تخلفات اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ ها

غلامرضا کاتب با بیان این که گزارش تفریغ بودجه ۹۲ در کمیسیون برنامه و بودجه در حال بررسی است بخش‌هایی از این گزارش در مورد هدفمندی یارانه‌ها را تشریح کرد. وی در این باره افزود: طبق بند ۸۰ ماده واحده بودجه سال ۹۲ درآمد حاصل از اجرای هدفمندی یارانه‌ها ۵۰۰ هزار میلیارد ریال پیش بینی …

غلامرضا کاتب با بیان این که گزارش تفریغ بودجه ۹۲ در کمیسیون برنامه و بودجه در حال بررسی است بخش‌هایی از این گزارش در مورد هدفمندی یارانه‌ها را تشریح کرد.

وی در این باره افزود: طبق بند ۸۰ ماده واحده بودجه سال ۹۲ درآمد حاصل از اجرای هدفمندی یارانه‌ها ۵۰۰ هزار میلیارد ریال پیش بینی شده که ۳۸۸ هزار میلیارد ریال آن قرار بود از اصلاح قیمت حامل‌های انرژی به دست بیاید و مبلغ ۱۱۲ هزار میلیارد ریال از بودجه عمومی دولت (یارانه نان و برق و سایر کالا و خدمات تامین شود.

این نماینده مجلس ادامه داد: طبق تفریغ صورت گرفته ۴۳۱ هزار و ۱۳۴ میلیارد ریال معادل ۸۶ درصد از درآمدها محقق شده که ۳۱۷ هزار میلیارد ریال آن از محل افزایش قیمت حامل‌های انرژی ۱۱۲ هزار میلیارد ریال آن از بودجه عمومی دولت ( یارانه نان و برق) و ۲۰۰۰ و ۸۱ میلیارد ریال از محل مانده وجوه انتقال یافته از سال ۹۱ تامین شده است.

کاتب خاطر نشان کرد:‌ طبق تبصره ۲ تخصیص درآمدها باید به صورت یک دوازدهم در سال ۹۲ صورت می‌گرفت که این اتفاق نیفتاده است. همچنین در بخش مصارف قرار بوده تا مبلغ ۴۱۰ هزار میلیارد ریال به منظور اجرای ماده ۷ قانون هدفمندی پرداخت یارانه به سرپرست خانوار هزینه شود که ۴۲۰ هزار میلیارد ریال پرداخت شده و این یعنی مبلغ ۱۰ هزار و ۷۵ میلیارد ریال مازاد بر سقف تعیین شده یارانه پرداخت شده است.

سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس ادامه داد: همچنین قرار بود ۴۰ هزار میلیارد ریال برای اجرای مواد ۸ و ۱۱ هدفمندی ( حمایت از تولید و صنعت ) پرداخت شود، اما تنها ۱۸۰ میلیارد ریال در اجرای ماده ۸ قانون هدفمندی پرداخت شده که آن هم به منظور تامین ضرر و زیان مباشرین طرح ذخیره سازی کالا در وزارت صنعت اختصاص یافته و بر خلاف مفاد حکم به مصرف رسیده است.

وی در پایان با اشاره به پیش بینی بند ب ماده ۳۴ قانون برنامه پنجم برای اختصاص ۵۰ هزار میلیارد ریال به بخش سلامت نیز گفت که در این زمینه در سال ۹۲ هیچ مبلغی تخصیص نیافته است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا