مهمان ناخوانده قلب کوسه ! (+عکس)

دانشمندان گاهی موارد نادری از انگل را مشاهده کرده‌اند که در قلب‌ و اندام‌های داخلی کوسه‌ها زندگی می‌کنند.

موبنا-وقتی صحبت از انگل‌ها می‌شود، فکر همه ما به سمت کرم‌ها و حشرات می‌رود؛ اما در قلمروی اقیانوس‌ها، به نظر همه چیز متفاوت هست و حتی موجودات بزرگ و سهمگینی مثل کوسه‌ها هم از این انگل‌ها در امان نیستند و در موارد استثنایی، می‌بینیم که حتی زندگی در زیر موج‌ها هم ممکن است چقدر وحشتناک و سخت شود.

در یک مورد که در سال ۱۹۹۷ رویت شده بود، بعد از تشریح یک کوسه ماکوی باله کوتاه بزرگ، مشاهده شد که دو مارماهی در قلب او خانه کرده بودند و از خون او تغذیه می‌کردند و ده سال بعد، در سال ۲۰۰۷، چند مارماهی بینی کوتاه در قلب، حفره‌های بدن و ماهیچه‌های یک کوسه ببری شنی دندان کوچک (Odontaspis ferox) مشاهده شدند.

eel-heart.jpgمارماهی‌هایی که انگل نیستند

آنچه این موضوع را جالب می‌کند این است که مارماهی‌ها، نیازی ندارند که انگل‌وار زندگی کنند و می‌توانند به راحتی در اقیانوس زندگی را ادامه دهند و از بقایای مرده حیوانات کف دریا تغذیه کنند.

البته ماجرا به همین جا ختم نمی‌شود و مارماهی‌های بینی کوتاه دوست دارند تا در بدن ماهی‌های بزرگ‌تر نفوذ کنند و در بدنشان غوطه‌ور شوند و از محتویات داخل قلب‌های آنها تغذیه کنند.

تا سال‌ها پیش کسی مارماهی را نوعی انگل برای کوسه‌ها نمی دانست؛ تا اینکه در سال ۱۹۹۲، یک کوسه نر ماکوی باله کوتاه در بستر اقیانوس اطلس شمالی کشف و به خشکی آورده شد. یک کوسه بزرگ با ۳۹۵ کیلوگرم وزن که جنازه آن به داخل کشتی منتقل شد.

تغییر رنگ بدن کوسه حکایت از آن داشت که او برای مدتی در بستر گل‌آلود دریا بوده و بعد از انتقالش به خشکی بررسی‌ها در مورد دلیل مرگش آغاز شد و بعد از کالبدشکافی، محققان حسابی سورپرایز شدند:

در مجرای قلب کوسه، دو مار ماهی ماده جوان و چاق حدودا ۲۰ سانتی متری مشاهده شدند که البته آنها نیز مرده بودند و البته مشخص بود که قبل از آن، زندگی خوشی را در قلب کوسه داشتند و مدتی در آنجا زندگی می‌کردند.

در مقاله منتشر شده در این باره می خوانیم:« معده هر دو مارماهی پر از خون بود و این یعنی آنها مدتی در بدن کوسه زندگی و از خون او تغذیه می‌کردند و هیچ غذا یا انگلی درمحتویات روده دو مار ماهی پیدا نشد.

منبع: خبرآنلاین

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا