چگونه یک تزریق ۷ دقیقه‌ای می‌تواند درمان سرطان را متحول کند؟

سرویس سلامت ملی انگلیس(NHS) اولین داروی تزریقی سرطان در نوع خود در جهان را ارائه کرده است که زمان درمان سرطان را تا ۷۵ درصد کاهش می‌دهد.

موبنا- به نقل از آی‌ای، یک داروی تزریقی جدید که می‌تواند در عرض چند دقیقه سرطان را درمان کند، توسط سرویس سلامت ملی انگلیس(NHS) به صدها بیمار در انگلیس ارائه می‌شود و اولین خدمات بهداشتی در نوع خود در جهان است که این کار را انجام می دهد.

این تزریق که داروی ایمونوتراپی(ایمنی‌درمانی) موسوم به اتزولیزوماب(atezolizumab) را به زیر پوست تحویل می‌دهد، توسط سازمان داروی بریتانیا(MHRA) تایید شده است.

داروی اتزولیزوماب

طبق گزارش رویترز، اتزولیزوماب که با نام تسنتریگ(Tecentriq) نیز شناخته می‌شود، دارویی است که سیستم ایمنی بدن را برای مبارزه با سلول‌های سرطانی تقویت می‌کند.

این دارو در حال حاضر برای انواع مختلف سرطان مانند سرطان‌های ریه، پستان، کبد و مثانه استفاده می‌شود.

تا پیش از این، بیماران مجبور بودند آن را از طریق سرم و به صورت تزریق در رگ‌های خود دریافت کنند که تا یک ساعت طول می‌کشید و گاهی اوقات کارکنان بهداشتی در یافتن رگ مناسب با مشکل مواجه می‌شدند.

این روش جدید تزریق، زمان درمان سرطان را به تنها هفت دقیقه کاهش می‌دهد و زمان بیشتری را برای بیماران و تیم‌های درمان سرطان آزاد می‌کند.

دکتر الکساندر مارتین انکولوژیست انگلیسی می‌گوید: این تأیید نه تنها به ما امکان می‌دهد مراقبت راحت و سریع‌تری برای بیماران خود ارائه دهیم، بلکه تیم‌های ما را قادر می‌سازد تا بیماران بیشتری را در طول روز درمان کنند.

ماریوس شولتز، مدیر پزشکی شرکت Roche که شرکت سازنده داروی اتزولیزوماب است نیز می‌گوید: ما خوشحالیم که این فرمول جدید اتزولیزوماب توسط MHRA تأیید شده است.

وی افزود: تزریق این دارو تقریباً هفت دقیقه طول می‌کشد، در حالی که روش فعلی تزریق داخل وریدی ۳۰ تا ۶۰ دقیقه طول می‌کشد.

سرویس سلامت ملی انگلیس اعلام کرد که انتظار دارد بیشتر از حدود ۳۶۰۰ بیمار هر ساله به درمان اتزولیزوماب روی بیاورند. با این حال، برخی از بیمارانی که این دارو را همراه با شیمی درمانی داخل وریدی دریافت می‌کنند، ممکن است همچنان نیاز به تزریق سرم داشته باشند.

مشارکت برای واکسن mRNA

پیش از این، دولت بریتانیا از همکاری با شرکت آلمانی بایونتک(BioNTech) که پشتیبان فناوری واکسن mRNA است که در برابر بیماری کووید-۱۹ موثر است، خبر داد. هدف از این مشارکت، آزمایش واکسن‌هایی برای سرطان و سایر بیماری‌ها با استفاده از همین فناوری است.

این پروژه امیدوار است تا سال ۲۰۳۰ به ۱۰ هزار بیمار بریتانیایی درمان‌های شخصی ارائه کند و می‌تواند آزمایشات خود را از اوایل پاییز امسال آغاز کند.

درمان سرطان به طور سنتی مبتنی بر جراحی، رادیوتراپی و شیمی درمانی است که روش‌هایی برای حذف، تخریب یا توقف رشد سلول‌های سرطانی هستند. با این حال، این روش‌ها همچنین می‌توانند به سلول‌های سالم آسیب برسانند و عوارض جانبی شدیدی ایجاد کنند.

تحقیقات جدید روی ایمنی‌درمانی

در سال‌های اخیر، درمان‌های جدیدی مانند ایمونوتراپی یا همان ایمنی‌درمانی ظهور کرده‌اند که با تقویت سیستم ایمنی بدن برای مبارزه با سرطان کار می‌کنند.

داروهای ایمونوتراپی می‌توانند پروتئین‌های خاصی را بر روی سطح سلول‌های سرطانی که مانع از حمله سیستم ایمنی به آنها می‌شوند، مسدود کنند. به این ترتیب، سیستم ایمنی می‌تواند سلول‌های سرطانی را مانند مهاجمان خارجی شناسایی کند و از بین ببرد.

داروهای ایمونوتراپی نتایج امیدوارکننده‌ای را در برخی از انواع سرطان، به ‌ویژه ملانوم که نوع مرگباری از سرطان پوست است، نشان داده‌اند.

یک واکسن شخصی‌سازی شده سرطان با استفاده از فناوری آران‌ایِ پیام‌رسان(mRNA) نتایج امیدوارکننده‌ای را در کارآزمایی با بیماران مبتلا به ملانوم مرحله ۳ -نوعی سرطان پوست که به غدد لنفاوی مجاور گسترش یافته است- نشان داده است. این واکسن توسط شرکت‌های مُدرنا(Moderna) و مرک(Merck)، همان شرکت‌هایی که واکسن‌های mRNA را برای کووید-۱۹ تولید می‌کنند، ساخته شده است.

این واکسن با شناسایی جهش‌یافته‌ترین بخش‌های دی‌ان‌ایِ سرطان به نام نئوآنتی‌ژن‌ها و قرار دادن آن‌ها در یک رشته mRNA عمل می‌کند. سپس این رشته به بیمار تزریق می‌شود و در آنجا به سلول‌ها دستور می‌دهد تا مقدار کمی از پروتئین سرطانی را تولید کنند. این کار، سیستم ایمنی را تحریک می‌کند تا سلول‌های سرطانی را شناسایی و به آنها حمله کند.

این کارآزمایی، این واکسن را با درمان استاندارد جراحی و به دنبال آن ایمونوتراپی مقایسه کرد که دارویی است که پروتئین‌هایی را که سلول‌های سرطانی برای فرار از سیستم ایمنی استفاده می‌کنند، مسدود می‌کند. این واکسن بدون ایجاد عوارض جانبی اضافی، خطر عود سرطان یا مرگ را تا ۴۴ درصد کاهش داد.

این یک پیشرفت بالقوه در درمان سرطان است، اما باید در مطالعات بزرگ‌تر و در سایر انواع سرطان تایید شود.

دولت بریتانیا همکاری با شرکت بایونتک، یکی دیگر از شرکت‌های توسعه دهنده فناوری واکسن mRNA را برای ایجاد یک مرکز تحقیقاتی در کمبریج اعلام کرده است که این رویکرد را بررسی و آن را به ۱۰ هزار بیمار در انگلیس ارائه می‌کند.

این واکسن نمونه‌ای از پزشکی هدفمند و شخصی شده است که می‌تواند مراقبت از سرطان را متحول کند. در واقع این واکسن نه تنها می‌تواند سرطان را به یک وضعیت قابل کنترل، بلکه قابل درمان تبدیل کند.

ایسنا

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا