بزها عاشق چهره های شاد می شوند!

این بررسی که نتایج حاصل از آن در آخرین شماره از «نشریه انجمن سلطنتی علوم» منتشر شد نشان داد بزها در مقابل چهره شاد عکس‌العمل نشان می‌دهند.

موبنا – محققان بر اساس یک مطالعه جدید به این نتیجه رسیدند که بزها به چهره انسان توجه می‌کند و چهره‌های خندان و خوشحال را به راحتی تشخیص می‌دهند. نتایج حاصل از این مطالعه جدید نشان داد طیف گسترده‌ای از حیوانات می‌توانند حالات صورت و احساسات انسانی را درک کنند.

محققان در بررسی جدید خود به گروهی از بزها تصاویر مختلف از یک شخص را نشان دادند. در یکی از این تصویرها فرد چهره عصبانی داشت و در تصویر دیگر او با چهره خندان و بشاش حاضر شده بود.

این بررسی که نتایج حاصل از آن در آخرین شماره از «نشریه انجمن سلطنتی علوم» منتشر شد نشان داد بزها در مقابل چهره شاد عکس‌العمل نشان می‌دهند. دانشمندان بر اساس نتایج این مطالعه جدید اعلام کردند که توانایی حیوانات برای تشخیص و درک حالات صورت انسان فقط به آن دسته از حیوانات محدود نمی‌شود که برای سالیان طولانی با انسان‌ها زندگی کردند. پیش از این مشخص شده بود برخی حیوانات نظیر سگ‌ها و اسب‌ها که برای قرن‌های متمادی در کنار انسان‌ها به حیات خود ادامه دادند قابلیت درک احساسات و عواطف انسانی را دارند.

این مطالعه را مرکز حفاظت از بزهای باترکاپس در شهر کِنت بریتانیا انجام داد. دکتر «آلان مک‌اِلیگوت» از دانشگاه لندن که مدیریت این بررسی را برعهده داشت، برای انجام مطالعه خود تعدادی عکس سیاه و سفید در ابعاد ۱.۳ متر را روی یک دیوار در فاصله مشخص از محل قرارگیری بزها قرار داد و سپس بزها مقابل آن قرار گرفتند تا عکس‌العمل مناسب را نشان دهند.

نوشته های مشابه

بزها عاشق چهره های شاد می شوند!

محققان در پایان این بررسی متوجه شدند بزها به میزان قابل ملاحظه نسبت به چهره‌های شاد علاقمندی نشان می‌دهند، به سمت چهره‌های شاد نزدیک‌تر می‌شوند و با این چهره‌ها ارتباط نزدیک‌تری برقرار می‌کنند. آنها همچنین سعی می‌کنند زمان بیشتری را در کنار چهره‌های شاد بگذارنند و با پوزه خود با این چهره‌ها ارتباط فیزیکی برقرار می‌کنند.

البته باید توجه داشته باشیم این عکس‌العمل تنها زمانی مشاهده شد که تصاویر مربوط به چهره شاد در سمت راست محل قرارگیری بزها نصب شده بود. زمانی که تصویر چهره شاد در سمت چپ این حیوانات مستقر شد، بزها هیچ گونه عکس‌العمل خاصی نشان ندادند.

محققان توضیح دادند این اتفاق به دلیل آن است که بزها فقط از یک سمت مغز خود برای پردازش اطلاعات استفاده می‌کنند که البته این فرآیند در دیگر حیوانات هم دیده می‌شود. همچنین گفته شده است سمت چپ مغز بزها اطلاعات مربوط به احساسات مثبت را پردازش می‌کند و در عوض سمت راست مغز آنها برای دوری آنها از چهره‌های عصبانی عکس‌العمل نشان می دهد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا