۱۰ تا از محبوب ترین روش های ماساژدرمانی! [اپدیت ۲۰۲۳]

ما نیز در این مقاله هر آنچه باید در مورد بایدها و نبایدهای ماساژ درمانی بدانید را به طور کامل شرح دادیم.

در سال های اخیر نوع دیگری از فعالیت فیزیکی به طور فراگیر و چشمگیری وارد دنیای سلامت و شیوه زندگی مردم شده که طرفداران خاص خود را هم دارد. تقریبا همه مردم با واژه ماساژ و ماساژ‌درمانی آشنایی دارند. از این روش در گذشته هم استفاده می‌شد و افرادی بودند که در حمام‌های عمومی این کار را برای مردم انجام می‌‌دادند؛ روشی که شاید در گذشته بیشتر برای تفریح وتفنن انجام می‌شد و کسی از مزیت های آن آگاهی نداشت. امروزه مراکز ماساژ‌درمانی تاسیس شده اند و هر کسی می‌تواند با مراجعه به بهترین مرکز ماساژ در تهران خدمات مورد‌نظر خود را دریافت کند. ما نیز در این مقاله هر آن چه باید در مورد ماساژدرمانی بدانید را به طور کامل شرح دادیم. اگر به اطلاعات بیشتری در این مورد نیاز دارید می توانید به سایت پزشکا (pezeshka.net) مراجعه کرده و یا از سایت هایی نظیر جراحا و جراحتو کمک بگیرید.

ماساژدرمانی چیست؟

ماساژ درمانی شامل اعمال فشار، حرکات و تکنیک‌های مختلف روی عضلات و سایر بافت‌های نرم بدن می باشد. جالب است بدانید ماساژ درمانی با کاهش سرعت سیستم عصبی بدن می‌تواند شما را از استرس و علائم بیماری رها کرده و به تسکین و التیام دردهایتان کمک کند. به طور معمول این روش، دوره چند جلسه‌ای دارد و باتوجه به شرایط سلامتی مراجع، طول جلسات معین می‌شود. خوب است بدانید در مواردی حتی یک جلسه ماساژ درمانی هم می‌تواند تاثیرات فوق‌العاده‌ای بر بدن شما داشته باشد. ماساژ درمانی، یک راه درمانی برای بیماری‌های مختلف است که طی آن درمان به وسیله ماساژ انجام می شود. این روش درمانی ریشه در طب سنتی دارد و از قدیم تاکنون در سراسر دنیا مرسوم بوده است. جالب است بدانید خیلی از افراد در همه جای دنیا برای درمان بیماری‌هایشان از ماساژ کمک می‌گیرند.

انواع ماساژدرمانی

حال که ماساژدرمانی را توضیح دادیم و گفتیم چه فوایدی دارد، حال می خواهیم با انواع آن آشنا شویم. جالب است بدانید ماساژ در یک نوع خلاصه نمی‌شود. تکنیک های مختلفی برای ماساژدرمانی وجود دارد که در این قسمت برخی از محبوب ترین انواع ماساژ درمانی را به شما معرفی می‌کنیم:

  • ماساژ سوئدی
  • ماساژ بافت عمیق
  • ماساژ ورزشی
  • ماساژ نقاط ماشه‌ای
  • ماساژ میوفاشیال
  • ماساژ لنفاوی
  • ماساژ بارداری
  • ماساژ آشیاتسو
  • ماساژ جاوایی
  • ماساژ هاوایی

10 تا از محبوب ترین روش های ماساژدرمانی! [اپدیت 2023]

فواید و کاربردهای ماساژ درمانی

ماساژ زیرمجموعه طب مکمل محسوب می‌شود و خاصیت درمانی دارد. تحقیقات زیادی در حوزه ماساژ در حال انجام است و شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد ماساژ می‌تواند برای درمان اضطراب، فراموشی ناشی از استرس، مشکلات مفاصل، سردرد، مشکلات گوارشی و جراحات ناشی از ورزش مفید باشد. جدا از موارد مذکور، از ماساژدرمانی برای موارد دیگری هم استفاده می شود که تعدادی از آن ها را در این قسمت شرح داده ایم:

  • خواب بهتر: به وسیله ماساژ می توان سطح کورتیزول بدن را کاهش داد و همین موضوع باعث کاهش استرس و افزایش کیفیت خواب می شود.
  • انرژی بیشتر: در مطالعات اخیر به این نتیجه رسیده اند که ماساژ می تواند باعث افزایش سطح انرژی بدن شده و افراد می‌توانندکارهای خود را بهتر انجام دهند. ماساژ باغث ترشح اندورفین که هورمون شادابی است می‌شود و می‌تواند روی تصمیم گیری ها موثر باشد. به همین علت است که ذهن عملکرد بهتری دارد و می‌تواند برای حل مشکلات اطرافش چاره‌اندیشی کند.
  • افزایش عزت نفس: ماساژ باعث می‌شود شما یاد بگیرید که خودتان از هر چیزی در دنیا مهم‌تر هستید. خودتان را دوست داشته باشید و به سلامتتان اهمیت دهید. بدن شما پیام ماساژ را دریافت کرده و باور می کند که شما مهم هستید و عزت نفستان افزایش پیدا می کند.
  • کاهش دردهای عضلانی: تحقیقات مختلفی درباره تاثیر ماساژ بر کاهش دردهایی مثل کمردرد حاد، گردن درد، سردرد و زانودرد انجام شده و بسیاری از آن‌ها نتایج مثبتی ارائه دادند. کاهش فشارها حین ماساژ باعث گردش بهتر خون در رگ ها شده و دردها و تنش‌های عضلانی برطرف می‌شود.
  • بهبود عملکرد سیستم ایمنی: جالب است بدانید ماساژ منظم میزان گلبول‌های سفید خون را افزایش می‌دهد که کارشان مبارزه با ویروس‌ها است. بنابراین هرچه این گلبول‌های سفید بیشتر باشند، سیستم ایمنی بدن هم تقویت می شود.
  • درمان یبوست: ماساژ شکم می‌تواند به فعالیت روده کمک کرده و یبوست را برطرف کند.
  • تسکین درد سرطان: افرادی که تحت درمان سرطان هستند، با عوارض جسمی و روحی زیادی روبرو می‌شوند. ماساژ می‌تواند تأثیرات زیادی در کاهش این عوارض داشته باشد. افراد زیادی هستند که برای کمک به کاهش درد سرطان، افزایش آرامش و بهبود کیفیت زندگی شان به ماساژ روی می‌آورند. با مطالعات مختلفی که در این باره انجام شده برخی می‌گویند ماساژ درمانی درد سرطان را کاهش نمی‌دهد؛ اما برخی دیگر هم از تأثیر مثبت آن می گویند.

معایب و مضرات ماساژدرمانی

با تمام فوایدی که برای ماساژ نام بردیم باید گفت این روش دارای نکات خاصی است که حتما باید به آن ها توجه کنید. چون عدم توجه به این موارد گاهی می‌تواند مشکل ساز شود به همین دلیل انجام روش‌های اصولی ماساژ با توجه به این نکات و مشورت با پزشک در موارد خاص ضرورت دارد:

  • توجه داشته باشید که انجام روش‌هایی مثل ماساژ هیچ‌گاه نمی‌تواند جایگزین درمان‌های معمول شود و باید به عنوان درمان مکمل و با صلاحدید پزشک انجام شود.
  • ترومبوز، پوکی استخوان شدید، گاها شکستگی‌های استخوانی و حتی خونریزی‌های داخلی می‌تواند از اثرات ماساژ باشد.
  • اگر به بیماری خاصی مبتلا هستید، قبل از ماساژ با پزشک خود مشورت کنید.
  • اگر بیماری خاصی مانند سرطان دارید باید برای انجام هر ماساژی به پزشک خود مراجعه کنید زیرا ممکن است برخی ماساژها مناسب شما نباشد.
  • در صورت بارداری نیز حتما در مورد ماساژ با پزشک خود مشورت کنید زیرا در برخی موارد ماساژها ممکن است موجب زایمان زودرس شوند.

10 تا از محبوب ترین روش های ماساژدرمانی! [اپدیت 2023]

کلام آخر

تاریخچه ماساژ به ۲۷۰۰ سال قبل از میلاد مسیح برمی‌گردد. جالب است بدانید،ماساژ به عنوان یک روش درمانی در چین انجام می‌شده است. با این وجود و استناد به مدارک موجود می‌توانیم بگوییم تقریبا تمام کشورهایی که قدمت چندین هزار‌ساله دارند از این درمان استفاده می‌کرده‌اند که ایران هم از آن جمله است. امروزه روش های مختلفی از ماساژ وجود دارد که گفته می‌شود هر‌یک فواید خاص خود را دارد و تبلیغات زیادی هم برای آن انجام می‌شود. ما نیز در این مقاله هر آنچه باید در مورد بایدها و نبایدهای ماساژ درمانی بدانید را به طور کامل شرح دادیم. اگر به اطلاعات بیشتری در این زمینه نیاز دارید می توانید به سایت پزشکا (pezeshka.net) مراجعه کنید.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا