اُزُن؛ دومین آلاینده مضر سلامت/ توصیه وزارت بهداشت به گروه‌های پرخطر

رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، عوارض آلاینده ازن بر سلامت را تشریح کرد و گفت: توصیه می‌شود در روزهایی که غلظت ازن بالاتر از حد مجاز است، افراد ساعات حضورشان در فضای آزاد به خصوص در ساعت ۱۲ تا ۱۶ را کاهش دهند.

موبنا-دکتر جعفر جندقی با اشاره به اینکه آلاینده اُزن بعد از ذرات معلق، خطرناک‌ترین آلاینده برای سلامتی انسان به خصوص برای بیماران تنفسی، قلبی و عروقی، سالمندان و کودکان است، گفت: اُزن آلاینده ثانویه است و این آلاینده در اثر واکنش بین ترکیبات آلی فرار و دی اکسید نیتروژن در حضور نور خورشید تشکیل می‌شود.

وی افزود: اُزن منجر به سردرد، سوزش چشم، گلو، تحریک مخاط، تنگی نفس و سرفه می‌شود. اکسیدهای نیتروژن و اُزن همچنین باعث حملات آسمی، درد قفسه سینه و افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های تنفسی و ریوی می‌شود.

او با بیان اینکه طی سال ۱۴۰۰، بیست و سه روز آلاینده اُزن بالاتر از حد مجاز بوده است، اظهار کرد: مردم می‌توانند با مراجعه به نشانی اینترنتی airnow.tehran.ir متعلق به شرکت کنترل کیفیت هوا و یا با نصب اپلیکیشن مربوطه در تلفن همراه، از وضعیت هوای منطقه خود مطلع شوند.

رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت در خاتمه تاکید کرد: توصیه می‌شود گروه‌های حساس شامل سالمندان، بیماران قلبی و کودکان در روزهایی که غلظت اُزن بالاتر از حد مجاز است در فضای باز تردد نداشته باشند و سایر افراد نیز ساعات حضورشان در فضای آزاد به خصوص در ساعت ۱۲ الی ۱۶ را کاهش دهند.

ایسنا

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا