«محمد بن زاید» در چه حوزه‌هایی به «محمد بن سلمان» خنجر زد؟

یک کارشناس مسائل غرب آسیا با بیان اینکه بین امارات و عربستان رقابت پنهانی در حوزه‌های اقتصادی و سیاسی وجود دارد، گفت: البته ساز و کار در شورای همکاری خلیج فارس به نحوی است که اجازه نمی‌دهد رقابت موجود بین این دو کشور تبدیل به تنش شود.

موبنا-حسین آجرلو در ارتباط با اظهارات منتشر شده به نقل از محمد بن سلمان ولیعهد عربستان مبنی بر اینکه امارات از پشت به ما خنجر زد و چرایی مطرح شدن این سخن از سوی این مقام عالی رتبه سعودی گفت: باید به این موضوع توجه داشت که همواره بین اعضای شورای همکاری خلیج فارس اختلافات داخلی وجود دارد و وقتی چالش‌های بیرونی آنها کاهش پیدا می‌کند این اختلافات داخلی بیشتر سرباز می‌زند.

وی با بیان اینکه در واقع وقتی شورای همکاری خلیج فارس با چالش‌های بیرونی روبه‌روست ما کمتر می‌بینیم که رقابت داخلی اعضای آن نمود بیرونی داشته باشد، اظهار کرد : اما وقتی چالش‌های بیرونی آنها کمتر می‌شود این چالش‌های داخلی جلوه بیشتری پیدا می‌کند در حال حاضر نیز با توجه به این که چالش‌های این کشورها در ارتباط با کشورهایی همچون ایران و ترکیه کم‌تر شده است، اختلافات داخلی بین آنها به شکل پررنگ‌تری سرباز زده است.

این کارشناس مسائل غرب آسیا با بیان اینکه بین کشورهای حوزه خلیج فارس از جمله امارات و عربستان  چالش‌های ارضی، تاریخی و اختلاف بر سر رهبریت جهان عرب وجود دارد، گفت: در همین چارچوب می‌بینیم هر از چند گاهی این اختلافات  بین دو کشور بروز و ظهور پیدا می‌کند.

آجرلو با اشاره به میزان حجم بالای خریدهای نظامی کشورهای شورای همکاری خلیج فارس تصریح کرد: برخی از کارشناسان معتقدند که علت این حجم از خریدهای تسلیحاتی از سوی کشورهای این حوزه فارغ از مواضع اعلامی آنها به موضوع ایجاد موازنه قوا بین کشورهای حاشیه خلیج فارس برمی‌گردد و در واقع به نظر می‌رسد یک موازنه پنهانی بین کشورهای این حوزه وجود دارد.

نوشته های مشابه

وی  با بیان اینکه این مسئله در ارتباط با امارات و عربستان نیز صدق می‌کند، گفت: یکی از نمونه‌های اخیر این موضوع بحث تحولات در یمن بود. امارات و عربستان در ابتدای بحران یمن در قالب ائتلاف عربی با یکدیگر همکاری داشتند ولی به مرور دچار اختلافات جدی شدند. چنانکه برای امارات تنگه باب المندب در جنوب یمن مهم بود ولی نگاه عربستان بیشتر به سمت شمال یمن بود و این تعارض منافع باعث ایجاد ضربه به ائتلاف عربی در بحران یمن شد.

آجرلو همچنین با بیان اینکه رقابت پنهانی بین محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان و محمد بن زاید رئیس امارات در ارتباط با رهبری جهان عرب وجود دارد، گفت: یکی دیگر از اختلافات جدی امارات و عربستان در شورای همکاری خلیج فارس مسائل اقتصادی است و یکی از دلایلی که اعضای شورای همکاری خلیج فارس نتوانستند پول واحدی را ایجاد کنند این بود که اماراتی‌ها می‌گفتند با توجه به اینکه امارات یکی از کشورهای قوی شورای همکاری خلیج فارس در حوزه اقتصادی است باید سکان‌دار این موضوع ما باشیم و عربستانی‌ها نیز با توجه به اینکه رهبری سیاسی شورای همکاری خلیج فارس را بر عهده دارند در حوزه اقتصادی نیز در این زمینه مدعی بودند و این رقابت باعث شد که شورای همکاری خلیج فارس نتواند پول واحدی را برای خود ایجاد کند.

وی همچنین به بخشی دیگر از رقابت‌های امارات و عربستان در حوزه اقتصادی اشاره کرد و گفت: در حال حاضر شاهد رقابت جدی بین این دو کشور برای جذب سرمایه گذاری خارجی هستیم و از دیگر سو هر دو کشور می‌خواهند به هاب تکنولوژی نوین در منطقه تبدیل شوند.

آجرلو همچنین ادامه داد: در برخی از مسائل سیاسی نیز ایران و امارات در خارج از شبه جزیره عربستان با یکدیگر دچار تضاد منافع هستند که نمونه آن را در سودان مشاهده می‌کنیم و در واقع در این کشور آفریقایی و عربی به نوعی شاهد جنگ غیر مستقیم  بین عربستان و امارات هستیم.

این کارشناس مسائل غرب آسیا  همچنین با بیان اینکه این امکان وجود دارد که رقابت‌های پنهانی که بین امارات و عربستان در حوزه‌های اقتصادی و سیاسی وجود دارد در مسائل نظامی و امنیتی نیز بروز و ظهور کند، گفت: به این مسئله باید توجه داشت که با تمام وجود اختلافاتی که بین دو کشور وجود دارد به دلیل وجود شورای همکاری خلیج فارس و متحدان مشترکی که دو کشور دارند، براساس تجربیات سال های گذشته، ساز و کار به نحوی است که اجازه نمی‌دهد این اختلاف‌ها تبدیل به تنش شود و در واقع ساز و کارهای موجود این تنش‌ها را مدیریت می‌کند.

به گزارش ایسنا، روزنامه آمریکایی وال‌استریت ژورنال  به تازگی در گزارشی طولانی به اختلاف‌نظر شدید میان محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان با محمد بن زاید، رئیس امارات پرداخت و نوشت، بحرانی که از مدت‌ها قبل نشانه‌های آن نمایان شده، از دسامبر گذشته به حقیقت پیوسته است.

این روزنامه آمریکایی نوشت: اصلی‌ترین دلیل این بحران رقابت بر سر این است که چه کسی در منطقه دست برتر است به ویژه که نفوذ آمریکا کاهش یافته و بن سلمان نیز احساس می‌کند دیگر به راهنمای سابق خود –بن‌زاید- نیازی ندارد.

این روزنامه آمریکایی به نقل از برخی شاهدان عینی تصریح کرد: دسامبر گذشته بن سلمان خبرنگاران داخلی را در ریاض برای یک نشست توضیحی بی‌سابقه جمع کرد و پیام عجیبی را به آنها منتقل کرد و گفت، امارات، همپیمان قدیمی ما در چند دهه گذشته، از پشت به ما چاقو زد و باید ببینیم چه کاری می‌توانیم انجام دهیم.

دکمه بازگشت به بالا