شبکه مترواترنت استان قم بهمن ماه امسال به بهره برداری می رسد

به گزارش روز یکشنبه خبرنگار ایرنا به نقل از روابط عمومی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، “عبد المجید ریاضی” افزود: اجرای شبکه مترواترنت به عنوان پایلوت در استان های قم و کرمان طراحی شده است تا بتواند الگوی کاری برای سایر شبکه های استانی باشد.“مترواترنت” پوشش شبکه‌ای اطلاعات داخلی شهر یا استان را براساس الگوی …

به گزارش روز یکشنبه خبرنگار ایرنا به نقل از روابط عمومی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، “عبد المجید ریاضی” افزود: اجرای شبکه مترواترنت به عنوان پایلوت در استان های قم و کرمان طراحی شده است تا بتواند الگوی کاری برای سایر شبکه های استانی باشد.
“مترواترنت” پوشش شبکه‌ای اطلاعات داخلی شهر یا استان را براساس الگوی فیبر‌نوری تامین می‌کند به نحوی که پهنای باند بالا درحد گیگابیت در دسترس کاربران و خدمات دهندگان قرار ‌می‌گیرد.
وی افزود: هسته مرکزی شبکه مترواترنت استان قم ۱۰ گیگابایت است و می تواند پهنای باند داخل استان را تا سطح یک گیگابایت به متقاضیان ارایه کند.
ریاضی خاطرنشان کرد،روی این شبکه بسیاری از نیازهای استانی برطرف می شود و به آن نسبتی که پهنای باند نیاز دارد، می تواند به شبکه ملی و شبکه جهانی متصل و استفاده کند.
معاون فناوری اطلاعات تصریح کرد، این شبکه ظرفیت عرضه خطوط پرسرعت به تمام شهروندان استانی از طریق شرکت مخابرات استان قم و یا شرکت های دارای مجوز را دارد و اپراتورها می توانند پهنای مورد نیاز خود را از طریق این شبکه دریافت کنند.
ریاضی گفت: درخواست ویدئو (VOID) انتقال مکالمات تلفن اینترنتی (VOIP) ، تلویزیونIPTVو شبکه های اختصاصی (MPLS) از جمله خدمات قابل ارایه روی این شبکه است.
وی تأکید کرد، خدمات تجارت الکترونیکی، دولت الکترونیکی، بانکداری الکترونیکی و آموزش الکترونیکی نیز از دیگر خدماتی است که روی این شبکه به متقاضیان عرضه می شود.
وی افزود: این شبکه به گونه ای طراحی شده است که حوزه های علمیه قم و همچنین دانشگاه های این استان بتوانند کلاس های درس خود را به صورت زنده روی این شبکه عرضه کنند.
وی افزود: یکی دیگر از کاربردهای اصلی شبکه مترواترنت استان قم، زیرساخت کارت هوشمند ملی است که با همکاری سازمان ثبت احوال در حال طراحی و پیاده سازی است.
ریاضی اظهار داشت، اجرای این پروژه در استان قم در مجموع حدود ۸۰ میلیارد ریال هزینه در برداشته است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا