نمایشگرهای استفاده شده در پرچمداران سامسونگ، به چشم‌ها آسیب می‌زنند!

سال گذشته سامسونگ ویدیویی منتشر کرد که در آن توضیح داد چگونه سوسو زدن صفحه نمایش که تحت عنوان تغییر در روشنایی تعریف می‌شود می‌تواند چشمان شما را خسته کند و باعث سردرد، خستگی چشم و حتی تشنج شود. این کلیپ ویدیویی مربوط به تبلیغ تلویزیون‌های OLED سامسونگ بود، اما افشاگر معتبر، Ice Universe، در حساب توییتر خود به نکته جالبی در مورد نحوه استفاده سامسونگ از این فناوری اشاره کرد.

موبنا – در توئیت Ice Universe می‌خوانیم: «خیلی خنده دار است که Samsung Display از یک ویدیو برای نشان دادن مضرات سوسو زدن برای چشم انسان استفاده می‌کند و تبلیغ می‌کند که صفحه نمایش‌های OLED سامسونگ برخلاف برندهای چینی بدون سوسو هستند؛ در حالی که این ویژگی برای گوشی‌های S22 اولترا و S23 اولترا در نظر گرفته نشده است.”

همچنین در توئیت بعدی می‌گوید: “اتفاقاً، گلکسی S23 اولترا زیانبارترین صفحه نمایش در بین همه برندهای تلفن همراه را دارد. PWM نمایشگر این گوشی تنها  ۲۴۰ هرتز است که از ۴۸۰ هرتز آیفون ۱۴ پرو بسیار پایین‌تر است و جالب اینجاست که PWM این دو گوشی پرچمدار بسیار پایین‌تر از میزان مربوط به تلفن‌های همراه برندهای چینی است.”

مدولاسیون عرض پالس یا PWM نوعی فناوری است که دیودها را با نرخ‌های زمانی مختلف روشن و خاموش می‌کند. این تکنیک که نمایشگر را روشن و خاموش می‌کند مربوط به نحوه روشن شدن صفحه نمایش گوشی است. تولیدکنندگان نمایشگر به منظور کاهش هزینه‌های تولید و در نتیجه کاهش قیمت فروش، این تکنولوژی را به کار می‌گیرند. PWM سریعتر به این معنی است که سوسو زدن‌‌ها خیلی سریع‌تر از آن‌ اتفاق می‌افتد که توسط چشم انسان دیده شود؛ در حالی که سرعت‌های کمتر می‌تواند باعث خستگی و درد چشم، سردرد و تشنج شود.

همانطور که Ice Universe می‌گوید، گلکسی S23 Ultra از نمایشگری با PWM 240 هرتزی استفاده می‌کند. این مقدار نیمی از سرعت ۴۸۰ هرتزی PWM نمایشگر آیفون ۱۴ پرو است. پنل ۶.۸۱ اینچیOLED به کار رفته در  Honor Magic 5 Pro دارای PWM با فرکانس ۲۱۶۰ هرتز است. این کارشناس تکنولوژی می‌افزاید: “تصور کنید یک پنکه برقی جلوی شما وجود دارد، وقتی سرعت آن به اندازه کافی کم شد، می‌توانید پره‌های فن را که یکی یکی جلوی چشمانتان می‌چرخند ببینید. در این حالت چشمان شما خسته می‌شود، اما بعد از آن که سرعتش بیشتر می‌شود دیگر نمی‌توانید تیغه‌های فن را ببینید…”

نمایشگرهای استفاده شده در پرچمداران سامسونگ، به چشم‌ها آسیب می‌زنند!

بد نیست بدانید که PWM نمایشگر پیکسل ۷ پرو ۲۴۰ هرتزاست؛ در حالی که این عدد برای نسل قبلی‌اش یعنی پیکسل ۶ پرو، ۳۶۰ هرتز بود. PWM نمایشگرهای مورد استفاده در خطوط تولید گلکسی S22 و گلکسی S23 برابر با ۲۴۰ هرتز است که ممکن است دلیلی برای خستگی چشم یا سردرد در هنگام استفاده از این تلفن‌ها باشد.

 منبع: آی تی رسان

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا