توت روباهی: درمان طبیعی برای طیف گسترده‌ای از بیماری‌ها

Sanguisorba minor که معمولاً به عنوان توت روباهی شناخته می شود، گیاهی چند ساله از خانواده Rosaceae (خانواده رز) است. این گیاه بومی اروپا، غرب آسیا و سیبری و شمال آفریقا است. در آمریکای شمالی گاهی اوقات در غرب ایالات متحده و به میزان کمتری در شرق ایالات متحده از تنسی و کارولینای شمالی تا نیوانگلند و منطقه دریاچه های بزرگ یافت می شود. بیشتر در باغ های گیاهان دارویی به خاطر برگ های خوش طعمش می روید.

موبنا-تعداد کمی از نام‌های رایج رایج این گیاه عبارتند از: گاردن برنت، برنت رسمی، خار مرکب برنت، برنت معمولی، سالاد برنت، سانگویسوربا، برونت کوچک، برنت کوچک و برنت بزرگ.

از آن به عنوان یک ماده در سالادها و سس ها استفاده می شود و طعمی مانند خیار توصیف می شود و بسته به اثر مورد نظر در برخی از دستور العمل ها با برگ های نعنا قابل تعویض است. معمولاً از جوان‌ترین برگ‌ها استفاده می‌شود، زیرا با بالا رفتن سن تلخ می‌شوند.

در گذشته به عنوان چای برای رفع اسهال استفاده می شد. همچنین تاریخچه قابل احترامی دارد که فرانسیس بیکن آن را گیاهی مورد علاقه نامید و همراه با اولین مستعمره نشینان انگلیسی به دنیای جدید آورده شد و حتی توماس جفرسون نیز به آن اشاره ویژه ای کرد.

گیاه توت روباهی, نام علمی گیاه توت روباهی, برگ های توت روباهی

برگ های توت روباهی

معرفی گیاه توت روباهی

توت روباهی گیاهی معرفی شده، مقاوم، علفی، نسبتاً طولانی، همیشه سبز، غیر حبوباتی و چند ساله است که ارتفاع آن حدود ۴۰ تا ۹۰ سانتی متر است. این گیاه رشد در کنار درختان  عرعر، جنگل‌ها، کاج پوندروزا، صخره‌های نسبتاً خشک، زمین‌های پارک، علفزارهای کوهستانی، بیشه زارها، اراضی کوهستانی، اراضی بوته‌های بیابانی، استپ‌های درمنه، مناطق مرطوب، مراتع، خندق‌ها و خاک قلیایی را ترجیح می‌دهد.

این گیاه در خاک های شنی سبک، متوسط ​​لومی و رسی سنگین بیشترین بازده را دارد و خاک با زهکشی خوب را ترجیح می دهد، اگرچه در خاک های شنی و رسی نیز رشد می کند. معمولاً دارای دمی منشعب (پایه ضخیم ساقه ها) با ریشه برجسته است و گاهی اوقات ریزوماتوز ضعیفی دارد. ساقه ها از بالا ساده یا منشعب و به صورت پراکنده با کرک های تکی یا گاهی بدون کرک هستند.

گیاه توت روباهی, نام علمی گیاه توت روباهی, قسمت های مختلف توت روباهی

قسمت های مختلف توت روباهی

برگهای گیاه توت روباهی 

این گیاه دارای ۱۲ تا ۱۷ برگ قاعده ای مرکب به شکل پنجه ای است که ۲ تا ۸ اینچ (۴ تا ۲۰ سانتی متر) طول، تخم مرغی شکل و دندانه های تیز دارند. هر برگ دارای ۴-۱۲ جفت برگچه گرد و دندانه دار (به طول ۱ اینچ) است. برگهای پایینی دمبرگ و پینی شکل با میخ های چسبیده به دمبرگ و به طول ۱۰-۱۵ سانتی متر است. برگچه ها دندانه دار، متناوب و مرکب پینه ای هستند و به تدریج به سمت بالا کاهش می یابند. برگ های جوان بهترین طعم را دارند. از برگ‌های گیاه تازه در سالاد، سوپ، سرکه یا نوشیدنی‌های سرد استفاده می‌شود.

گل و میوه گیاه توت روباهی 

گیاه توت روباهی  دارای گلهای نر، دوجنسه و ماده است که در اواخر بهار و اوایل تابستان ظاهر می شود. گلهای بالایی نر، گلهای میانی دوجنسی و گلهای ماده در بالای خوشه رشد می کنند. ساقه های گلدار از رزت پایه بلند می شوند و می توانند تا ۱ فوت ارتفاع داشته باشند.

گل آذین یک سر یا سنبله متراکم در انتهای یک دمگل برهنه بلند به طول ۱۰-۲۵ میلی متر است. هر گل بوسیله یک براکت کاغذی فرو رفته و تقریباً ۱۲ پرچم دارد. گلبرگ وجود ندارد و چهار کاسبرگ پهن به طول ۴-۵ میلی متر، سبز یا سفید تا قرمز یا بنفش هستند.

ساقه‌های گلدار کمی جالب هستند اما زینتی نیستند و اغلب توسط باغبانانی که بیشتر علاقه‌مند به برداشت برگ‌ها برای استفاده در آشپزی هستند استفاده می‌شوند.

گلدهی به طور معمول از می تا آگوست انجام می شود.

گیاه توت روباهی, نام علمی گیاه توت روباهی, درمان ناتوانی جنسی با توت روباهی

درمان ناتوانی جنسی با توت روباهی

فواید توت روباهی برای سلامتی

در زیر تعدادی از فواید سلامتی محبوب توت روباهی ذکر شده است:

۱. به درمان ناتوانی جنسی کمک می کند

توت روباهی برای تقویت قوای جنسی افراد شناخته شده است و معمولاً برای درمان اختلال نعوظ در مردان استفاده می شود. ریشه های این گیاه را خشک کرده و سپس خرد می کنند تا پودری به دست آید که برای این کار استفاده می شود.

۲. بهبود سلامت گوارش

برگ های این گیاه به عنوان مفید در درمان مشکلات مربوط به دستگاه گوارش شناخته شده است و به عنوان درمانی برای مشکلاتی مانند اسهال استفاده می شود.

۳. می تواند سوختگی را درمان کند

پودری که از ریشه این گیاه به دست می آید و سپس با روغن کنجد مخلوط می شود در درمان سوختگی و بریدگی موثر شناخته شده است.

۴. سلامت دهان را بهبود می بخشد

با استفاده از پودر توت روباهی می توانید دهانشویه ای درست کنید که به درمان مشکلاتی مانند تورم و خونریزی لثه کمک می کند.

۵. درمان مشکلات پوستی

برگ های توت روباهی را می توان دم کرده و به عنوان یک درمان آرام بخش برای مشکلات مربوط به پوست مانند اگزما، بثورات و آفتاب سوختگی استفاده کرد.

۶. کنترل خونریزی بیش از حد

واژه Sanguisorba minor از یک کلمه لاتین به نام “Sanguisorba” گرفته شده است که به معنای جذب کننده خون است. این نشان می دهد که چرا این گیاه یک درمان سریع برای توقف خونریزی است. جالب اینجاست که توت روباهی را نیز می توان به عنوان چای گیاهی دم کرده و برای جلوگیری از خونریزی زیاد و جلوگیری از خونریزی مصرف کرد.

۷. خواص ضد التهابی

این گیاه دارای خواص ضد التهابی شناخته شده است و به همین دلیل درمان موثری در برابر مشکلاتی مانند نقرس و روماتیسم است.

۸. کنترل سطح کلسترول

توت روباهی از ساپونین ها، تانن ها، الاژیتانن ها و گلیکوزیدها (سانگویسوربین ها) تشکیل شده است که در کاهش سطح کلسترول مفید هستند. یکی دیگر از ترکیبات مهم کاهش دهنده کلسترول در توت روباهی، بتا سیتوسترول است.

۹. درمان روماتیسم

توت روباهی را می توان برای تولید داروهایی که رماتیسم را درمان می کنند استفاده کرد.

"گیاه

خواص دارویی ریشه و برگ‌های توت روباهی

فواید درمانی و نحوه استفاده از توت روباهی 

• خواص دارویی ریشه و برگ‌های توت روباهی شامل اثرات قابض، معرق و خراش‌دهنده می‌باشد، با این حال تأثیر ریشه برای این خواص بیشتر است.

• توت روباهی یک گیاه زخم موثر است که به سرعت هرگونه خونریزی را مهار می کند.

• دم کرده آن در درمان نقرس و روماتیسم استفاده می شود.

• برگ ها را می توان به صورت تازه استفاده کرد یا خشک کرده (باید از گلدهی گیاه جلوگیری کرد).

• دم کرده برگ ها به عنوان یک درمان تسکین دهنده برای آفتاب سوختگی یا مشکلات پوستی مانند اگزما استفاده می شود.

• چای تهیه شده از برگ های توت روباهی اسهال را تسکین می دهد.

• در طب گیاهی چینی و غربی از جوشانده ریشه برای خونریزی های شدید قاعدگی، خون در مدفوع و ادرار، هموروئیدهای خونریزی دهنده و خونریزی رحمی استفاده می شود.

• از آن در درمان انواع اختلالات گوارشی مانند اسهال، اسهال خونی، انتریت، کولیت اولسراتیو، سندرم روده تحریک پذیر و روده تحریک پذیر استفاده می شود.

• دهانشویه را می توان از این گیاه تهیه کرد و به عنوان یک درمان گیاهی برای التهاب لثه و تورم لوزه ها استفاده کرد.

• توت روباهی به عنوان یک داروی عامیانه برای خونریزی بینی، زخم، سوختگی، اگزما، بثورات، کورک و هموروئید استفاده می شود.

• برای درمان سوختگی، ریشه پودر شده را می توان با روغن کنجد مخلوط کرد و سپس به مناطق آسیب دیده مالید.

• برای مشکلات مربوط به سیستم ادراری مفید است و ادرارآور خفیفی است.

• همچنین می تواند برای درمان علائم ناتوانی جنسی و اختلال نعوظ مفید باشد.

• تهیه دهانشویه از پودر / خمیر می تواند به لثه های متورم یا خونریزی لثه کمک کند.

گیاه توت روباهی, نام علمی گیاه توت روباهی, تسکین اسهال با چای برگ های توت روباهی

تسکین اسهال با چای برگ های توت روباهی

موارد احتیاط از گیاه توت روباهی 

• زنان شیرده یا در دوران بارداری نباید از آن استفاده کنند.

• به دلیل محتوای بالای تانن، این گیاه نباید به طور مداوم در مدت طولانی استفاده شود.

سوالات متداول درباره توت روباهی

۱. توت روباهی چیست؟

توت روباهی یک گیاه چند ساله با برگ‌های کوچک و دندانه‌دار و گل‌های صورتی است. این گیاه بومی اروپا و آسیا است و در بسیاری از نقاط دیگر جهان نیز یافت می‌شود. توت روباهی به طور سنتی برای درمان طیف گسترده‌ای از بیماری‌ها از جمله زخم‌ها، سوختگی‌ها، مشکلات پوستی و اختلالات گوارشی استفاده می‌شود.

۲. فواید توت روباهی چیست؟

توت روباهی دارای خواص دارویی متعددی است که شامل موارد زیر می‌شود:

ضد التهاب ، ضد میکروبی ، ضد سرطان ، ضد دیابت ، ضد چاقی ، محافظ کبد ، محافظ قلب ،

بهبود دهنده عملکرد سیستم ایمنی بدن ، درمان زخم‌ها، سوختگی‌ها و مشکلات پوستی

۳. عوارض جانبی توت روباهی چیست؟

توت روباهی برای اکثر افراد بی خطر است، اما برخی از افراد ممکن است با عوارض جانبی خفیفی مانند اسهال، حالت تهوع و استفراغ مواجه شوند. اگر باردار هستید، شیرده هستید یا بیماری خاصی دارید، قبل از مصرف توت روباهی با پزشک خود مشورت کنید.

۴. چگونه از توت روباهی استفاده کنیم؟

توت روباهی را می‌توان به صورت خوراکی، موضعی و به صورت کپسول یا قرص مصرف کرد. دوز مصرفی توت روباهی بسته به شرایطی که برای آن استفاده می‌شود متفاوت است.

سخن پایانی درباره توت روباهی 

توت روباهی یک گیاه دارویی باستانی است که قرن‌هاست برای درمان طیف گسترده‌ای از بیماری‌ها استفاده می‌شود. این گیاه دارای خواص ضد التهابی، ضد میکروبی، ضد سرطان و ضد دیابت است. توت روباهی همچنین می‌تواند به بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن و کاهش وزن کمک کند. این گیاه برای اکثر افراد بی خطر است، اما برخی از افراد ممکن است با عوارض جانبی خفیفی مانند اسهال، حالت تهوع و استفراغ مواجه شوند. اگر باردار هستید، شیرده هستید یا بیماری خاصی دارید، قبل از مصرف توت روباهی با پزشک خود مشورت کنید. اگر به دنبال یک گیاه دارویی همه کاره هستید که می‌تواند به شما در سلامتی بهتر کمک کند، توت روباهی یک گزینه عالی است.

بیتوته

دکمه بازگشت به بالا