دستورالعمل اجرایی قانون فیبرنوری تدوین می شود

صمد مومن بالله در گفت وگو با خبرنگار سازمان خبری موبنا، با اشاره به ابلاغ قانون صیانت از حریم فیبر نوری به شرکت ارتباطات زیرساخت ، اظهار داشت: بزودی دستورالعمل اجرای این قانون تدوین می شود.وی با بیان اینکه قطع فیبرنوری می تواند بصورت عمدی و یا سهوی باشد و یا اینکه حوادث طبیعی و …

صمد مومن بالله در گفت وگو با خبرنگار سازمان خبری موبنا، با اشاره به ابلاغ قانون صیانت از حریم فیبر نوری به شرکت ارتباطات زیرساخت ، اظهار داشت: بزودی دستورالعمل اجرای این قانون تدوین می شود.
وی با بیان اینکه قطع فیبرنوری می تواند بصورت عمدی و یا سهوی باشد و یا اینکه حوادث طبیعی و غیر طبیعی مسبب آن باشد ، گفت: در دستورالعمل اجرای قانون نگهداری از شبکه ملی فیبرنوری ، خسارت های عمدی و سهوی توسط دستگاه های دولتی ، غیردولتی و یا مردم عادی جرایم مختلفی دارد.
مومن بالله با تاکید براینکه دستورالعملی که در حال تدوین است بسیار ساده خواهد بود تا جنبه عملیاتی آن آسان تر باشد ، تصریح کرد: برای اجرای این دستورالعمل ، با هماهنگی استان ها درخواست مجوز از سوی دستگاه های دولتی درمدت کوتاهی پاسخ داده می شود و اتلاف وقت به همراه نخواهد داشت.
وی از تعامل شرکت ارتباطات زیرساخت با دستگاه های  دولتی بویژه وزارت راه برای صیانت از حریم فیبرنوری خبر داد و گفت: طبق این قانون، وزارت راه موظف به انجام همکاری های لازم شده است.
به گزارش سازمان خبری موبنا، براساس ماده یک این قانون، حریم مسیرعبور کابل فیبر نوری زیرساخت، دو متر اعلام شده است که از سوی وزارت ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات تملک شده و هرگونه دخل و تصرف در آن با موافقت این وزارتخانه امکان‌پذیرخواهد بود.
بر اساس ماده دو این قانون حریم مسیرعبور کابل‌های فیبرنوری شبکه مادر مخابراتی کشور نصب شده در محدوده یکصد متر از حریم راه‌ها موضوع ماده (۱۷) قانون ایمنی راه‌ها و راه‌آهن- مصوب -۱۳۴۹-  و اصلاحات بعدی آن دو متر(ازهرطرف یک متر) است و وزارت ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات می‌تواند در مواردی که حریم یادشده جزء اراضی موضوع ماده (۱) این قانون نیست، نسبت به تملک آن با طی تشریفات قانونی اقدام کند.
ماده سوم این قانون می‌گوید: مسیر کابل‌های فیبرنوری شبکه مادر مخابراتی کشور که در منتهی الیه حریم راه‌ها و راه ‌آهن واقع شده یا می‌شوند، فضای اختصاصی نامیده می‌شود و استفاده از آن با هماهنگی وزارتخانه‌های ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات و راه و ترابری امکان‌پذیر خواهد بود.
در تبصره این ماده آمده است: در مواردی که وزارت راه و ترابری برای توسعه و یا اصلاح هندسی راه یا ترمیم خرابی ها و موارد دیگر نیاز به استفاده از فضای اختصاصی یاد شده داشته باشد،  قبل از شروع عملیات اجرایی مراتب را به وزارت ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات اعلام و فرصت مناسب برای جابه‌جایی کابل‌های یادشده منظور کنند. البته حوادث غیرمترقبه از شمول این تبصره مستثنی خواهد بود.
درصورت عدم جابه‌جایی در فرصت مقرر، وزارت راه و ترابری هیچ گونه مسوولیتی درباره جبران خسارات احتمالی نخواهد داشت.
ماده ۴ این قانون نیز اعلام کرده است: وزارت ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات، سازمان‌ها و شرکت‌های وابسته موظفند نسبت به پیشگیری، اعلام و نصب علائم هشداردهنده در مسیر شبکه کابل‌های فیبرنوری شبکه مادر مخابراتی کشور اقدام کنند.
وزارت ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات در مورد فضای اختصاصی و حریم موضوع این قانون می‌تواند اقدامات مندرج در ماده (۶) قانون ایمنی راه‌ها و راه آهن – مصوب ۱۳۴۹ – و اصلاحات آن را اعمال کند. 
در ماده پنج این قانون آمده است: آیین‌نامه اجرایی این قانون، به پیشنهاد مشترک وزارتخانه‌های ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات، راه و ترابری و جهاد کشاورزی به تصویب هیأت وزیران خواهد رسید.
این قانون پنج ماده‌ای به همراه یک تبصره، در جلسه علنی روز سه‌شنبه اول اردیبهشت‌ماه ۱۳۸۸ در مجلس شورای اسلامی تصویب شد و در ۲۳ اردیبهشت‌ماه ۱۳۸۸ به تأیید شورای نگهبان رسید.
۱۲۸/۲۰

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا