سیستم عامل” کروم ” و چالش های پیش رو

همچنین سرویس ای میل این شرکت با نام Gmail نیز به تازگی از حالت Beta خارج شده و از قابلیت های جدیدی که شباهت زیادی به نرم افزارهای Outlook و Thunderbird دارد بهره مند شده است. تمام این اقدامات نوید از یک اقدام گسترده تحت یک برنامه ریزی ویژه برای عرضه یک سیستم عامل کامل …

همچنین سرویس ای میل این شرکت با نام Gmail نیز به تازگی از حالت Beta خارج شده و از قابلیت های جدیدی که شباهت زیادی به نرم افزارهای Outlook و Thunderbird دارد بهره مند شده است. تمام این اقدامات نوید از یک اقدام گسترده تحت یک برنامه ریزی ویژه برای عرضه یک سیستم عامل کامل ویژه محیط های دسکتاپ می داد. البته از مدتی پیش هم گمانه زنی های متعددی در سایت های خبری حاکی از تصمیم گوگل برای عرضه یک سیستم عامل مستقل تحت لینوکس مشاهده می شد.
اما بالاخره دیروز همه تردیدها به پایان رسید و گوگل به صورت رسمی خبر از عرضه سیستم عامل خود با نام Chrome را به خبرگزاری ها ارسال نمود. همانطوری که انتظار می رفت این سیستم عامل تحت یکی از نسخه های لینوکس تولید شده و به ادعای گوگل از قابلیت های ویژه ای بهره می برد. بارزترین خصوصیت این سیستم عامل امکان پشتیبانی آن از هر دو کلاس پردازنده های X86 و ARM است. به نظر می رسد در ابتدای امر این سیستم عامل برای نصب روی نت بوک ها تهیه شده و در آینده برنامه توسعه گسترده ای برای نسخه های آینده آن از سوی گوگل در نظر گرفته شده است. جالب است بدانید که عرضه این سیستم عامل با تصمیم مایکروسافت مبنی بر عرضه سیستم عامل ویندوز ۷ ویژه نت بوک ها مصادف شد.
مطابق آخرین آمارها ، مایکروسافت هنوز در عرصه سیستم عامل های ویژه دسکتاپ از سهمی حدود ۹۰ درصد برخوردار است. سهم ۹۰ درصدی مایکروسافت در این حوزه شرکت های مختلف را بر آن داشته است که با عرضه سیستم عامل های بهتر نسبت به ویندوز ، درصدی از این سهم را مال خود کنند. در این عرصه شرکت اپل با سیستم عامل MAC OS و شرکت های ارائه دهنده نسخه های مختلف لینوکس مانند Redhat و Ubuntu به شکل فعالی حضور دارند که البته هنوز نتوانسته اند موفقیت چشم گیری در این حوزه در برابر مایکروسافت کسب کنند. گوگل نیز با عرضه سیستم عامل Chrome به صورت رسمی وارد این حوزه شد و به جمع رقبای دیگر سیستم عامل ویندوز پیوست.
سوالی که در اینجا مطرح می شود این است که وقتی سیستم عامل های قدرتمندی مانند MAC OS Leopard و Linux Ubuntu هنوز نتوانسته اند در رقابت با ویندوز مایکروسافت موفقیت خاصی کسب کنند ، آیا احتمال موفقیت برای Chrome گوگل قابل تصور است؟!
علاوه بر این هنوز سوال های زیادی درباره Chrome مطرح است که تا زمان عرضه نهایی این سیستم عامل در سال ۲۰۱۰ پاسخی برای آنها وجود نخواهد داشت. به عنوان نمونه هنوز دقیقاً مشخص نیست که Chrome تا چه میزان با سخت افزارهای جدید سازگار است؟ آیا این سیستم عامل به صورت رایگان در اختیار کاربران قرار خواهد گرفت؟ هنوز موقعیت این سیستم عامل در مقابل سیستم عامل Android که برای تلفن های همراه از سوی گوگل تولید شده مشخص نیست.
روش کار گوگل مبتنی بر کار گروهی با سایر شرکت های قدرتمند در حوزه IT استوار شده است. به عنوان نمونه در زمان عرضه سیستم عامل تلفن همراه Android همه شاهد بودیم که شرکت های HTC و T-Mobile همکاری نزدیکی با گوگل در این عرصه داشتند. به گفته مقامات گوگل این شرکت در تولید سیستم عامل Chrome نیز با ادامه همین روش همکاری نزدیکی با شرکت های تولید کننده محصولات سخت افزاری به صورت OEM داشته است.
به هر صورت آنچه مشخص است این است که گوگل خود را درگیر مبارزه ای بزرگ کرده که در آن با رقبای قدرتمندی مواجه است. به همین دلیل هم احتمال موفقیت آن در کوتاه مدت بعید به نظر می رسد. 
۱۹/۱۵

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا