمد ناخالص ملی ماهانه در آفریقا است که پهنای باند ثابت را برای بیش‌تر مردم در این منطقه غیرقابل دسترس می‌کند.

جالب است بدانید در رتبه‌بندی جهانی ICT، سوئد برای دومین سال متوالی درصدر قرار دارد و لوکزامبورگ و کره، دانمارک، هلند، ایسلند، سوییس، ژاپن، نروژ و انگلیس بدنبال این کشور قرار گرفته‌اند اما تنها سه کشور آفریقایی موفق شده‌اند جزء صد کشور نخست در شاخص توسعه ICT در سال ۲۰۰۸ باشند که عبارتند از سیشل (۶۶)، جزیره موریس (۷۲) و آفریقای جنوبی (۹۲)؛ تنها کشور آفریقایی که افزایش قابل توجهی در استفاده از اینترنت و استفاده از پهنای باند ثابت یا سیار داشته است، نیجریه بوده است.

در پایان سال ۲۰۰۹ حدود ۴.۶ میلیارد مشترک تلفن سلولاری در جهان وجود داشت؛ همچنین ۲۶ درصد از جمعیت جهان یا ۱.۷ میلیارد نفر از اینترنت استفاده می‌کردند و بنابر پیش‌بینی ITU، اشتراک‌های تلفن همراه جهان در سال جاری میلادی به بالای پنج میلیارد می‌رسد.

در هر حال یکی از شاخص‌های پیشرفت هر کشور در دنیای کنونی وضعیت ICT آن در مقایسه با دیگر کشورهای جهان است و یکی از دلایلی هم که باعث می‌شود این تکنولوژی در هر نقطه‌ای مورد اقبال عمومی قرار بگیرد قیمت مناسب اینترنت است. اینترنت بستر استفاده از خدمات حوزه مخابرات و فن‌آوری اطلاعات محسوب شده و در کنار سرعت مناسب موجب افزایش آمار کاربران، درصد ضریب نفوذ خدمات IT و CT محور و در نهایت صعود یک کشور در رده‌بندی‌های بین‌المللی خواهد شد.
۱۶۱/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا