همه علائم هشداردهنده سرطان

بیشتر سرطان‌ها درصورت عدم درمان به‌موقع می‌توانند گسترش پیدا کنند و به دیگر نقاط بدن نیز آسیب برسانند پی بردن به علائم سرطان قبل از شدت یافتن آن باعث بهبود یافتن راحت‌تر کنسر و همچنین تجویز تعداد کمتر جلسات و درنتیجه صرف هزینه کمتر می‌شود.

موبنا – نشانه و یا علائم سرطان باعث می‌شوند که شما متوجه وجود بیماری، آسیب‌دیدگی و یا هرگونه ناهنجاری در بدن شوید.

نشانه، مانند تب و یا خونریزی می‌تواند توسط خود شما و یا فرد دیگری دیده شود.

اما منظور از علائم سرطان شامل درد و یا حالتی است که تنها خود فر متوجه آن خواهد شد نه شخص دیگر.

علائم و یا نشانه سرطان بستگی به این دارد که سرطان در کجا قرار دارد و تأثیرات آن بر روی اندام‌های بدن و یا بافت در بروز علائم تأثیر بسزایی دارد. اگر سرطان گسترش یابد (متاستاز کند) علائم سرطان ممکن است در هر جایی بروز پیدا کند.

اهمیت وجود علائم سرطان

بیشتر سرطان‌ها درصورت عدم درمان به‌موقع می‌توانند گسترش پیدا کنند و به دیگر نقاط بدن نیز آسیب برسانند پی بردن به علائم سرطان قبل از شدت یافتن آن باعث بهبود یافتن راحت‌تر کنسر و همچنین تجویز تعداد کمتر جلسات و درنتیجه صرف هزینه کمتر می‌شود.

علائم سرطان چه زمانی هشداردهنده می‌شوند؟

برخی از علائم در اوایل دوره کنسر ایجاد می‌شوند، مانند یک توده بدون درد در پستان که به‌خودی‌خود یک علامت هشداردهنده می‌باشد که نیاز دارد تا فوراً به پزشک مراجعه نمایید. علائم دیگر، مانند کاهش وزن یا تب، تنها پس از پیشرفت کنسر ایجاد می‌شود. علائم دیگری مانند تغییر در عادات روده، وجود خون در مدفوع، یا مشکل در بلع، نشانه‌های کنسر در نقاط خاصی از بدن رخ می‌دهند.

ازآنجاکه در تشخیص زودهنگام پیشرفت کمتری دارد درنتیجه احتمال بهبودی آن نیز بسیار بیشتر خواهد بود به همین علت است که پی بردن زودهنگام کمک بسیار ویژه‌ای در درمان شما خواهد داشت. درصورت داشتن هرگونه علائمی فوراً ذهنتان را به سمت ابتلا به کنسر سوق ندهید برخی علائم اصلاً جدی نیستند و ممکن است به دلیل دیگری ایجاد شده باشد بااین‌وجود بهتر است برای اطمینان بیشتر حتماً به یک متخصص مراجعه نمایید تا با انجام آزمایش‌ها به بیماری شما پی ببرد.

همه علائم هشداردهنده سرطان

علائم سرطان که هشداردهنده و نشان‌دهنده پیشرفت آن هستند عبارت‌اند از:

تعدادی از نشانه‌ها وجود دارد که باید جدی گرفته شوند و در صورت بروز به پزشک متخصص مراجعه شود.

  • کاهش وزن شدید و ناخواسته
  • خستگی بیش‌ازحد
  • تعریق شبانه
  • از دست دادن اشتها
  • درد بی‌دلیل و مداوم
  • حالت تهوع و استفراغ مکرر
  • وجود خون در ادرار
  • وجود خون در مدفوع (که با آزمایش قابل‌تشخیص است)
  • تغییرات در حالت روده (اسهال و یا یبوست شدید)
  • تب بدون انقطاع و مکرر
  • سرفه‌های شدید و مزمن
  • تغییر رنگ و یا سایز در حال و یا تغییرات در زخم پوستی که بهبود نمی‌یابد
  • تغییر سایز گره‌های لنفاوی
  • سرفه شدید که بهبود پیدا نمی‌کند
  • لکه پوستی که از بن نمی‌رود و بزرگ‌تر می‌شود

همه علائم هشداردهنده سرطان

تعدادی از علائم سرطان مهم که نباید در آقایان نادیده گرفته شود.

برخی از علائم سرطان که آقایان باید درصورت وجود آنها فوراً به پزشک مراجعه کنند عبارت‌اند از:

مشکلات در هنگام ادرار

بیشتر آقایان برای ادرار کردن با افزایش سن ممکن است دچار مشکل شوند، مشکلات احتمالی عبارت‌اند از:

  • نیاز به ادرار کردن با دفعات بالا مخصوصاً شب‌ها
  • دفع ناخودآگاه ادرار
  • سختی در ادرار و یا ادرار با جریان ضعیف
  • احساس سوزش هنگام ادرار

بزرگ شدن غده پروستات معمولاً باعث این علائم می‌شود، اما کنسر پروستات نیز ممکن است باعث آن باشد. برای بررسی علت مشکل به پزشک مراجعه کنید. پزشک با انجام آزمایش‌ها بزرگی غده و یا وجود پروستات را با آزمایش خون بررسی خواهند کرد.

تغییرات در بیضه

یکی دیگر از علائم سرطان ممکن است تغییرات در بیضه‌ها باشد درصورت مشاهده هرگونه سنگینی و یا تغییرات ظاهری ر بیضه‌ها به‌هیچ‌عنوان معطل نکنید و فوراً به پزشک مراجعه نمایید. برخلاف پروستات که به آرامی گسترش میابد کنسر بیضه ممکن است یک‌شبه گسترش یابد پزشک می‌تواند با انجام آزمایش خون و سونوگرافی بوجود هرگونه مشکل در شما پی ببرد.

همه علائم هشداردهنده سرطان

وجود لکه خون در ادرار یا مدفوع

وجود خون در ادرار و یا مدفوع می‌تواند از علائم سرطان در مراحل اولیه روده، مثانه، یا کلیه باشد. بهتر است درصورت مشاهده لکه خون در ادرار یا مدفوع حتی درصورت نداشتن دیگر علائم به پزشک مراجعه نمایید البته توجه نمایید که ممکن است بیماری دیگری جز کنسر نیز داشته باشید پس قبل از هرگونه نگرانی به پزشک مراجعه نمایید.

علائم سرطان که باید حتماً بررسی شوند

تشخص علائم سرطان در ابتدا راه می‌تواند به کاهش هزینه و سرعت در درمان کمک شایانی می‌کند. هر شخص باید به تغییرات پوستی، درد بدون دلیل، سرفه، خستگی‌های بیش‌ازحد، کاهش وزن بدون علت، مشکل بلع، تغییرات ناگهانی دردهان، سوزش قلب بدون علت و ناگهانی، تغییر در گره‌های لنفاوی، تغییراتی در عملکرد روده و چندین نشانه دیگر حساس باشد و درصورت مشاهده به پزشک متخصص مراجعه کنند.

تغییرات پوستی و علائم سرطان

زمانی که متوجه تغییرات رنگ و اندازه خال و یا دیگر نقاط موجود روی پوستتان می‌شوید بهتر است برای بررسی علائم سرطان فوراً به پزشک مراجعه نمایید. لکه‌های جدیدی و با ظاهری متفاوت از علائم مهم ابتلا به کنسر هستند و نیازمند انجام آزمایش‌های فوری می‌باشند.

همه علائم هشداردهنده سرطان

تغییر در گره‌های لنفاوی

حساسیت تورم غدد لنفاوی شما، غدد لوبیایی شکل کوچکی که در گردن، زیر بغل و جاهای دیگر وجود دارند، اغلب نشان می‌دهند که چیزی در بدن شما در حال وقوع است. در بیشتر موارد نشان‌دهنده فعالیت سیستم ایمنی برای مقابله با گلودرد و یا سرماخوردگی است اما جدای این اغلب جز علائم بوده و نیاز به پیگیری دارد.

مشکل در بلع و علائم سرطان

برخی از افراد گهگاه در بلعیدن مشکل دارند؛ اما اگر مشکلات شما برطرف نشد و همچنین وزن کم می‌کنید یا استفراغ می‌کنید، نیاز هست تا حتماً پزشک شما را معاینه نماید. آنها با معاینه گلو و اشعه ایکس باریم شروع می‌کنند. در طی آزمایش باریم، مایع خاصی می‌نوشید که گلوی شما را در عکس اشعه ایکس شفاف‌تر می‌کند تا در طی تصویربرداری بهتر نشان داده شود.

 سوزش قلب و علائم سرطان

ممکن است شما نیز سوزش قلب را تجربه کرده باشید اما حتی با تغییر در رژیم و ترک نوشیدن الکل و کاهش استرس نیز بهبود نیافته باشد این هنگام پزشک شروع به بررسی علائم شما خواهد کرد سوزش مکرر که بهبود نمی‌یابد ممکن است بدلیل وجود معده و یا گلو باشد.

همه علائم هشداردهنده سرطان

علائم سرطان و تغییرات دهانی

اگر اعتیاد به استعمال دخانیات دارید و یا تنباکو می‌جوید شما ریسک بالاتری در ابتلا به‌ کنسر دهان دارید. مراقب لکه‌های سفید، قرمز، خاکستری یا زرد داخل دهان یاروی لب خود باشید. درصورت سرفه مجدد و یا وجود خلط حتماً باید آزمایش دهید.

کاهش وزن ناگهانی بدون ورزش و تلاش

در صورتی که بدون ورزش و یا تغییر در رژیم غذایی‌تان لاغرتر شده‌اید ممکن است استرس و یا تیروئید موجب کاهش وزنتان شده باشد؛ اما کاهش ناگهانی وزن بیش از ۵ کیلو نرمال نمی‌باشد؛ اما تغییرات وزن ناگهانی مبنی بر وجود کنسر نیست و تنها یکی از علائم سرطان می‌باشد که ممکن است باعث بروز سرطان‌های پانکراس، معده یا ریه شود تنها با تصویربرداری و انجام آزمایش خون می‌توان از وجود هرگونه بیماری اطمینان حاصل کرد.

علائم سرطان همراه با تب

تب یک علامت معمول می‌باشد که همیشه هم بد نیست و بدین معنی است که بدنتان در حال جنگ با عفونت است؛ اما تبی که بهبود پیدا نکند نشان‌دهنده تنها وجود یک عفونت ساده نیست متواند جز علائم سرطان لوسمی و انواع دیگر سرطان‌های خون باشد.

تغییرات در سینه

کنسر سینه چه آقایان و چه در بانوان مشترک می‌باشد و هرگونه تغییر در گروه لنفاوی، نوک سینه و یا وجود هرگونه ترشحی نیازمند بررسی توسط متخصص و انجام برخی آزمایش‌ها می‌باشد. درصورت وجود هرگونه برجستگی بهتر است فوراً برای بررسی بیشتر علائم سرطان ‌و هرگونه بیماری دیگر به پزشک مراجعه نمایید.

همه علائم هشداردهنده سرطان

خستگی بیش‌ازحد

بیشتر انواع سرطان باعث خستگی عمیقی می‌شوند که حتی با استراحت زیاد نیز بهبود پیدا نمی‌کنند و با خستگی‌ای که بعد از یک هفته پرمشغله یا فعالیت زیاد احساس می‌کنید متفاوت است. اگر خستگی بر زندگی روزمره شما تأثیر می‌گذارد، با پزشک خود صحبت کنید.

سرفه

افراد غیرسیگاری، سرفه آزاردهنده معمولاً نیست. اکثر آنها پس از ۳ تا ۴ هفته از بین می‌روند اما اگر حتی غیر سیگاری هستید و یا سیگاری و سرفه شدید همراه با خونریزی و مکرر دارید بهتر است با یک متخصص این زمینه صحبت نمایید.

درد و علائم سرطان

بیشتر سرطان‌ها دردی را ایجاد نمی‌کند، اما اگر بیش از یک ماه است که درد دارید، تحمل کردن شما نشان قوی بودن شما نیست و بالعکس نشان‌دهنده بی‌اهمیت بودن شخص خودتان برای خود و دیگران است. درد مداوم می‌تواند سیگنال بسیاری از سرطان‌ها، ازجمله علائم سرطان استخوان یا مغز، به‌ویژه سرطان‌هایی باشد که گسترش یافته‌اند.

افسردگی و درد شکمی

این مورد علائم سرطان نادر است، اما افسردگی همراه با درد معده می‌تواند نشانه کنسر پانکراس باشد؛ و نیازمند بررسی می‌باشد.

همه علائم هشداردهنده سرطان

علائم سرطان خطرناک در بانوان

این قسمت به نشانه‌‌های هشداردهنده در علائم سرطان بانوان خواهیم پرداخت که عبارت‌اند از:

تغییرات در سینه و یا نوک سینه

وجود یک توده در سینه به این معنی نیست که شما کنسر سینه دارید؛ اما اگر این مشکل پس از گذر چندین هفته نیز از بین نرفت باید بررسی شود درصورت بروز علائم سرطان زیر نیز باید حواس خود را جمع کنید:

  • سینه‌های متورم همراه و یا بدون توده
  • وجود غدد متورم در زیر بغل و یا ترقوه
  • ترشح خون‌آلود و یا شفاف از سینه
  • نوک سینه‌هایی که به داخل فرو رفته است
  • پوستی که شبیه پوست پرتقال است (چروک شدن)
  • درد درسینه و یا نوک سینه
  • پوست نوک پستان یا سینه قرمز، خارش‌دار یا ضخیم است

بهتر است خودتان بصورت ماهیانه سینه و زیر بغل را در منزل بررسی کنید تا درصورت وجود توده به آن پی ببرید. برخی زنان ممکن است درد و ترشح سینه را با علائم دوران قاعدگی اشتباه بگیرند.

همه علائم هشداردهنده سرطان

تغییرات روده در علائم سرطان

تغییرات روده می‌تواند نشانه‌ کنسر روده بزرگ باشد؛ که بر رکتوم و روده بزرگ شما تأثیر می‌گذارد. می‌تواند شبیه هموروئید، سندرم روده تحریک‌پذیر (IBS) یا بیماری التهابی روده (IBD) باشد. زنان ممکن است برخی از علائم سرطان روده بزرگ را با سندرم پیش از قاعدگی (PMS) یا قاعدگی اشتباه بگیرند.

اگر عادت مدفوع شما برای بیش از چند روز تغییر کرد یا علائم دیگری مانند موارد زیر داشتید به پزشک خود اطلاع دهید:

  • اسهال
  • مدفوع تیره، لاغر یا خونی
  • درد یا گرفتگی شکم
  • لاغری و خستگی
  • کاهش وزن بی‌دلیل

پزشک شما می‌تواند قبل از بروز علائم سرطان روده بزرگ را بررسی کند. تست‌های مختلفی وجود دارد، اما یک راه این است که با یک لوله بلند و انعطاف‌پذیر به داخل روده بزرگ بررسی را انجام دهند که به آن کولونوسکوپی می‌گویند. ممکن است به‌طور منظم به یکی نیاز داشته باشید، به‌خصوص اگر بالای ۴۵ سال دارید یا شرایط خاصی مانند کولیت اولسراتیو دارید. پزشک می‌تواند به شما در تصمیم‌گیری بهترین راه کمک کند. همچنین درصورت داشتن تومور روده یا نزدیکی آن، ممکن است بیشتر یا کمتر از حد معمول مدفوع کنید. درصورت ابتلا به کنسر در لگن یاواژن ممکن است این اتفاق بیفتد.

درد شکم، لگن و یا کمر و علائم سرطان

درد در تنه شما با شرایطی مانند اندومتریوز رایج است. همچنین می‌تواند گرفتگی ناشی از چرخه قاعدگی شما باشد؛ اما درد یا فشار طولانی‌مدت در شکم، لگن یا کمر می‌تواند نشانه‌ای از چندین نوع باشد؛ که شامل کولورکتال، تخمدان و آندومتر می‌شود.

همچنین درصورت داشتن تومور ستون فقرات یا سرطانی که‌ازجای دیگری منتشر شده است، ممکن است کمردرد نیز داشته باشید. نادر است، اما درد بالای شکم که به پشت شما سرایت می‌کند و با کاهش وزن غیرقابل توضیح همراه است، ممکن است از علائم سرطان پانکراس باشد.

همه علائم هشداردهنده سرطان

نفخ

طبیعی است که بعد از یک وعده غذایی بزرگ یا قبل از پریود احساس نفخ کنید؛ اما اگر به مدت چند هفته هر روز بطور مشهودی نفخ دارید به پزشک خود اطلاع دهید. این می‌تواند از علائم تخمدان یا نوع دیگری از‌ کنسر باشد.

تغییرات ادراری در علائم سرطان

عفونت‌های دستگاه ادراری یکی از دلایل رایج تغییر عادت‌های مثانه شما هستند؛ اما مشکلات ادرار گاهی اوقات نشانه چیزی جدی‌تر است. درصورت وجود خون در ادرار فوراً به پزشک مراجعه کنید. این می‌تواند نشانه عفونت دستگاه ادراری باشد، اما همچنین می‌تواند علائم مثانه یا کلیه باشد.

برخی دیگر از علائم سرطان که می‌تواند بدلیل عفونت مجاری ادرار باشند عبارت است از:

  • احساس فشار زیاد مثانه
  • درد و یاسوزش هنگام ادرار
  • تکرر ادرار
  • نیاز ناگهانی به تخلیه ادرار
  • مشکلات تخلیه ادرار
  • خونریزی یا ترشح قبل و بعد از پریود (خارج از دوران پریود)

درصورت داشتن خونریزی و یاترشحات بد بو خون‌آلود بین دو دوره پریودتان حتماً با پزشک صحبت کنید این موارد ممکن است جز علائم سرطان و ابتلا به آن بدلیل عفونت اتفاق افتاده باشد؛ اما گاهی اوقات آنها نشانه کنسر دهانه رحم، واژن یا آندومتر هستند. اگر یائسگی را پشت سر گذاشته‌اید، درصورت خونریزی فوراً به پزشک مراجعه کنید. این هرگز عادی نیست و دیگر علائم مشترکی که در قسمت قبل آورده شده‌اند می‌توانند علائم کنسر بوده و حتماً نیاز به پیگیری دارند.

 

چه مواردی باعث بروز علائم سرطان می‌شوند؟

هیچ دلیل واحدی برای کنسر وجود ندارد. دانشمندان بر این باورند که اثر متقابل بسیاری از عوامل باهم است که باعث ایجاد کنسر می‌شود. عوامل دخیل ممکن است ویژگی‌های ژنتیکی، محیطی یا ساختاری فرد باشد. تشخیص، درمان و پیش‌آگهی سرطان‌های دوران کودکی با سرطان‌های بزرگسالان متفاوت است. تفاوت‌های اصلی میزان بقا و علت کنسر است. میزان بقای کودکان در ۵ سال حدود ۸۰ درصد و در بزرگسالان تنها ۶۸ درصد است. تصور می‌شود که این تفاوت به این دلیل است که‌ کنسر در دوران کودکی بیشتر به درمان پاسخ می‌دهد و کودک می‌تواند درصورت بروز علائم سرطان نسبت به درمان پاسخ بهتری دهد.

اما مواردی که می‌توانند باعث بروز علائم سرطان شوند عبارت‌اند از:

همان‌طور که گفته شد، برخی از سرطان‌ها، به‌ویژه در بزرگسالان، با مواجهه‌های مکرر یا عوامل خطر مرتبط هستند. عامل خطر هر چیزی است که ممکن است احتمال ابتلای فرد به بیماری را افزایش دهد. یک عامل خطر لزوماً باعث بیماری نمی‌شود، اما ممکن است بدن را در برابر آن کمتر مقاوم کند. عوامل خطر و مکانیسم‌های زیر به‌عنوان عوامل خطرناک به کنسر پیشنهادشده است:

سبک زندگی و نقش آن در علائم سرطان

سیگار کشیدن، رژیم غذایی پرچرب و کار با مواد شیمیایی سمی نمونه‌هایی از انتخاب‌های سبک زندگی هستند که ممکن است عوامل خطر برای برخی سرطان‌های بزرگسالان باشند. با این حال، اکثر کودکان مبتلابه کنسر برای مدت طولانی در معرض این عوامل سبک زندگی قرار نگرفته‌اند پس درصد ابتلای کمتری دارند.

سابقه خانوادگی، وراثت و ژنتیک

سابقه خانوادگی، وراثت و ژنتیک ممکن است نقش مهمی در برخی از سرطان‌های دوران کودکی و یا علائم سرطان در بزرگسالان داشته باشد. ممکن است کنسر با اشکال مختلف بیش از یک‌بار دریک خانواده وجود داشته باشد. در این شرایط مشخص نیست که این بیماری بدلیل جهش ژنتیکی، قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی در نزدیکی محل سکونت خانواده، ترکیبی از این عوامل یا صرفاً تصادفی ایجاد می‌شود.

همه علائم هشداردهنده سرطان

برخی از اختلالات ژنتیکی

برای مثال سندرم Wiskott-Aldrich و Beckwith-Wiedemann سیستم ایمنی را تغییر می‌دهند. سیستم ایمنی سیستم پیچیده‌ای است که برای محافظت از بدن ما در برابر عفونت و بیماری عمل می‌کند. این عوامل با ترکیب سابقه خانوادگی می‌تواند موجب بروز علائم سرطان‌ و ابتلا به آن شوند. مغز استخوان سلول‌هایی را تولید می‌کند که بعداً بالغ می‌شوند و به‌عنوان بخشی از سیستم ایمنی عمل می‌کنند.

یک نظریه نشان می‌دهد که سلول‌های مغز استخوان، سلول‌های بنیادی، آسیب‌دیده یا معیوب می‌شوند، بنابراین وقتی برای تولید سلول‌های بیشتری تکثیر می‌شوند، سلول‌های غیرطبیعی یا سلول‌های سرطانی می‌سازند. علت نقص سلول‌های بنیادی می‌تواند به یک نقص ژنتیکی ارثی یا قرار گرفتن در معرض یک ویروس یاسم مربوط باشد.

تأثیرات زیست‌محیطی

استفاده از سموم و آفت‌کش‌ها می‌تواند تأثیراتی را در ابتلا و ایجاد علائم سرطان داشته باشد. به‌این‌علت است که در برخی مناطق و شهرها ابتلا به کنسر بیشتر از سایر مناطق است برخی شهرهای صنعتی مانند عسلویه تعداد افراد مبتلا بسیار بیشتر از افراد دیگر است.

 

تشخیص علائم سرطان به چه موضوعی کمک می‌کند؟

علائم می‌توانند به بهبود بیماری و یا در برخی موارد به شناسایی زودهنگام کنسر کمک می‌کند همانطور که می‌دانید برخی انواع آن به‌سرعت گسترش میابد و باعث آسیب دیدن دیگر اندام‌های بدن می‌شود پس برای سلامت خودتان و بهبودی زودتر بهتر است غربالگری کنسر را هرچه زودتر و با نظر پزشک آغاز نمایید.

آیا علائم سرطان قابل‌مشاهده است؟

برخی از علائم سرطان قابل‌مشاهده است که می‌توان گفت از خوش‌شانسی شماست که می‌توانید آنرا زودتر مشاهده کرده و درمان کنید برخی از علائم قابل‌مشاهده عبارت‌اند از:

تب

سرفه

کاهش وزن

دل‌درد

و برخی دیگر از علائم که ‌در قسمت‌های قبل آورده شده‌اند درصورت بروز نشانه هر چه زودتر به پزشک مراجعه نمایید زودتر درمان خواهید شد.

چه زمانی پس از بروز علائم سرطان باید به پزشک مراجعه کنید؟

درصورت بروز علائم سرطان طولانی‌مدت بیش از ۳ یا ۴ هفته و برخی مانند خونریزی و یا تبی که بیش از ۳ روز طول می‌کشند حتماً باید فوراً به پزشک مراجعه نمایید تا درصورت ابتلا فوراً درمان را در اولین فرصت شروع نماید.

همه علائم هشداردهنده سرطان

درصورتی‌که علائم سرطان مشخص نباشد چه باید کرد؟

انواع دیگر ممکن است علائم نامشخص باشند که‌ می‌توانید با غربالگری و تشخیص کنسر قبل از بروز و گسترش کنسر شناسایی کرده و سرطان را به‌موقع درمان نمایید برای مثال وجود خون در مدفوع که باعث ایجاد کنسر روده می‌شود در اکثر اوقات تنها با آزمایش تشخیص داده خواهد شد.

آیا ممکن است علائم سرطان با علائم دیگر بیماری‌ها مشترک باشد.

بله هرگز نباید درصورت داشتن هر نوع علائمی فوراً آن را با علائم مقایسه کرده و نگران ابتلا به کنسر باشید هر نوع بیماری دیگری ممکن است دارای علائم مشترکی با سرطان‌ باشد و تنها با بررسی پزشک می‌توان آن را تشخیص داد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا