اعلام آخرین وضعیت سهم بازار اپراتورهای تلفن همراه

سهم بازار اپراتورهای تلفن همراه کشور در چهل‌وپنجمین گزارش رگولاتوری به گونه‌ای تصویر شده که فصل آغازین ۱۴۰۲، فقط اپراتور اول ارتباطی توانسته با رشد بازار مواجه شود.

موبنا – جدیدترین فصلنامه آماری سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی مربوط به گزارش شاخص‌های آماری بخش ICT در «فصل بهار ۱۴۰۲» در حالی منتشر شده که نشانگرهای بخش ارتباطات سیار آن با تغییر و تحولات معناداری مواجه شده است.

«تعداد کل مشترکان تلفن همراه» با رشد ۳.۶۵ درصدی ضریب نفوذ این ابزار ارتباطی در مقایسه با فصل بهار ۱۴۰۱ به ۱۴۷,۷ میلیون مشترک رسیده است.

سهم اپراتورهای تلفن همراه از تعداد مشترکان فعال تا پایان فصل بهار ۱۴۰۲ نیز به ترتیب «همراه اول ۷۸,۴۲۲,۱۴۶»، «ایرانسل ۶۳,۷۰۵,۱۳۶» و «رایتل ۵,۵۷۹,۵۶۰۱» بوده است.

اعلام آخرین وضعیت سهم بازار اپراتورهای تلفن همراه

بر این اساس شاخص «سهم بازار» که نشان‌دهنده بخشی از کل بازار است که توسط یک شرکت خاص کنترل می‌شود را می‌توان برای اپراتورهای تلفن همراه اندازه‌گیری کرد تا مشخص شود بازیگر اصلی و مسلط بر بازار ارتباطی کشور کدامیک است.

براساس این شاخص است که در سطح بین‌المللی نیز اپراتورهای جهانی رده‌بندی و در نهایت لیست بزرگترین اپراتورهای تلفن همراه ارائه می‌شود.

حال برگرفته از این تعاریف و با اتکا به شاخص مذکور، به تحلیل پایگاه مشترکان اپراتورهای تلفن همراه کشورمان در دو گزارش دوره‌ای اخیر رگولاتوری (بهار ۱۴۰۲ – زمستان ۱۴۰۱) می‌پردازیم تا براساس آمار و حقایق بتوانیم نمایه‌ای از قدرت بازار هر کدام متصور شویم.

*افزایش، کاهش و ثبات در سهم بازار ۳ اپراتور تلفن همراه کشور

درصد سهم بازار اپراتور همراه اول «۵۳.۰۹۳»، اپراتور ایرانسل «۴۳.۱۲۹» و اپراتور رایتل «۳.۷۷۷» تا پایان سه ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۲ براساس تعداد مشترکان فعال آنها بوده است.

درصد این شاخص تا پایان سه ماهه انتهایی سال ۱۴۰۱ (زمستان) به ترتیب برای همراه اول «۵۲.۸۸۵»، ایرانسل «۴۳.۳۳۸» و رایتل «۳.۷۷۷» بوده است.

برآیند آمارها حاکی از رشد سهم بازار همراه اول به میزان «۰.۲۰۸ درصد»، افت سهم بازار ایرانسل به میزان «۰.۲۰۹ درصد» و ثبات در سهم بازار رایتل طی سه ماهه نخست سال ۱۴۰۲ است.

*بررسی گستردگی شبکه ارتباطی همراه اول، ایرانسل و رایتل

با توجه به گستردگی دامنه شاخص‌های تأثیرگذار بر شاخص سهم بازار، در اینجا به بررسی شاخص «پوشش شبکه» که به منطقه جغرافیایی اطلاق می‌شود که شبکه اپراتور تلفن همراه در دسترس است و خدمات ارائه می‌دهد، می‌پردازیم که در جذب و حفظ مشترکان اپراتورها نقش حیاتی دارد.

جدیدترین گزارش فصلی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی نشان می‌دهد که پوشش جمعیتی اپراتورها در «روستاها» به شرح همراه اول در «۴۴۹۱۸ روستا»، ایرانسل در «۱۹۲۷۷ روستا» و رایتل در «۹۴۴ روستا» است.

به عبارتی، نزدیک به ۷۰ درصد پوشش ارتباطات روستایی در کشور توسط همراه اول انجام شده است که ۸۱ درصد پوشش جمعیتی را با تکنولوژی ۴G که اکنون بالاترین سطح تکنولوژی تجاری در کشورمان است، فراهم آورده است.

جدول آماری با جزییات بیشتر به شرح زیر است:

اعلام آخرین وضعیت سهم بازار اپراتورهای تلفن همراه

 منبع: ایلنا

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا