کودکی ۶۶ ساله می‌خواهد رییس‌جمهوری آمریکا شود

در نوجوانی مشاغل متعددی از جمله راه‌اندازیِ روزنامۀ محله را تجربه کرده است. کمی بعد از سردبیری دریافت می‌تواند با یک ساعت پاک کردنِ دودکشِ خانه‌ها چهل دلار کاسبی کند؛ درنتیجه سراسیمه از کار با حداقل دستمزد انصراف داد

موبنا-  جورج اف ویل روزنامه‌نگار پرآوازه و نویسندۀ آمریکایی است. در سال ۱۹۷۷ جایزه پولیتزر را برای نگارش بهترین تفسیر خبری دریافت کرد. آخرین کتاب او “خوشبختی و بدبختیِ آمریکایی” در سپتامبر ۲۰۲۱ منتشر شد. در سال ۱۹۸۶ وال‌استریت‌ژورنال او را در کنار والتر لیپمن به ‌عنوان قوی‌ترین روزنامه‌نگارانِ حال حاضر توصیف کرد.

او از سال ۱۹۷۴ ستونی اختصاصی با عنوان The Post در واشنگتن ‌پست دارد و دو بار در هفته در باب سیاست و امور داخلی و خارجی قلم می‌زند. جرج ویل دارای لیسانس علوم‌دینی از کالج ترینیتی، لیسانس و فوق‌لیسانس فلسفه، سیاست و اقتصاد از کالج مگدالنِ دانشگاه آکسفورد و فوق‌لیسانس و دکترای علوم سیاسی از دانشگاه پرینستون است. متن زیر مقاله‌ای منتشره از جورج اف ویل در روزنامۀ واشنگتن پست است دربارۀ یکی از کاندیداهای حزب جمهوری‌خواه: داگ بورگوم

*****

فرماندارِ داکوتای شمالی برآشفته بود، زیرا هکرهای کرۀ شمالی خانوادۀ سربازان امنیتی را  هدف قرار داده‌ بودند تا به اطلاعات محرمانه برسند. فرماندار داگ بورگوم از پنتاگون کمک خواست ولی به او گفتند  در بخش امنیت سایبریِ وزارت دفاع، پرسنل اضافه‌ای برای کمک وجود ندارد.

بورگوم با دیدن فردی که با وجود دانش سایبری، از ذهنیت عملیاتی بی‌بهره است، طاقتش را از دست می‌دهد؛ چرا که معتقد است انتخاب بهترین تاکتیک به اقتضای شرایط می‌تواند چشم‌اندازی درخشان خلق کند. “لازمۀ درخشان بودن این است که از مسیر معمول خارج شویم و به عبارتی نوآور باشیم نه لزوماً مقرراتی”.

معمولاً او را با حس و حالی کودکانه توصیف می‌کنند. بورگوم کودکی ۶۶ ساله و متمایز است. کودکی جسور که در نوجوانی مشاغل متعددی از جمله راه‌اندازیِ روزنامۀ محله را تجربه کرده است. کمی بعد از سردبیری دریافت می‌تواند با یک ساعت پاک کردنِ دودکشِ خانه‌ها چهل دلار کاسبی کند؛ درنتیجه سراسیمه از کار با حداقل دستمزد انصراف داد. کت تیره و ابزار کار خرید و دودکش‌پاک‌کنِ دیکنزی شد.

داگ بورگوم

آمریکا

پس از گذراندن دورۀ تحصیل در مدرسۀ بازرگانی استنفورد در یکی از دوره‌های شرکت مشاورۀ مک کینزی شرکت کرد و آینده او به گونه‌ای دیگر رقم خورد.

داگ تعریف می‌کند “بر سر مزرعه شرط‌ بستم”. منظور او مزرعۀ کوچکی است که از پدرش به ارث رسیده و آن را برای کمک به راه‌اندازیِ نرم‌افزار دشت بزرگ Great Plains به کار گرفته که عمدتاً در اختیار جوانانِ داکوتان شمالی است.

دشت بزرگ سرانجام رونق گرفت و مایکروسافت آن را به قیمت ۱.۱ میلیارد دلار خرید. اما نه! او را میلیاردر خطاب نکنید. چون داگ می‌گوید فقط ۱۰ درصد از سهام شرکت را در اختیار دارد.

مایکروسافت او را استخدام کرد تا زیر نظر مستقیمِ مدیر اجرایی استیو بالمر شروع به کار کند. داگ برگوم در سال ۲۰۱۶ به عنوان فرماندار انتخاب شد و در سال ۲۰۲۰  به سهولت در همین مقام ابقا شد.

ایالت ۷۸۰ هزار نفریِ او هر دو روز به ازای هر شهروند سه بشکه نفت تولید می‌کند. دولت بایدن برای پمپاژ نفت به دیکتاتورهای خارجی التماس می‌کند اما بورگوم خطوط لوله‌ای را که می‌تواند نفت داکوتای شمالی را به ساحل غربی انتقال دهد، مسدود می‌کند تا با ژاپن قرارداد ۲۰ ساله ببندد.

بحث در باب نحوۀ حکم‌رانیِ بورگوم به مسلسل گاتلینگ می‌ماند، زیرا رگباری از دستاوردها را باید مطرح کرد. به عنوان مثال، کاهش ۱.۷ میلیارد دلار از صندوق عمومی ۶ میلیارد دلاری ایالت ) و آرزوهای او (مثلاً پایان دادن به سیاست‌های مهاجرت غیرمنطقی که کانادا را قادر می‌سازد آن ‌دسته مهاجران (با مهارت بالا) که ویزای ایالات متحدۀ آن‌ها منقضی شده را به دام بیندازد.

انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ در ۲۰ شهرستان از هفت ایالتِ تعیین‌کننده برگزار می‌شود. مناطق روستایی قرمز رنگ و کلان‌شهرها آبی هستند. جمعیتِ تعیین‌کننده، زنان حومۀ شهرند که از تحصیلات دانشگاهی برخوردارند. با این حال داکوتای شمالی ممکن است بیش از بقیه پرولایف‌ (مخالف سقط جنین) باشد.

سنای ایالت ۴۳ جمهوری‌خواه دارد که همگی مخالف سقط جنین هستند و ۴ دموکرات دارد که یکی از آنها نیز پرولایف است.

“قانون ماشه” دوحزبی که در سال ۲۰۰۷ به تصویب رسید و سقط جنین را به جز در موارد نادر ممنوع می کرد، با لغو قانونِ رو علیه وید Roe v. Wade به جریان افتاد.

رو علیه وید حکم تاریخیِ دیوان عالی ایالات متحدۀ آمریکا در سال ۱۹۷۳ درخصوص قانونی‌شدنِ سقط جنین است و بر اساس آن دیوان عالی حکم داد که قانون اساسی ایالات متحدۀ آمریکا از آزادی زن برای انتخابِ سقط جنین بدون محدودیت‌های مفرط دولتی پشتیبانی می‌کند.

دادگاهی روند اجرای این قانون را سد کرد و سپس قانونگذار اصلاحیه‌ای بر آن نوشت. بورگوم خود را “فرزند اصلاحیۀ دهم” می‌داند و درنتیجه از هر قانون فدرال که مبتنی بر آزادیِ سقط جنین باشد، حمایت نمی‌کند.

اگر بورگوم از حملات ساعتیِ فرماندار فلوریدا ران دیسانتیس (که خود را نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ کرده)، جان سالم به در ببرد، با تصدیقِ متمم ۱۰ قانون اساسی، به احتمال زیاد رییس‌جمهور بی‌نظیرِ ایالات متحده خواهد شد.

“اختیاراتی که توسط قانون اساسی به ایالات متحده تفویض نشده است … برای ایالات یا مردم محفوظ است”. بورگوم معتقد است که مسائل فرهنگی ارتباطی به وظایف ریاست جمهوری ندارد.

جورج اف ویل: نویسندۀ مقاله

آمریکا

هنگامی که نامزدهای جمهوری‌خواهِ ریاست‌ جمهوری اولین مناظرۀ خود را به تاریخ ۲۳ اوت در میلواکی برگزار می‌کنند، شاید بورگوم تنها شرکت کننده‌ای باشد که آمادۀ صحبت دربارۀ زیست شناسی مولکولی است. او کتاب کدشکن”The Code Breaker” نوشتۀ والتر ایزاکسون در مورد DNA، ویرایش ژن، داروشناسی و سایر عجایب پزشکی را خوانده است.

به گمان بورگوم این‌ یافته‌ها می‌توانند انواع بیماری‌ها را از بین ببرند که به معنای کاهش بی‌حدوحصرِ رنج و البته بحران مالی است، چراکه این دستاورد اجتماعی عظیم ضرورتا تهدیدی برای تأمین اجتماعی و حوزۀ پزشکی محسوب می‌شود.

گذشتۀ او حکایت از توفیق اجرایی در بخش خصوصی و دولتی دارد و او را حائز شرایط عالی برای ریاست جمهوری نشان می‌دهد. تمرکز او بر آینده است و نگاهی دوراندیشانه دارد، درنتیجه از جدال فرساینده با سایر نامزدها پرهیز می‌کند. از دید او روند نامزدی در انتخابات کنونی تأسف‌آور است.

بورگوم از سایر نامزدها متفاوت است. او ممکن است در میلواکی مورد توجه قرار گیرد و اقبال ملی را که شایسته اوست به دست آورد. اما یادتان باشد که بر سر مزرعه روی او شرط‌‌ نبندید.

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا