توسعه خدمات الکترونیک اولویت دولت دهم در بخش ارتباطات است

عبدالمجید ریاضی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبری فارس «توانا»، در خصوص اولویت‌های کاری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در دولت دهم با بیان این مطلب اظهار داشت: اولویت بعدی وزارت ارتباطات ترکیب زیرساخت‌های دولت الکترونیک در دستگاه‌های دولتی است و ایجاد تحولاتی که بتوان دولت الکترونیکی را هم بین دستگاه‌ها و بین بنگاه‌ها …

عبدالمجید ریاضی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبری فارس «توانا»، در خصوص اولویت‌های کاری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در دولت دهم با بیان این مطلب اظهار داشت: اولویت بعدی وزارت ارتباطات ترکیب زیرساخت‌های دولت الکترونیک در دستگاه‌های دولتی است و ایجاد تحولاتی که بتوان دولت الکترونیکی را هم بین دستگاه‌ها و بین بنگاه‌ها عرضه کرد.
ریاضی در خصوص عوامل مبتنی بر فناوری اطلاعات تصریح کرد: لازمه این کار این است که کار کارشناسی مجدد در سازمان انجام شود که این عوامل مبتنی بر فناوری اطلاعات است تا بتوانند آمادگی لازم برای عرضه خدمات الکترونیکی پیدا کنند.
وی افزود: در همین راستا لازم است واحدهای مرتبط با فناوری اطلاعات که شامل کارشناسان مطلع و آگاه است در سازمان‌ها به وجود آید و در صورت لزوم در بالاترین ردیف سازمانی تقویت شود و راهبردهای لازم را پیدا کنند.
* تعاملات سازمانی و بین ‌سازمانی
ریاضی با اشاره به تعاملاتی که با اتصال به شبکه الکترونیکی به وجود می‌آید اظهار داشت: در این بخش سازمان‌ها و ادارات باید با تعاملاتی که از طریق اتصال به شبکه به وجود می‌آورند بهتر از گذشته عمل کنند و نیز تعاملات مالی به همین صورت انجام شود.
وی با اشاره به بسترسازی در دولت الکترونیک تأکید کرد: خدمات دولت الکترونیک باید به صورت وسیع و گسترده در سطح کشور انجام شود به طوری که تا پایان برنامه پنجم ۴۰ درصد از خدمات را به مردم و خارج از سازمان به دولت الکترونیک را ارائه دهند.
*کاربرد امضای الکترونیکی
معاون فناوری اطلاعات وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به کاربرد امضای الکترونیک در کشور تأکید کرد: همه دستگاه‌ها باید مکلف باشند که الزامات لازم در خصوص امضای الکترونیکی ایجاد شود.
ریاضی با اشاره به این که دولت الکترونیک باید سریع‌‌تر توسعه و پیشرفت داشته باشد، گفت: در حوزه دولت الکترونیک، تجارت و آموزش الکترونیک دستگاه‌های دولتی و غیردولتی با هم و با مردم باید تعاملات مالی را از طریق بانکداری الکترونیک انجام دهند.
وی افزود: این کار موجب می‌شود تا حجم نقدینگی که به صورت اسکناس بین مردم رایج است به حداقل ممکن برسد و بیشتر پرداخت‌ها به صورت الکترونیکی انجام بگیرد.
*اطلاعات مکان محور
ریاضی تصریح کرد: در طول برنامه پنجم زمینه توسعه اطلاعات مکان محور باید ایجاد شود که بسیاری از کاربردهایی که مبتنی بر مکان‌ هستند و نیاز به اطلاعات مکانی دارند بتوانند این زمینه را هم دستگاه‌های مختلف عرضه کنند و هم بتوانند از امکاناتی که به وجود آمده بهره‌برداری کنند.
*ایجاد بانک‌های اطلاعاتی در مقیاس ملی
ریاضی از ایجاد بانک‌های اطلاعاتی در مقیاس ملی خبر داد و گفت: مردم برای پیگیری امور خود که به چندین سازمان وابسته است باید از طریق شبکه به بانک‌های اطلاعاتی مختلف دسترسی پیدا کرده و این خدمات با استفاده از پنجره واحد به مردم ارائه شود.
*امنیت ارتباطات و فناوری اطلاعات
ریاضی با اشاره امنیت ارتباطات و فناوری اطلاعات، اظهار کرد: تمامی دستگاه‌ها باید به یک دستورالعملی که توسط سامانه‌ای مدیریت امنیت اطلاعات تهیه و به آنها ابلاغ می‌شود در درون سازمان مسائل امنیتی را رعایت کنند تا مورد تهدید از خارج از سازمان قرار نگیرند.
وی افزود: باید اعتماد و اطمینان لازم درون سازمان وجود داشته باشد و این برنامه‌ها مواردی هستند که باید در طول برنامه پنجم توسعه در کشور انجام پذیرد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا