چرا قیمت اینترنت همراه و ثابت متفاوت است؟

رقابت اکثر شرکت‌های ارائه دهنده اینترنت سر سرعت و قیمت است؛ موضوعی که البته حساسیت زیادی برای مشترکان دارد.

موبنا؛ فرحناز زرین این حساسیت به این جهت است که چرا اساسا قیمت اینترنت همراه از ثابت گران‌تر است؟ آیا نمی‌شود نرخ اینترنت را یکسان‌سازی کرد؟ در این مطلب به بررسی دلایل این اختلاف می‌پردازیم.

****

۱- هزینه‌های بالاتر برای اپراتورهای موبایل

برای ارائه خدمات اینترنت همراه، شرکت‌های ارائه دهنده خدمات مخابراتی نیاز به سرمایه‌گذاری بالا در زمینه زیرساخت‌های شبکه دارند. به عنوان مثال، برای ارائه خدمات۴G، نیاز به نصب BTSهای نسل جدید و تجهیزات دیگر است که هزینه بالایی دارد. علاوه بر این، برای ارائه خدمات اینترنت همراه، شرکت‌های ارائه دهنده خدمات مخابراتی نیاز به اجاره فضایی دارند که بسیار گران است. در حالی که برای ارائه خدمات اینترنت ثابت، هزینه‌های کمتری برای شرکت‌ها لازم است. به علاوه، با توجه به تعداد قابل‌توجه کاربران اینترنت ثابت، شرکت‌ها می‌توانند هزینه‌های خود را با فروش حجم بالایی از داده‌(ترافیک) جبران کنند. به همین دلیل است که در تمام دنیا اینترنت همراه که توسط اپراتورها ارائه می‌شود، قیمت بالاتری دارد.

۲- قابلیت پوشش گسترده اما پرهزینه‌

شرکت‌های ارائه دهنده خدمات مخابراتی در همه جای دنیا توانایی پوشش گسترده‌ای برای ارائه خدمات اینترنت موبایل دارند. این امر باعث شده کاربران بتوانند در هر جایی از جهان به اینترنت دسترسی داشته باشند. اما این پوشش جغرافیایی هزینه بالایی دارد. در بسیاری از مناطق، تراکم جمعیت بسیار پایین است و توسعه خدمات اینترنت همراه، صرفه اقتصادی ندارد. با این وجود اپراتورهای تلفن همراه مجبور به توسعه زیرساخت‌ها و به تبع آن صرف هزینه‌های گزاف هستند.

۳- قیمت واحد داده‌ها(ترافیک)

از آنجایی که قیمت اینترنت ثابت ارزان‌تر است، کاربران بخش عمده‌ای از مصرف خانگی یا اداری خود را از طریق اینترنت ثابت تامین می‌کنند. به همین دلیل حجم مصرفی اینترنت ثابت افزایش پیدا کرده و امکان‌درآمدزایی بیشتر را برای شرکت‌های ارائه دهنده اینترنت ثابت فراهم می‌کند. این در حالی است که اینترنت همراه قیمت بالاتری دارد، کاربران نیز در مصرف حجمی صرفه‌جویی بیشتری می‌کنند.

۴- قابلیت استفاده محدود

بسیاری از شرکت‌های ارائه‌ دهنده خدمات اینترنت موبایل، قابلیت استفاده محدود را برای کاربران خود در نظر گرفته‌اند. به عنوان مثال، برخی از شرکت‌ها حجم مصرف داده‌ها را در ماه برای هر کاربر محدود کرده‌اند و در صورت تجاوز از حجم مصرفی، هزینه بیشتری برای کاربر پیش‌بینی می‌کنند. در حالی که در اینترنت ثابت، شما معمولاً به یک حجم مصرفی کم محدود نمی‌شوید و می‌توانید به طور نامحدود(ترافیک بالا) از اینترنت استفاده کنید.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا