کسب و کارهای کوچک از خدمات IT مغفول ماندند

محمدحسین حمیدی – مدیر گروه فن‌آوری اطلاعات جهاد دانشگاهی واحد خواجه نصیرالدین طوسی – در گفت‌وگو با خبرنگار فن‌آوری اطلاعات خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، با بیان این مطلب گفت: شاید در آن دوره جهت گسترش و ترویج ICT لازم بود دولت وارد عمل شود. چیزی که مشخص است این که منابع دولت محدود و بسته به …

محمدحسین حمیدی – مدیر گروه فن‌آوری اطلاعات جهاد دانشگاهی واحد خواجه نصیرالدین طوسی – در گفت‌وگو با خبرنگار فن‌آوری اطلاعات خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، با بیان این مطلب گفت: شاید در آن دوره جهت گسترش و ترویج ICT لازم بود دولت وارد عمل شود. چیزی که مشخص است این که منابع دولت محدود و بسته به سیاست‌ها متغیر است و باعث ناپایداری در بازار می‌شود.
او ادامه داد: از این جهت بسیاری از شرکت‌ها با تغییرات اعتبارات ICT دستگاه‌ها مشتری‌هایشان را از دست دادند و به فروپاشی نزدیک شدند. هم‌چنین اعتبارات دولت تنها می‌تواند برای تعداد محدودی از شرکت‌ها کافی باشد و باعث گسترش فضای کسب و کار شرکت‌های کوچک و متوسط نمی‌شود.
وی با بیان این که شرکت‌های فعال در حوزه‌ ICT به دلایل مختلف طوری بار آمدند که بیش‌تر دنبال یک مشتری بزرگ (عموما دولتی) باشند تا تعدادی مشتری کوچک، افزود: از این رو کسب و کارهای کوچک و متوسط مغفول یا کم‌بهره از خدمات ICT ماندند. به هر حال اداره کردن شرکتی با تعداد زیاد مشتری نیاز به مهارت‌های غیرفنی بیش‌تری دارد تا توانایی‌های فنی.
وی با ابراز خوشبختی از اینکه در سال‌های اخیر به دلایل مختلف این ترکیب در حال تغییر است، تصریح کرد: این را از نمایشگاه الکامپ و تلکام امسال می‌شد به خوبی فهمید. البته اگر غیر از این بود جای تعجب داشت.
او ادامه داد: چند بخش عمده‌ی بازار غیر از دولت باقی می‌ماند. یکی صنایع بزرگ خصوصی که البته تعدادشان خیلی زیاد نیست ولی به هر حال بازار قابل توجهی است. دیگری شرکت‌های کوچک و متوسط خصوصی که تعدادشان بسیار زیاد، قابل توجه و رو به افزایش است و بعد از آن خود مردم هستند.
مدیر گروه IT جهاد دانشگاهی خواجه نصیرالدین طوسی اظهار کرد: تعداد مشترکان باند پهن‌ و تلفن همراه و سرویس‌های نوین آن بسیار زیاد شده و با سرعت زیادی در حال افزایش است. WiMax – اینترنت پرسرعت بی‌سیم – به زودی جا باز می‌کند.
او گفت: زیرساخت‌های تجارت الکترونیک نسبت به قبل وضعیت بهتری پیدا کرده و نقدینگی در دست مردم و بخش خصوصی زیاد است. آمادگی الکترونیکی در میان مردم به دلیل آشنا شدن با ابزارها، کاربردها و مفاهیم ICT بسیار بالا رفته، لپ‌تاپ و رایانه به کالایی بسیار رایج در خانواده‌ها تبدیل شده، مردم کم‌کم در حال یادگیری این موضوع هستند که هزینه‌های IT را نیز جزیی ضروری از سبد خانوار ببینند.
حمیدی در پایان خاطر نشان کرد: همه‌ی این‌ موارد به معنی بکر بودن بازار ICT در بخش‌های مصرف‌کننده‌ نهایی، کسب و کارهای کوچک و متوسط و کسب و کارهای بزرگ خصوصی است. چند سال آینده دوره‌ شکوفایی و رشد کسب و کارهای مبتنی بر اینترنت، تلفن همراه و تجارت الکترونیکی خواهد بود؛ اتفاقی که در غرب حدود ۱۰ سال پیش شروع شد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا