مسیر زمینی جدید چین برای تجارت با افغانستان

چین علاوه بر مسیر زمینی ، یک دهلیز هوایی را با ارسال جلغوزه از افغانستان برای کمک به تقویت اقتصاد در حال مبارزه خود راه اندازی کرد.

موبنا-چین از ایجاد یک مسیر زمینی جدید بین این کشور و افغانستان برای انتقال کالاهای تجاری خبر داد.

به گزارش اسپوتنیک، چین اعلام کرد یک مسیر زمینی جدید با افغانستان ایجاد کرده است. این مسیر ۳ هزار و ۱۲۵ کیلومتری(هزار و ۹۴۰ مایلی) متشکل از راه آهن و جاده است و از قرقیزستان و ازبکستان نیز می‌گذرد.
این مسیر با یک خط راه آهن بین لانژو، یک مرکز حمل و نقل جاده‌ای اصلی در ولایت گانسو در شمال غربی، به کاشغر در سین‌کیانگ در مرز با قرقیزستان آغاز می‌شود. این مسیر سپس از طریق جاده زمینی به قرقیزستان ادامه می‌یابد و به مرز ازبکستان می‌رود و از آنجا به ریل برمی‌گردد تا به شهر مرزی حیرتان افغانستان برسد.
اولین قطاری که لانژو را ترک کرد، حامل ۱.۵ میلیون دلار بار شامل قطعات خودرو، مبلمان، ماشین‌آلات و تجهیزات از ولایت گانسو و سایر نقاط بود.
لی وی، مدیر بازاریابی از شرکت عملیات کریدور جدید زمین-دریایی، یکی از شرکت‌های اصلی درگیر در این محموله گفت: ما امیدواریم که مسیر خدمات سریع چین-افغانستان را عادی سازیم و هدف آن انجام چهار بار در ماه باشد.
ژو یونگبیائو، استاد دانشکده سیاست و روابط بین‌الملل دانشگاه لانژو، گفت: اگرچه این نوع حمل‌ونقل اهمیت استراتژیک دارد، اما این نوع حمل‌ونقل هنوز در مقیاس [کلان] نیست.
چین همچنین یک دهلیز هوایی را با ارسال جلغوزه از افغانستان برای کمک به تقویت اقتصاد در حال مبارزه خود راه اندازی کرد.
با این حال، به گفته ژو، بیشتر این مسیرها ظرفیت محدودی دارند و خطی که بیشترین حجم را بین دو کشور دارد همچنان مسیر دریایی به پاکستان است، مسیرهای دیگر مانند مسیر زمینی و کریدور هوایی همگی ظرفیت نسبتاً کمی دارند.

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا