کارخانه آمریکایی که برای اوکراینی ها خیلی اهمیت دارد! (+فیلم و عکس)

کارخانه اسکرانتون از سال ۱۹۵۳ در زمینه تولید پوسته های فولادی گلوله های توپ فعال بوده و امروز تقاضا به اندازه ای زیاد است که ماهانه ۱۱۰۰۰ عدد از آنها تولید می کند…

موبنا – کارخانه مهمات ارتش اسکرانتون (The Scranton Army Ammunition Plant) در پنسیلوانیا، آمریکا، این روزها یکی از مهم ترین مهمات مورد نیاز اوکراین را تولید می کند. مهمات ۱۵۵ میلیمتری اساسا گلوله های غول پیکری هستند که در تسلیحات توپخانه استفاده می شوند.

کارخانه اسکرانتون از سال ۱۹۵۳ در زمینه تولید پوسته های فولادی گلوله های توپ فعال بوده و امروز تقاضا به اندازه ای زیاد است که ماهانه ۱۱۰۰۰ عدد از آنها تولید می کند.

اوکراین ممکن است بیش از نیمی از این تعداد را در هر روز شلیک کند. از این رو، کمبودی جهانی در زمینه های گلوله های ۱۵۵ میلیمتری وجود دارد.

اما چرا این مهمات توپخانه در اوکراین بسیار مهم است و آمریکا چگونه در زمان کمبود، این کشور را با آنها تسلیح می کند؟

گلوله ۱۵۵ میلیمتری؛ قدرتمند و مقرون به صرفه

کارخانه گلوله 155 میلیمتری

در آغاز حمله روسیه به اوکراین، انتظار می رفت که نیروی هوایی کلید پیروزی روسیه باشد. اما اوکراین روش هایی برای سرنگونی هواگردهای نظامی روسیه و دفاع در برابر حملات موشکی آن پیدا کرد.

بر همین اساس، روسیه حملات توپخانه ای سنگین و گسترده را در دستور کار خود قرار داد.

مشکل اوکراین این بود که تسلیحات توپخانه این کشور به دوران شوروی سابق باز می گشت. آنها به مهماتی نیاز داشتند که بیشتر توسط روسیه و حامیان آن، چین و کره شمالی تولید می شد. بر همین اساس، اوکراین از آمریکا و متحدانش در ناتو درخواست کمک کرد.

آمریکا به تنهایی حدود ۲۰۰ قبضه هویتزر به اوکراین ارسال کرده است که به گلوله های ۱۵۵ میلیمتری نیاز دارند. اکنون این توپ های جنگی ۱۵۵ میلیمتری از کلیدی ترین سلاح های اوکراین محسوب می شوند. گلوله ۱۵۵ میلیمتری تعادل خوبی بین قدرت و وزن ارائه می کند.

گلوله های ۱۵۵ میلیمتری از هویتزرها شلیک می شوند که اساسا ترکیبی از یک توپ جنگی و خمپاره انداز است. گلوله های ۱۵۵ میلیمتری به اندازه ای کوچک هستند که تا فاصله ۳۰ کیلومتری نیز شلیک شوند، اما همچنان می توانند آسیب های جدی وارد کنند. این گلوله به طور معمول حاوی حدود ۱۱ کیلوگرم تی ان تی است و انفجار آن در زمان برخورد ترکش های مرگبار را در همه جهات پخش می کند.

از نظر قیمت نیز گلوله های ۱۵۵ میلیمتری نسبت به گزینه هایی مانند موشک ضد تانک جاولین که هر واحد از آن می تواند تا ۷۸ هزار دلار قیمت داشته باشند، ارزان تر بوده و حدود ۸۰۰ دلار قیمت دارند.

تولید گلوله های ۱۵۵ میلیمتری در کارخانه اسکرانتون

 

 

کارخانه اسکرانتون پوسته های فولادی را برای اصلی ترین گلوله ۱۵۵ میلیمتری آمریکا یعنی ام۷۹۵ (M795) تولید می کند. آمریکا حدود ۲۴ هزار عدد پوسته ۱۵۵ میلیمتری در ماه تولید می کند که میزان آن نسبت به پیش از حمله روسیه به اوکراین تقریبا دو برابر شده است. نزدیک به نیمی از این تعداد در کارخانه اسکرانتون تولید می شود.

همه چیز از محوطه بیلت (Billet) آغاز می شود. کارگران میله های فولادی را به مرحله بعدی یعنی کارگاه آهنگری منتقل می کنند. چهار اره رباتیک میله ها را به قطعات ۱۴ اینچی (۳۶ سانتیمتر) به نام بیلت برش می دهند.

سپس آنها را به مدت یک ساعت در دمای ۱۰۹۳ درجه سلسیوس حرارت می دهند. این کار موجب نرم شدن بیلت ها شده تا به راحتی شکل بگیرند. سپس، بیلت ها توسط ماشین آلات کشیده شده و به شکل نهایی خود در می آیند. دستگاه پرس دیگری دماغه گلوله را ایجاد می کند تا آیرودینامیک شده و به یک پرتابه تبدیل شود.

پوسته ها بازرسی می شوند و سپس به بخش تولید می روند. آنها دوباره حرارت داده شده و سپس در حمامی از روغن سرد می شوند.

پس از تراشکاری و پرداخت نهایی، پوسته ها به قلاب آویزان می شوند. در نهایت رنگ آمیزی آنها صورت می گیرد.

کل فرآیند تولید حدود سه روز طول می کشد.

پوسته ها پس از آماده شدن به کارخانه دیگری ارسال می شوند تا تی ان تی به آنها اضافه شود. سپس، برای استفاده در میدان جنگ آماده هستند.

گلوله ۱۵۵ میلیمتری؛ از جنگ جهانی اول تا به امروز

گلوله های ۱۵۵ میلیمتری از زمان جنگ جهانی اول توسط آمریکا و متحدانش استفاده می شوند. پس از جنگ جهانی دوم، گلوله ۱۵۵ میلیمتری به گزینه استاندارد توپخانه برای کشورهای ناتو تبدیل شد.

امروزه، آمریکا دارای گلوله های مجهز به سامانه های هدایت جی پی اس است که قیمت هر یک از آنها بیش از ۱۰۰ هزار دلار است.

از زمان حمله زوسیه به اوکراین، کشورهای عضو ناتو اشکال مختلف کمک نظامی را به اوکراین ارسال کرده اند. آنها تانک ها، سلاح های ضد هوایی، پرتابگرهای راکت و سامانه های دفاع موشکی را در اختیار این کشور قرار داده اند. اما آمریکا با ارسال حدود ۴۲ میلیارد دلار سلاح به اوکراین در صد این فهرست قرار دارد.

اوکراینی ها تقریبا بیش از هر چیز دیگری از توپخانه استفاده می کنند. در بهار گذشته، نیروهای نظامی این کشور تا ۸ هزار گلوله ۱۵۵ میلیمتری در روز شلیک کردند.

کارشناسان نگران هستند که آمریکا و متحدانش در ناتو با کمبود گلوله های ۱۵۵ میلیمتری در انبارهای خود مواجه شوند. آمریکا بیش از ۲ میلیون گلوله ۱۵۵ میلیمتری به اوکراین ارسال کرده است که بیشتر آن از ذخایر کشور بوده است.

در شرایطی که وضعیت واقعی ذخایر آمریکا یک راز است، برخی کارشناسان درباره رو به اتمام بودن این ذخایر نگران هستند.

آمریکا برای کمک به پر کردن دوباره ذخایر خود تاکنون نیم میلیون گلوله ۱۵۵ میلیمتری از کره جنوبی قرض گرفته است. همچنین، این کشور برای تامین تی ان تی از ژاپن کمک خواسته است.

ارتش آمریکا با هدف افزایش تولید گلوله های ۱۵۵ میلیمتری میلیاردها دلار برای به روز رسانی کارخانه های خود سرمایه گذاری کرده است. افزایش تولید به ۸۵ هزار گلوله در ماه تا سال ۲۰۲۸ برنامه ریزی شده است.

ارسال بمب خوشه ای به اوکراین

آمریکا در ژوییه ۲۰۲۳ از تصمیم خود برای ارسال نوعی بحث برانگیز از گلوله های ۱۵۵ میلیمتری مسلح به بمب های خوشه ای به اوکراین خبر داد.

روسیه نیز از این گلوله ها استفاده کرده است.

هر گلوله حاوی ۸۸ بمب کوچک است که در هوا رها می شوند. آنها می توانند مساحتی تا نزدیک به سه هکتار را پوشش دهند و هر چیزی را از سنگر تا تانک نابود کنند.

اما این پرتابه ها در بیش از ۱۲۰ کشور ممنوع شده اند زیرا بمب های کوچک گاهی اوقات منفجر نشده و بعدا موجب آسیب دیدگی افرادی می شوند که آنها را پیدا می کنند.

کارخانه گلوله 155 میلیمتری

کارخانه گلوله 155 میلیمتری

کارخانه گلوله 155 میلیمتری

کارخانه گلوله 155 میلیمتری

کارخانه گلوله 155 میلیمتری

کارخانه گلوله 155 میلیمتری

کارخانه گلوله 155 میلیمتری

کارخانه گلوله 155 میلیمتری

کارخانه گلوله 155 میلیمتری

کارخانه گلوله 155 میلیمتری

کارخانه گلوله 155 میلیمتری

کارخانه گلوله 155 میلیمتری

کارخانه گلوله 155 میلیمتری

 

 منبع: مجله تصویری سلاح

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا