محور توسعه جامعه در برنامه پنجم باید براساس فن‌آوری اطلاعات طراحی شود

علی‌اکبر جلالی ـ ‌استاد دانشگاه ـ در گفت‌وگو با خبرنگار فن‌آوری اطلاعات خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با بیان این مطلب و این که یکی از راهکارهای دیگر در استفاده از IT توسعه‌ فرهنگی و آموزش شهروندان است و استان اصفهان کار را آغاز کرده است، افزود: با توجه به سرعت پایین اینترنت و شبکه‌های دسترسی …

علی‌اکبر جلالی ـ ‌استاد دانشگاه ـ در گفت‌وگو با خبرنگار فن‌آوری اطلاعات خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با بیان این مطلب و این که یکی از راهکارهای دیگر در استفاده از IT توسعه‌ فرهنگی و آموزش شهروندان است و استان اصفهان کار را آغاز کرده است، افزود: با توجه به سرعت پایین اینترنت و شبکه‌های دسترسی در ایران باید بتوانیم سریعا برای دسترسی به پهنای باند زیاد اقدام کنیم زیرا در صورتی که پهنای باند به اندازه‌ کافی نباشد مطمئنا تمام اقدامات انجام شده بی‌ثمر و یا کم اثر خواهد بود.
این کارشناس فن‌آوری اطلاعات خاطرنشان کرد‌: در حوزه زیرساخت باید اقدامات عاجلی انجام شود؛ تلاش در جهت دسترسی آحاد جامعه به شبکه‌های ارزان قیمت می‌تواند راهگشای توسعه‌ IT با توجه به زیرساخت‌ها در کشور باشد. به طور مثال در حال حاضر که در روستاهای کشور دسترسی به اینترنت از طریق دفاتر ICT روستایی صورت می‌گیرد بهتر است زمینه‌ای فراهم شود تا روستاییان بتوانند با هزینه بسیار کم از خدمات دفاتر استفاده کنند.
به گفته جلالی باید به دنبال دولت الکترونیکی برای بهره‌مندی از فن‌آوری اطلاعات در جامعه باشیم. در صورتی که دولت الکترونیکی تحقق نیابد هر نوع اقدام دیگر می‌تواند به صورت فعالیتی جزیره‌ای و مستقل تلقی شود. دولت الکترونیکی باید درهمگرایی اقدامات انجام شده موثر باشد در غیر این صورت هزینه‌های بسیاری که به صورت پراکنده انجام می‌شود نتیجه‌ای نخواهد داد.
او همچنین اظهار کرد: در سال اصلاح الگوی مصرف باید با ایجاد شهرها و روستاهای الکترونیکی اقدامی موثر و یکپارچه برای استفاده از IT در کلیه زمینه‌های شهر و روستا صورت پذیرد.
وی در بیان نقش آموزش در بسط و گسترش IT درکشور گفت: آموزش‌ها در حوزه‌ی IT باید از سوی سه گروه مجزا صورت گیرد. مسوولان تصمیم‌ساز جامعه که باید بتوانند به ارزش افزوده‌ی این خدمت آگاه باشند گروه اولی هستند که در آموزش IT تاثیر گذارند.
او افزود: این گروه باید بدانند که با ایجاد شهرهای الکترونیکی اشتغال فراوانی تولید می‌شود و هزینه‌ها بسیار کاهش می‌یابد و می‌توان از این پدیده در مسیر اصلاح الگوی مصرف استفاده کرد.
به گفته جلالی دومین گروه موثر در آموزش فن‌آوری اطلاعات افراد متخصصی هستند که باید بتوانند نرم‌افزارهای لازم را برای توسعه‌ IT تهیه و زیرساخت فنی و ارتباطی لازم را تهیه کنند. در این باره مراکز بخش خصوصی می‌توانند آموزش‌های تخصصی را انجام دهند؛ دانشگاه‌ها نیز در این حوزه بسیار موثر واقع می‌شوند.
او از مردم عادی و کارکنان دستگاه‌های دولتی به عنوان بدنه‌ جامعه که باید آموزش‌های کلاسیک مثل گذراندن دوره‌ی ICDL و دوره‌های شهروندی الکترونیکی را ببینند به عنوان گروهی نام برد که می‌توانند از طریق رسانه‌ها مانند صدا و سیما و نشریات با فرهنگ استفاده از ابزار IT که در اختیار دارند استفاده کنند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا