هر ايراني دو ميليون و ٤٠٠ هزار تومان يارانه گرفته است

به گزارش «اعتماد»، دولت درصدد است با اجراي قانون مصوب مجلس، فهرست طولاني يارانه‌بگيران را از ٧٦ميليون نفر به ٧٠ ميليون نفر كاهش دهد.  مجلس در قالب بررسي لايحه بودجه، دولت را مكلف كرد نسبت به قطع يارانه برخورداران اقدام كند و براي تحقق اين هدف نسبت به كاهش بودجه تخصيص يارانه مستقيم اقدام كرد. …

به گزارش «اعتماد»، دولت درصدد است با اجراي قانون مصوب مجلس، فهرست طولاني يارانه‌بگيران را از ٧٦ميليون نفر به ٧٠ ميليون نفر كاهش دهد.  مجلس در قالب بررسي لايحه بودجه، دولت را مكلف كرد نسبت به قطع يارانه برخورداران اقدام كند و براي تحقق اين هدف نسبت به كاهش بودجه تخصيص يارانه مستقيم اقدام كرد.
دولت تاكنون در دو نوبت، يكي حذف نام كساني كه بهره‌مندي‌شان محرز بود و ديگر حذف بنزين يارانه‌اي درصدد برآمده است تا بتواند با كسري بودجه تخصيص يارانه‌هاي مستقيم مقابله كند.
بر اين اساس در حالي از ابتداي اجراي طرح هدفمندي يارانه‌ها، آذرماه سال ١٣٨٩ تاكنون دولت بيش از ١٨٠ هزار ميليارد تومان يارانه مستقيم پرداخت كرده است كه كشور در اين دوران با كمبود نقدينگي در بخش‌هاي مولد، كاهش ايجاد اشتغال، تورم بالا و… روبه‌رو بوده است.
بررسي‌ها نشان مي‌دهد بيش از ٢٩٠٠ طرح عمراني نيمه‌تمام در كشور وجود دارد وبرخي برآوردها حكايت از آن دارد كه با تداوم روند كنوني تخصيص بودجه عمراني، اتمام اين طرح‌ها بيش از يك دهه به طول بينجامد. همين امر مي‌تواند سبب شود بسياري از طرح‌هاي عمراني از توجيه فني و اقتصادي خالي شوند و در نتيجه زماني به بهره‌برداري برسند كه ديگر فعاليت آنها سودي را متوجه اقتصاد نكند.
در دوراني كه با هدف كاهش اثرات افزايش قيمت‌ها، تزريق مستقيم نقدينگي صورت گرفته و هر ماه ٤٥ هزار و ٥٠٠ تومان بابت هدفمندي يارانه‌ها به حساب هر ايراني واريز شده است، بودجه طرح‌هاي عمراني به سختي تامين شده و تخصيص اعتبارات عمراني در بهترين حالت ٧١ درصد و در بدترين حالت ٢٨ درصد گزارش شده است.
دولت در سال گذشته با اجراي فاز دوم هدفمندي يارانه‌ها تلاش كرد مردم را راضي به انصراف از يارانه‌هاي نقدي كند از اين رو تدابيري را براي اجرايي شدن اين هدف مد نظر قرار داد و ثبت نام دوباره را شرط دريافت يارانه‌هاي نقدي اعلام كرد اما در اين مرحله تنها دو ميليون و ٤٠٠ هزار نفر ترجيح دادند از قطار يارانه‌بگيران پياده شوند و بقيه، گزينه ماندن در فهرست يارانه‌بگيران را برگزيدند. دولت در سال جاري يارانه برخي افراد نظير كساني كه خودروهاي لوكس دارند، افرادي كه در خارج از كشور زندگي مي‌كنند يا به خارج سفر كرده‌اند را قطع كرده است. براي جلوگيري از خطاي احتمالي اين امكان ايجاد شده است كساني كه نسبت به قطع يارانه‌شان معترض هستند تا پنجم تيرماه اعتراض‌شان را به صورت اينترنتي در سايت yarane١٠.ir ثبت كنند.
بر اساس اين گزارش، بررسي‌ها نشان مي‌دهد از ابتداي سال ١٣٨٣ تا پايان سال ١٣٩٢ اندكي بيش از ١٦٢ ميليارد تومان اعتبارات عمراني پرداخت شده است كه حجم يارانه‌هاي نقدي پرداخت شده در ٥٣ ماه گذشته از ١٨٠ هزار ميليارد تومان فراتر رفته است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا