مقصر تراشي!

اين در حاليست که به تازگي علت ديگري براي اين مشکل مطرح شده است که اگرچه بي سابقه نيست ، اما متفاوت از اظهار نظرهاي پيشين مقامات وزارت ارتباطات است.معاون فني و مهندسي شركت ارتباطات سيار ايران ، اخيرا درباره دليل مشکل آنتن‌دهي شبكه‌ تلفن همراه گفته است :”در برخي مسيرها در زمان‌هايي به دليل …

اين در حاليست که به تازگي علت ديگري براي اين مشکل مطرح شده است که اگرچه بي سابقه نيست ، اما متفاوت از اظهار نظرهاي پيشين مقامات وزارت ارتباطات است.
معاون فني و مهندسي شركت ارتباطات سيار ايران ، اخيرا درباره دليل مشکل آنتن‌دهي شبكه‌ تلفن همراه گفته است :”در برخي مسيرها در زمان‌هايي به دليل ساخت‌وسازهايي كه انجام مي‌شود‌ – آنتن دهي شبکه – دچار مشكل شده و ساختمان‌ها و برج‌هايي كه ساخته مي‌شوند در كار ما ايجاد خلل كرده و آنتن‌دهي را با مشكلاتي مواجه مي‌كنند.
سيدحسن رضوي در عين حال از آنچه که ممانعت شهروندان از نصب سايت هاي BTS  خوانده است به عنوان عدم همکاري مردم نام برده  و اظهار داشته است که در ماه هاي اخير تعداد آنتن هاي جمع‌آوري شده از نصب آن ها بيش‌تر بوده است .
همچنين ، اين مقام مسئول تبليغات نادرست به خصوص از سوي رسانه ها را عامل بدبيني و نگراني مردم نسبت به اين آنتن ها معرفي کرده است.
پيش از آغاز به کار شرکت “سايت شرينگ” و بر طرف شدن مسائل اين اپراتور با شهرداري تهران که مانع از نصب آنتن ها در نقاط مختلف شهر مي شد، يکي ديگر از دلايل عمده اختلالات شبکه همراه اول ، عدم همکاري شهرداري بود که نه تنها اجازه نصب دکل به اپراتورها نمي داد بلکه در مواردي مانند شهرداري اصفهان ، مالکان ساختمان هاي بلند را نيز براي نصي آنتن بر روي بام خود تحت فشار قرار مي داد.
يکي ديگر از دلايل مهم و موثر بروز اختلال در شبکه همراه اول، ترافيک بالاي اين شبکه در برخي از ساعات روز  و عدم مراعات مشترکان براي کاهش مکالمات خود در ساعات پيک شبکه اعلام شده بود.
با اين وصف اگر موانع و مشکلات موجود بر سر راه اپراتور اول تلفن همراه را که در حال حاضر ۲۷ ميليون مشترک را پوشش مي دهد ، فهرست کنيم به نتيجه جالب توجهي دست خواهيم يافت.
اين که شبکه همراه اول با وجود واگذاري هاي گسترده سيم کارت طي دو سال گذشته و همچنين به رغم آن که پروژه هاي توسعه ۶ ميليون خط موبايل و پروژه GC ها با تاخير زيادي روبرو شده اند در فهرست موانع و مشکلاتي که تا کنون از زبان مسئولان وزارت ارتباطات عنوان شده اند، و هر چيزي  به عنوان مقصر  معرفي شده به جز ، ايرادات و کاستي هاي احتمالي شرکت ارتباطات سيار.
به عبارت ساده تر با کنار هم چيدن اين عوامل و بررسي آنها مي توان نتيجه گرفت که اين اپراتور به رغم تمام مشکلاتي که پيش رو دارد کوچکترين تقصيري در بروز اختلالات شبکه نداشته است و هيچ ايرادي به آن وارد نيست.
آنچه مسلم است، عدم همکاري مردم، براي موکول کردن مکالمات خود به ساعات غير پيک ، مخالفت آنها با نصب آنتن هاي BTS ، ساخت و سازهايي که بدون هماهنگي با شرکت ارتباطات سيار انجام مي دهند، قوانين و مقررات دست و پاگير و دخالت هاي بي مورد سازمان هاي نظارتي ، سنگ اندازي هاي شهرداري عوامل بسيار موثري در بروز اختلال شبکه همراه اول هستند که بي ترديد برخي از آنها را با هيچ منطقي نمي توان انکار کرد.
اما، سئوال اين است که آيا اپراتور اول تلفن همراه ، تنها اپراتور دنياست که با اين قبيل مسائل مواجه است؟ آيا در کشورهاي ديگر هيچ ساختمان بلندي وجود  ندارد و شهرداري ها اجازه مي دهند تا دکل هاي آهني و بلند خود را در هرجايي که دوست داشتند نصب کنند؟
آيا شهروندان آنها هرگز در مورد آسيب هاي ناشي از مجاورت با آنتن هاي موبايل نگران نيستند و تمام سعي خود را به کار مي گيرند که در ساعات کم ترافيک و  در نقاط کم جمعيت مکالمه کنند يا پيام کوتاه ارسال نمايند؟
اگر چنين باشد،برخي اپراتورهاي اروپايي ، امريکايي و  اپراتورهاي چيني که تعداد مشترکان آنها حداقل چهار برابر جمعيت ايران است، يا اساسا کار نمي کنند يا اين که فقط در بيابان هاي مسطح و فاقد جمعيت انبوه که شهرداري هم نمي تواند مخل کارشان شود به مشترکان خود سرويس مي دهند.
واقعيت اين است که شانه خالي کردن از زير بار مسئوليت و مقصر تراشي کار چندان سختي نيست و هزينه اي هم در بر ندارد، اما اپراتور موفق و خوش نام اپراتوري است که مي تواند به رغم تمام موانع و مشکلات خدماتي با کيفيت و رقابتي به مشترکان خود ارائه دهد و با مجموعه اي عظيم از مشترکان ناراضي  دست به گريبان نباشد.
۱۵/۱۳

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا