از حشره‌های جوان‌مرگ تا ماهی‌های چند صدساله!

وقتی صحبت از حیواناتی با بیشترین طول عمر به میان می‌آید، نام چه موجودی به ذهن شما خطور می‌کند؟ لاک‌پشت، فیل یا شاید هم کلاغ! اما شاید جالب باشد که بدانیم روی زمین، ماهی‌هایی با طول عمر ۲۰۰ تا ۴۰۰ سال یا موریانه‌های یکصد ساله زندگی می‌کنند.

موبنا-برای انسان که قرار است روزها و ماه‌ها و سال‌ها زندگی کند، ۲۴ ساعت یا یک شبانه‌روز، زمان بسیار بسیار کوتاهی محسوب می‌شود، اما همین ۲۴ ساعت برای برخی موجودات از جمله برخی حشره‌ها، یک عمر  یعنی تمام زندگی‌اش به حساب می‌آید!!

اگرچه طول عمر کوتاه در بین حشره‌ها با توجه به جُثه و اندازه آنها قابل قبول است، اما در بین حشره‌ها، رکورددارانی مثل موریانه ملکه هم داریم که می‌تواند تا ۱۰۰ سال هم عمر کند.

ممکن است جثه‌ بزرگ حیوانات را با عمر طولانی آن‌ها مرتبط بدانید یا به این شایعه که از گذشته دهان به دهان چرخیده باور داشته باشید که کلاغ عمری ۳۰۰ ساله دارد. شاید هم مطالبی در مورد پیرترین لاک‌پشت‌های پیر شنیده باشید که بیش از یک قرن عمر می‌کنند.

جالب است بدانید که هیچ یک از موارد بالا، رتبه اول سالمندترین حیوان جهان را به خود اختصاص نمی‌دهد و حتی کلاغ که در شعر “عقاب و زاغ” دکتر «پرویز ناتل خانلری» به عمر دراز آن اشاره شده، عمری بسیار کوتاه‌تر از تصورات ما دارد:

زاغکی زشت و بد اندام و پلشت                   سنگ‌ها از کف طفلان خورده                

جان ز صد گونه بلا در برده                         سال‌ها زیسته افزون زشمار       

پژوهشگران دانشگاه “ترینیتی کالج دوبلین” در پژوهشی، این نکته را مطرح کردند که درک زمان توسط موجودات مختلف بستگی به اندازه آنها دارد، گرچه زمان در واقع، با سرعت یکسان می‌گذرد.

در این گزارش نگاهی می‌اندازیم به موجوداتی با طولانی‌ترین و کوتاه‌ترین طول عمر که روی زمین زندگی می‌کنند و ارتباط جُثه‌ این موجودات با طول عمر آن‌ها و همچنین درک آن‌ها از گذر زمان را بررسی خواهیم کرد.

پرندگان

بیش از ۵۰ میلیارد پرنده در سراسر جهان وجود دارد و بیش از ۱۱ هزار گونه شناخته شده است. برخی از اعضای خانواده‌ پرندگان جزو دسته‌ی پُر عمرترین حیوانات خون‌گرم روی زمین به حساب می‌آیند و عمر ۸۰ یا حتی ۱۰۰ ساله دارند این در حالی است که برخی دیگر عمری حتی کمتر از ۲۰ سال دارند که در ادامه با چند مورد از کم عمر و پر عمر ترین پرندگان آشنا خواهیم شد.

هرچه پرنده بزرگ‌تر باشد طول عمر آن نیز بیشتر است، البته این قاعده را نباید به سایر گروه از حیوانات تعمیم داد. طول عمر ۲۵ تا ۳۰ در پرندگان رایج است البته ممکن است آن‌ها به دلیل نگهداری نادرست زودتر از بین بروند. بلدرچین بوته‌ای و سایر گونه‌های بلدرچین جزو گونه‌های دارای کمترین طول عمر در میان پرندگان هستند. به طور متوسط بلدرچین‌های نر سه تا پنج سال عمر می‌کنند و بلدرچین‌های ماده دو تا چهار سال عمر دارند. برخی از آن‌ها تا ۹ سال نیز عمر کرده‌اند اما در کل طول عمر اینگونه کمتر از ۲۰ سال است.

“فنچ زبرا” که سال‌ها است به عنوان حیوان خانگی نگهداری می‌شود تنها ۵ سال در طبیعت و بین ۵ تا ۹ سال در قفس دوام می‌آورد البته یک مورد از این فنچ‌ها ۱۴ و نیم سال عمر کرده است.

لاو بِرد

 

 

طول عمر لاو بِرد (love bird) یا طوطی برزیلی و یا به فارسی “مرغ عشق” که پرندگانی بسیار زیبا و محبوب هستند و مراقبت از آن‌ها آسان است، به کیفیت نگهداری از آنها بستگی دارد. طول عمر آن‌ها بین پنج تا ۲۰ سال متغیر است.

البته باید گفت که رسیدن به ۲۰ سالگی برای آن‌ها نادر است و مشابه این است که یک انسان به ۱۰۵ سالگی برسد؛ بنابراین بهترین تخمین برای متوسط سنِ مرغ‌ عشق‌هایی که به خوبی از آن‌ها مراقبت می‌شود بین هشت تا ۱۰ سال است.

قناری

 

 

این پرندگان دوست داشتنی معمولا بین پنج تا ۱۰ سال عمر می‌کنند و برخی از آن‌ها تا ۱۵ و ۲۰ سالگی هم می‌رسند. قناری‌های نر بیشتر از ماده‌ها عمر می‌کنند زیرا تخم‌گذاری بر بدن ماده‌ها اثر می‌گذارد.

کلاغ

 

 

شاید دیدن نام کلاغ در ابتدای فهرست سن پرندگان برای شما عجیب به نظر برسد، اما باید گفت که در حقیقت کلاغ‌ها عمر صدها ساله ندارند و این پرندگان به طور  متوسط ۱۰ تا ۱۵ سال عمر می‌کنند و طولانی‌ترین متوسط عمر نیز متعلق به کلاغ‌های استرالیایی با ۲۲ سال سن است.

کبوتر

 

کبوترها در طبیعت، عمر کوتاه پنج ساله دارند، اما گفته می‌شود اگر از آن‌ها به درستی نگهداری شود، حدود ۱۵ سال عمر می‌کنند و گزارش‌هایی در مورد طول عمر ۳۳ ساله‌ یک مورد از آن‌ها نیز وجود دارد.

عقاب سر سفید

 

این عقاب را می‌توان در سراسر آمریکای شمالی یافت. عقاب‌های ماده به طور معمول دستکم ۲۵ درصد از نرها بزرگ‌تر هستند. متوسط طول عمر آن‌ها بین ۲۰ تا ۳۰ سال است و اگرچه در طبیعت بیشتر از ۳۰ سال دوام نمی‌آورند به صورت محافظت شده می‌توانند طول عمر بیشتری داشته باشند و پیرترین عقاب شناخته شده تا کنون ۳۸ سال داشته است.

آلباتروس لیسان

 

” آلباتروس لیسان” که نوعی پرنده‌ی دریایی است در سراسر جزایر هاوایی یافت می‌شود و نام خود را نیز از یکی از این جزایر گرفته است. این مرغ دریایی کوچک با تهدیدات زیادی از جمله ماهیگیری، زباله‌های پلاستیکی و شکار روبه‌رو است که این بر طول عمر آن‌ها اثر می‌گذارد.

متوسط طول عمر این پرندگان بین ۲۰ تا ۴۰ سال است اما باید خاطرنشان کرد که پیرترین لیسان شناخته شده تا کنون بیش از ۷۰ سال سن دارد.

طوطی‌کاکلی سفید

 

این طوطی کاملا سفید رنگ است و بیشتر در جنگل‌های بارانی استوایی یافت می‌شود. البته این پرنده به عنوان حیوان خانگی نیز نگهداری می‌شود.

کاکلی سفید به داشتن عمر طولانی معروف است به خصوص هنگامی که به صورت محافظت شده نگهداری شود. متوسط طول عمر این پرنده ۴۰ تا ۶۰ سال است با این وجود به دلیل از بین رفتن زیستگاه‌ها، این پرندگان سفید زیبا در معرض انقراض قرار دارند.

ماکائو بال سبز

 

این طوطی با پرهای رنگارنگش در زیستگاه‌های جنگلی سراسر آمریکای جنوبی یافت می‌شود. میانگین طول عمر آن ۶۰ تا ۸۰ سال است. این پرنده یکی از بزرگ‌ترین‌ها در نوع خود بوده و می‌تواند گفتار انسان را تقلید کند. یکی از قدیمی‌ترین طوطی‌های ماکائو پونچو نام داشت که در دو فیلم هالیوودی ایفای نقش کرد و بیش از ۹۰ سال نیز عمر کرد.

طوطی‌کاکلی صورتی

 

نفر اول این فهرست  طوطی کاکلی صورتی است. این پرنده بومی استرالیا است و ترکیبی از پرهای صورتی و سفید دارد. در بالای سر آن یک تاج دیده می‌شود که دارای نوارهای قرمز و زرد روشن است. متوسط طول عمر این پرنده ۴۰ تا ۸۰ سال است. کاکلی صورتی رکورددار بیشترین طول عمر ثبت شده در میان پرندگان است. یک کاکلی صورتی که در سال ۱۹۱۶ از بین رفت تا ۱۲۰ سالگی عمر کرده بود.

حشرات

این جانوران کوچک، کمترین طول عمر را در قلمرو حیوانات دارند. برخی از گونه‌های آن‌ها حتی یک روز کامل هم عمر نمی‌کنند.

یک روزه‌ها

 

از میان تمام حشره‌های یک‌روزه‌، “می‌فلای” (Mayfly) کمترین طول عمر را دارد. متوسط طول عمر این حشره تنها چند ساعت یا نهایتا یک روز است.

این حشره ریز به هیچ وجه مضر نیست، اگرچه می‌تواند برای انسان‌ها مزاحمت ایجاد کنند. یک‌روزه‌ها هنگام شب به تعداد زیادی ظاهر می‌شوند و روز بعد به کلی ناپدید می‌شوند. شاید از خود پرسیده باشید که این حشره کجا می‌روند؟ پاسخ این است که آن‌ها مرده‌اند. هنگامی که آن‌ها تکامل پیدا کرده و بال‌های آن‌ها رشد می‌کند تنها چندین ساعت فرصت زندگی دارند. این حشره‌ها، دهان یا سیستم گوارشی ندارند بنابراین غذا نمی‌خورند و تنها هدف آن‌ها تخمک‌گذاری است و پس از آن از بین می‌روند. البته گفته می‌شود پیش از تکامل و رشد بال‌ها عمر طولانی‌تری دارند.

تخمک‌گذاری آن‌ها روی آب انجام می‌شود و پس از بیرون آمدن از تخم این حشره‌های نابالغ کوچک به مدت دو هفته تا دو سال در آب می‌مانند؛ اما زمانی که به آخرین مرحله‌ زندگی خود می‌رسند و تشخیص اینکه آن‌ها همان موجود سابق‌ هستند، دشوار است.

مگس سرکه

 

مگس سرکه یک آفت آزار دهنده است که باکتری‌ها و ویروس‌های بدی را با خود حمل می‌کند. چرخه زندگی آن‌ها کوتاه است. پس از بیرون آمدن از تخم، لاروها به دنبال فضاهای تاریک می‌گردند و تا رشد پا و بال‌ها در آن ‌جا می‌مانند.

هنگامی که این فرآیند تکمیل شود به دنبال میوه و غذا می روند و تخم‌گذاری می‌کنند. کل این فرآیند دو هفته طول می‌کشد و پس از آن این حشرات از بین می‌روند.

شب‌پره‌ها

 

این حشرات رنگ خاکستری و قهوه‌ای دارند و به خراب کردن مواد غذایی معروف هستند. عمر این آفات طولانی نیست و حدود ۵۰ روز تا یک ماه عمر می‌کنند. بنابراین به سرعت در ظرف غذایی که وارد آن شده‌اند تخمک‌گذاری می‌کنند.

مورچه‌ها

 

بیشتر مورچه‌ها عمری طولانی دارند، در حالی که برخی از آن‌ها تنها چندین روز عمر می‌کنند. در کلونی مورچه‌ها هر مورچه نقش منحصربه‌فردی دارد. مورچه کارگر، ملکه و مورچه‌های نر بالدار. بالدارها وظیفه‌ جفت‌گیری و تولید مثل را بر عهده دارند و بدون وجود آن‌ها کلونی نه رشد می‌کند و نه زنده می‌ماند. این مورچه‌ها می‌توانند پرواز کنند، اگرچه بیشتر وقت خود را در کنار ملکه می‌گذارنند.

هنگامی که جفت‌گیری انجام می‌شود این مورچه‌ها جان خود را از دست می‌دهند و به همین دلیل است که مورچه‌های بالدار نر به ندرت دیده می‌شوند. هر از گاهی مورچه‌های نر بالدار کلونی را ترک می‌کنند، به این امید که مستعمره جدیدی پیدا کنند. هنگامی که مستعمره را پیدا و راه‌اندازی کردند جان خود را از دست می‌دهند. به طور کلی طول عمر مورچه‌های بالدار بین یک تا دو هفته است، اما مرگ آن‌ها به کلونی آسیبی نمی‌زند، زیرا با تخم‌گذاری هزارتایی این نرهای بالدار به سرعت جایگزین می‌شوند.

سنجاقک‌ها

 

این حشره‌ها، آفت به حساب نمی‌آیند، بلکه برای باغ‌ها مفید نیز هستند. سنجاقک‌ها گوشت‌خوار بوده و غذای مورد علاقه آن‌ها پشه و مگس است.

سنجاقک عمر طولانی ندارند و اگرچه فرآیند تبدیل آن‌ها از تخم به لارو و سنجاقک بالغ مدت زمان زیادی می‌برد، اما عمر آن‌ها به صورت یک حشره بالغ کوتاه است. عمر سنجاقک‌ها حدود چهار ماه است.

اگرچه به نظر می‌رسد که حشره‌ها که اغلب موجودات کوچکی هستند، عمر چندان طولانی ندارند و حتی مگس‌های خانگی بسیار خوش‌شانس هستند که حتی یک ماه عمر می‌کنند، اما برخی از حشره‌ها هستند که دست رقبای دیگر را در طول عمر از پشت بسته‌اند.

زنجره

 

زنجره‌ها به صدای بسیار بلندی که دارند مشهورند. آن‌ها طول عمر طولانی قابل توجهی نیز دارند. میانگین طول عمر زنجره‌ها ۱۳ تا ۱۷ سال است که بیشتر آن به صورت نابالغ در زیر زمین می‌گذرد. زمانی که از زیر زمین بیرون می‌آیند تنها پنج یا شش هفته عمر دارند. پس عمر ۱۷ ساله چیست؟ زمانی که این حشرات تخم‌گذاری می‌کنند، زنجره‌های نابالغ به شکل پوره‌هایی در زیر زمین با خوردن شیره درخت و ریشه گیاهان به زندگی خود ادامه می‌دهند بنابراین در تمام طول این مدت زنده هستند اما بالغ و آماده جفت‌گیری نیستند.

تصور کنید فردی ۱۷ سال از عمر خود را به شکل یک کودک کوچک بگذراند و سپس از پوسته‌ این کودک یک بزرگسال کاملا بالغ بیرون بیاید و در عرض چند هفته پیر شده و بمیرد! این فرآیند می‌تواند موضوع یک فیلم علمی-تخیلی وحشتناک برای انسان‌ها باشد، اما برای زنجره‌ها یک وضعیت طبیعی است.  

سوسک اسپلندر

 

سوسک اسپلندر (Splendour Beetle) خوش آب و رنگ، طول عمری بیش از ۳۰ سال دارند. اگرچه این حشرات نیز مانند زنجره‌ها بخش عمده‌ عمر خود را به حالت لارو می‌گذرانند.

لاروهای این سوسک به درون درخت می‌روند و به مدت ۲۵ تا ۳۰ سال در آن جا باقی می‌مانند. پس از تبدیل شدن به سوسک بالغ به مدت چند هفته تا یک ماه مشغول خوردن غذا، تخم‌گذاری و تولید مثل شده و در نهایت جان خود را از دست می‌دهند.

موریانه ملکه

 

باورتان بشود یا نه، ملکه‌ کلونی موریانه‌ها به طور متوسط طول عمری بین ۲۵ تا ۵۰ سال دارد و برخی از آن‌ها حتی تا یک قرن زنده مانده‌اند. موریانه‌های ملکه به طور مداوم در تمام طول عمر خود تخم می‌گذارند و اوج تخم‌گذاری آن‌ها بیش از یک دهه است. اگر یک کلونی موریانه پس از دو سال ۱۰۰۰ کارگر داشته باشد پس از سه سال دیگر تعداد موریانه‌های کارگر آن به ۳۰ هزار مورد می‌رسد.

برخلاف زنجره‌ها و سوسک‌هایی که در بالا به آن‌ها اشاره کردیم که بیشتر عمر خود را به شکل نابالغ می‌گذارندند، ملکه موریانه‌ها تمام سال در حالت بالغ به تخمک‌گذاری می‌پردازد.

خزندگان

خزندگان را می توان جزو قدیمی‌ترین و پر عمرترین حیوانات جهان دانست. بسته به گونه‌ی آن‌ها، برخی از این حیوانات می‌توانند بیش از ۵۰ سال یا حتی تا ۲۰۰ سال عمر کنند! در ادامه با طول عمر چند مورد از این موجودات آشنا می‌شویم.

اژدهای کومودو

 

این خزنده با وزن ۱۳۶ کیلوگرم و طول سه متر بزرگ‌ترین و سنگین‌ترین مارمولک جهان به حساب می‌آید. این خزنده که به طور خاص در جزایر اندونزی یافت می‌شود سمی نیز هست. از آن جا که این جاندار تنها در یک نفطه‌ی زمین یافت می‌شود هنوز موارد زیادی در مورد آن وجود دارد که باید بیاموزیم. کارشناسان براساس توده‌ بدنی این جانور عمر آن را بین ۳۰ تا ۶۰ سال تخمین می‌زنند.

مار پایتون توپی

 

هنگامی که از خزندگان یاد می‌شود بی‌شک یکی از حیواناتی که به ذهن هرکسی می‌رسد، مار است. مار پایتون یک مار غیر سمی است که در مرکز و غرب آفریقا یافت می‌شود. این مار در حالت عادی ۱۰ تا ۱۵ سال عمر می‌کند، اما اگر به صورت محافظت شده نگهداری شود، می‌تواند برای مدت طولانی‌تری زنده بماند.

یک مار پایتون توپی که در باغ وحش سنت‌ لوئیس نگهداری می‌شود بیش از ۶۰ سال سن دارد. این مار از سال ۱۹۶۱ در این باغ وحش ساکن است.

تمساح کایمان

 

تمساح کایمان (Caiman crocodilus) یک خزنده‌ نیمه آبزی، گوشتخوار  و از بستگان نزدیک کروکودیل‌ها است. این خزنده‌ بومی آمریکای لاتین را می‌توان در سایر نقاط جهان از جمله آمریکای شمالی و کوبا نیز پیدا کرد.

کایمن‌ها در رودخانه‌ها و نهرهای آب شیرین زندگی می‌کنند. در حالی که بیشتر این خزندگان طول عمری ۳۰ تا ۴۰ ساله دارند، کارشناسان باور دارند که این خزنده می‌تواند بیش از ۷۰ سال در طبیعت زندگی کند.

تمساح آب شور

 

تمساح آب شور که با نام تمساح هند و اقیانوسیه نیز شناخته می‌شود، می‌تواند تا ۱۳۰۰ کیلوگرم وزن داشته باشد. در حالی که بیشتر تمساح‌های آب شور معمولا تا ۷۰ سال عمر می‌کنند، متوسط طول عمر این خزنده ۶۵ تا ۷۰ سال است.

تخمین زده می‌شود که یکی از این تمساح‌ها در پارک دریایی استرالیا بیش از ۱۱۰ سال عمر داشته باشد و یک تمساح این چنینی دیگر در روسیه تا ۱۱۵ سالگی عمر کرد.

لاک‌پشت گازگیر الیگاتور

 

لاک پشت تمساح یا الیگاتور بومی ایالات متحده است و بزرگ‌ترین لاک‌پشت آب شیرین جهان به حساب می‌آید. این لاک پشت دارای پوسته‌ای خاردار بوده که آن را کمی به دایناسور شبیه می‌کند.

طول عمر آن ۵۰ تا ۱۰۰ سال است که اگر به طور محافظت شده نگهداری شود می‌تواند از این میزان پیرتر نیز بشود. یک لاک‌پشت نگهداری شده در آکواریوم نیوپورت تا ۱۵۰ سال عمر کرد.

لاک پشت گازگیر شاید دارای طولانی‌ترین طول عمر در بین خزندگان نباشد، اما بی‌شک طولانی‌ترین عمر متعلق به یکی از بستگان او است.

لاک پشت غول‌پیکر الدابرا (ALDABRA)

 

لاک‌پشت غول پیکر آلدابرا را تنها می‌توان در جزایر “آتول آلدابرا” که در اقیانوس هند واقع شده‌اند، یافت. طول این لاک پشت به حدود ۱.۲ متر و وزن آن تا ۲۴۹ کیلوگرم می‌رسد.

این لاک‌پشت‌ها دسترسی محدودی به آب شیرین دارند، بنابراین بیشتر آب مورد نیاز خود را از غذا تامین می‌کنند. آنها عمدتا گیاهخوار هستند و از علف‌ها، برگ‌ها و میوه‌ها تغذیه می‌کنند.

در حال حاضر، قدیمی‌ترین حیوان خشکی‌زی زنده یک لاک پشت غول پیکر به نام جاناتان است که در سال ۲۰۲۲ تولد ۱۹۰ سالگی خود را جشن گرفت. این لاک پشت غول پیکر یکی از چندین زیرگونه‌ لاک‌پشت‌های غول پیکر آلدابرا است.

ماهی‌ها

ماهی ها حیوانات خانگی خوبی هستند و بسته به گونه‌ای که دارند می‌توان برای مدت طولانی از آن‌ها نگهداری کرد. در مقایسه با سگ، گربه یا حتی مارمولک، ماهی نیاز به توجه بسیار کمتری دارد. یک آکواریوم می‌تواند حس آرامش را به هر خانه‌ای اضافه کند، اما همچنان نیاز به تمیز کردن و مراقبت مداوم دارد. یک صاحب ماهی خوب ممکن است حیوان خانگی خود را برای سال‌ها زنده نگه دارد و برخی از گونه‌ها می‌توانند برای چندین دهه زندگی کنند.

شاید تصور کنید که یکی از کوتاه‌ترین طول عمرها در میان‌ ماهی‌ها را ماهی قرمز سفره هفت سین دارد، اما اینطور نیست.

کوتاه‌ترین طول عمر متعلق به ماهی کوچک صخره‌ای مرجانی به نام Sign Eviota است که کل طول عمر آن طی یک دوره‌ هشت هفته‌ای طی می‌شود. این گونه‌ کوتاه‌ترین طول عمر را در میان مهره‌داران دارد. این ماهی کوچک سه هفته را به عنوان لارو در اقیانوس می‌گذراند. سپس روی یک صخره مرجانی می‌نشیند و در عرض یک تا دو هفته بالغ می‌شود. زمان صرف شده به عنوان یک ماهی بالغ برای این ماهی ۱۱ تا ۲۰ میلی‌متری از سه هفته و نیم بیشتر نمی‌شود و حداکثر طول عمر این ماهی ۵۹ روز است.

ماهی سیکلید میداس

 

ماهی سیکلید میداس (Midas Cichlid) که بومی آمریکای مرکزی است، ۲۵ تا ۳۵ سانتی‌متر طول دارد و اگر به درستی از آنها مراقبت شود، می‌توانند تا ۱۲ سال عمر کنند. آنها همه چیزخوار هستند و نیاز به چندین بار تغذیه در روز دارند.

این گونه بسیار حساس به سموم موجود در آب است، بنابراین حدود ۲۰ تا ۳۵ درصد از آب مخزن آنها باید در طی هفته عوض شود. این ماهی‌ها به دلیل ماهیت تهاجمی که دارند باید به تنهایی نگهداری شوند.

گربه ماهی‌ها

 

گربه ماهی در طبیعت می‌تواند طول عمر بسیار طولانی داشته باشد.

طول عمر متوسط آن‌ها بین ۱۲ تا ۱۵ سال است. اغلب گربه ماهی‌ها فلس ندارند و در اطراف دهانشان خارهای سبیل مانندی دیده می‌شود.

ماهی قرمز

 

یکی از محبوب‌ترین و شناخته شده‌ترین ماهی‌هایی که به عنوان حیوان خانگی نگهداری می‌شود، ماهی قرمز است. این گونه که در سرتاسر جهان یافت می‌شود، بومی آسیای شرقی است و عضوی از خانواده کپور است.

هنگامی که ماهی قرمز در مخازن کوچک نگهداری می شود کوچک باقی می‌ماند. این در حالی است که محیط‌های بزرگ‌تر این ماهی رشد بیشتری می‌کنند. تمیز نگه داشتن مخزن، رژیم غذایی مناسب و یک محیط مناسب می‌تواند به زنده ماندن این گونه تا ۲۵ سال کمک کند. متوسط طول عمر آن‌ها ۱۰ تا ۲۵ سال است و بیشترین طول عمر متعلق به یک ماهی قرمز  ۴۵ ساله است.

سگ ماهی خاردار

 

سگ ماهی خاردار نوعی کوسه با خارهای سمی در جلوی باله‌های است. این ماهی نه تنها یک شکارچی تهاجمی است بلکه به شکار دسته جمعی معروف است. مانند بسیاری از گونه‌های کوسه، این ماهی‌ها به کندی رشد می‌کنند و برخی از گونه‌های ماده تا سن ۳۰ سالگی به بلوغ کامل نمی‌رسند.

طول عمر آن‌ها ۳۵ تا ۴۰ سال است اما برخی از این ماهی‌ها بسیار بیشتر از حد متوسط عمر می‌کنند و برخی از آن‌ها به بیش از ۸۰ سال می‌رسند.

کوسه سرخو

 

کوسه سرخو (Galeorhinus galeus) در آب‌های اقیانوس در سراسر جهان یافت می‌شود به طور متوسط ۵۰ تا ۶۰ سال عمر می‌کند.

ممکن است بیش از ۱۰ سال طول بکشد تا یک کوسه سرخو به بلوغ برسد، اما زمانی که این ماهی‌ها به طور کامل رشد کنند، عمری طولانی دارند. این ماهی در خطر انقراض قرار دارد.

کوسه سفید بزرگ

 

کوسه سفید بزرگ یک شکارچی است که در اقیانوس اطلس و اقیانوس آرام یافت می‌شود و اغلب در آب‌های ساحلی دیده می‌شود.

متوسط طول عمر آن‌ها ۴۰ تا ۷۰ سال است و در حالی که کارشناسان زمانی معتقد بودند که کوسه سفید بزرگ طول عمر بسیار کمتری دارد، تحقیقات اخیر نشان داده است که می‌تواند بیش از ۷۰ سال عمر کند.

گاومیش‌ماهی دهان‌بزرگ

 

گاومیش‌ماهی دهان‌بزرگ، یک ماهی آب شیرین با عادات غذایی غیر معمول است. این ماهی همانطور که از نامش پیداست از دهان و لب‌های بزرگ خود برای مکیدن غذاهایی که در نزدیکی آن شنا می‌کنند استفاده می‌کند.

متوسط طول عمر آن ۸۰ تا ۱۰۰ سال است و می‌تواند تا ۱۲۷ سال عمر کند. بیشتر حیوانات، و حتی انسان‌ها، با افزایش سن دچار زوال می‌شوند، اما گاومیش‌ماهی دهان‌بزرگ در سنین پیری، قوی‌تر و سالم‌تر می‌شود.

کوسه نهنگ

 

کوسه نهنگ هم به خاطر اندازه و هم به خاطر ظاهر متمایزش شناخته شده است. طول آن می‌تواند ۱۰ متر برسد. بدن کوسه خاکستری تیره و پوشیده از لکه‌های سفید است.

فرصت‌های محدودی برای مطالعه کوسه‌ نهنگ‌ها وجود داشته است، اما تحقیقات نشان داده که کوسه‌ نهنگ‌ها به طور بالقوه می‌توانند بیش از ۱۳۰ سال عمر کنند. متوسط طول عمر آن‌ها ۸۰ تا ۱۳۰ سال است.

سنگ‌ماهی گلوسیاه

 

سنگ‌ماهی گلوسیاه (blackthroat rockfish) ترجیح می‌دهد در آب‌های عمیق شنا کند که تشخیص آن‌ها را سخت‌تر می‌کند. مطالعات نشان داده‌اند که میانگین طول عمر سنگ‌ماهی ۱۲۰ تا  ۲۰۰ سال است.

تخمین زده می‌شود که یک سنگ‌ماهی که در سال ۲۰۱۳ در سواحل آلاسکا صید شد، بیش از ۲۰۰ سال سن داشته است. پیش از آن، مسن‌ترین سنگ ماهی ثبت شده ۱۷۵ ساله بود.

کوسه گرینلند

 

کوسه گرینلند یک کوسه آب‌های عمیق است که معمولا در اقیانوس منجمد شمالی یا اقیانوس اطلس شمالی یافت می‌شود.

کوسه گرینلند نه تنها پر عمرترین ماهی است، بلکه یکی از طولانی‌ترین طول عمرها را در میان موجودات دیگر در قلمرو حیوانات دارد. این مهره‌دار به طور متوسط بین ۲۵۰ تا ۵۰۰ سال عمر می‌کند و بیشترین طول عمر ثبت شده متعلق به یک کوسه‌ ماده با ۴۰۰ سال سن بوده است.

پستانداران

نوبت به پستانداران رسیده است. به نظر شما طولانی‌ترین عمر متعلق به کدام پستاندار است؟

تا به حال به این فکر کرده‌اید که کدام حیوان بیشترین عمر را در سیاره زمین دارد و کدام پستاندار کوتاه‌ترین طول عمر را تجربه می‌کند؟

راسو

 

راسوها یکی از کوتاه‌ترین عمرها را در میان پستانداران را دارند و تنها یک یا دو سال عمر می‌کنند.

جوجه تیغی

 

جوجه تیغی نیز وضعیت بهتری ندارد. این پستاندار بسیار محبوب در بریتانیا تنها سه سال عمر می‌کند. نیمی از آنها در سال اول زندگی خود می‌میرند و تعداد کمی بیش از سه سال عمر میکنند.

ولورین

 

ولورین (Wolverine) بزرگترین عضو از خانواده‌ی راسوها است و تا ۱۲ سال عمر می‌کند. آنها تا دو سالگی در کنار مادر می‌مانند و زمانی که بالغ شدند توانستند تولید مثل کنند از مادر جدا می‌شوند.

ببر

 

تا به حال فکر کرده‌اید که این حیوانات درنده و زیبا چند سال عمر می‌کنند؟ ببرها به طور متوسط ۱۴ سال عمر می‌کنند. ببرهای جوان آمار مرگ و میر بالایی دارند و ۵۰ درصد از آنها پیش از یک سالگی جان خود را از دست می‌دهند.

خرس قهوه‌ای

 

خرس قهوه‌ای حدود ۲۵ سال عمر می‌کند. اگر انسان را در نظر نگیریم، خرس قهوه‌ای دشمنان کمی دارد. این خرس در روسیه، ببر سیبری یک تهدید نادر برای آن‌ها به حساب می‌آید.

خوک خرطوم دراز یا تاپیر

 

تاپیرها پستانداران بزرگ و قوی هستند و حدود ۳۰ سال عمر می‌کنند. آنها ممکن است مانند یک وعده غذایی برای گربه‌های بزرگ مانند جگوار به نظر برسند، اما به ندرت توسط آن‌ها خورده می‌شوند.

گوریل غربی

 

گوریل‌ها به آرامی بالغ می‌شوند و دیر تولید مثل می‌کنند. ماده‌ها برای اولین بار در سن حدود ۱۰ سالگی زایمان می‌کنند و هر چهار سال یک بچه به دنیا می‌آورند. آنها تا حدود ۳۵ سالگی در طبیعت زندگی می‌کنند، اما مانند سایر پستانداران در این لیست به دلیل فعالیت‌های انسانی در معرض خطر قرار دارند.

خفاش برانت

 

به عنوان یک قاعده کلی، حیوانات کوچکتر عمر کوتاه‌تری دارند. با این حال، خفاش‌های برانت با در نظر گرفتن اندازه‌شان، تا ۴۱ سال عمر می‌کند که رقم فوق‌العاده‌ای است.

فیل

 

این حیوانات عظیم الجثه نسبت به اندازه‌ای که دارند، عمر طولانی ندارند. فیل‌ها که حدود ۵۶ سال عمر می‌کنند، یه ویژگی جالب دارند. فیل‌های ماده زمانی که دوره‌ باروریشان به پایان می‌رسد، در نگهداری از سایر فیل‌های جوان به یکدیگر کمک می‌کنند.

نهنگ سر کمانی

 

این نهنگ بیشترین طول عمر را در میان پستانداران دارد. تعدادی از گونه‌های دریایی وجود دارند که بیشتر از انسان‌ها زندگی می‌کنند و گونه پستانداری که رکورد بیشترین طول عمر را در اختیار دارد نهنگ کمانی است که می‌تواند ۲۰۰ سال یا بیشتر از آن زندگی کند. این نهنگ بزرگ‌ترین پستاندار در جهان است که طول آن به سه متر و وزن آن به ۱۵۸ تن می‌رسد.

ایسنا

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا