بازگشت به زندگی پس از ۳۵ هزار سال! (+عکس)

دانشمندان توانستند ساختار صورت این مرد را با استفاده از بقایای اسکلت وی که در سال ۱۹۸۰ از سایت نزله خاطر ۲ به دست آمد، ایجاد کنند.

موبنا – دانشمندان موفق به بازسازی چهره مردی شده اند که حدود ۳۵ هزار سال پیش در کشور مصر زندگی می کرده است. گروهی از پژوهشگران برزیلی با استفاده از فناوری سه بعدی، تصویری واقعی از چهره این مرد ایجاد کرده اند.

مطالعات انسان‌شناسی نشان داده است که این مرد از تبار آفریقایی بوده و در بازه سنی بین ۱۷ تا ۲۰ سالگی جان خود را از داده است. قد وی حدود ۵ فوت و ۳ اینچ (۱۶۰ سانتیمتر) تخمین زده شده است.

بازگشت به زندگی پس از 35 هزار سال

دانشمندان توانستند ساختار صورت این مرد را با استفاده از بقایای اسکلت وی که در سال ۱۹۸۰ از سایت نزله خاطر ۲ (Nazlet Khater 2) به دست آمد، ایجاد کنند. این سایت یک منطقه باستان شناسی شناخته شده در دره نیل مصر است. در نزدیک محل دفن این مرد یک تبر سنگی وجود داشت.

این اسکلت در موزه مصر شهر قاهره قرار دارد.

بازسازی سه بعدی با استفاده از بقایای اسکلت

تیم پژوهشی با کامپایل چندین تصویر دیجیتالی که از بقایای اسکلت این مرد تهیه شده بودند، صورت سه بعدی تقریبی وی را ایجاد کردند.

روند بازسازی چهره این مرد جوان شامل ایجاد مدل سه بعدی دیجیتالی از جمجمه و سپس ساخت لایه به لایه صورت با استفاده از اطلاعات انسان های مدرن به عنوان راهنما بود.

یکی از ویژگی های جمجمه این مرد که توجه تیم پژوهشی را به خود جلب کرد، فک وی بود که با فک های پایین امروزی متفاوت بود. به گفته پژوهشگران، جمجمه این مرد به طور کلی مدرن در نظر گرفته می شود.

این در شرایطی است که بسیاری از جزئیات درباره این فرد جوان ناشناخته باقی مانده است. بنابر این مطالعه، با توجه به شرایط اسکلتی این مرد، مرگ او می تواند به دلیل فعالیت معدن‌کاوی باشد.

به گفته پژوهشگران برزیلی، ساختار استخوان فرسودگی حفره زیر آرنج (Olecranon Fossa) را نشان می دهد که نشان دهنده کار سنگین در زندگی است، و انحنای دیافیز استخوان ران احتمال تلاش های فیزیکی مداوم مانند حمل بار سنگین از دوران کودکی این مرد را تقویت می کند.

چنین ویژگی هایی همراه با ضایعات مهره ای موجود در استخوان ها می تواند نشان دهنده فعالیت معدن‌کاوی شدید در طول زندگی باشد.

بازگشت به زندگی پس از 35 هزار سال

از آنجایی که بخشی از جمجمه مرد وجود نداشت، تیم پژوهشی طی روند ساخت چهره سه بعدی از داده های سمت سالم جمجمه برای بازسازی سمت دیگر استفاده کردند.

پس از ایجاد ساختاری ناهموار، آنها از فتوگرام‌متری (تصویرسنجی) برای دوخت دیجیتالی تصاویر به یکدیگر استفاده کردند. این منجر به ایجاد دو مدل سه بعدی مجازی از صورت مرد شد.

نخستین تصویر سیاه و سفید در این مجموعه مردی با چشمان بسته را نشان می دهد. مدل سه بعدی دوم که با ترکیب ویژگی های هنری ایجاد شده است، مردی با موهای تیره مجعد و ریشی کوتاه را نشان می دهد.

بازگشت به زندگی پس از 35 هزار سال

بازگشت به زندگی پس از 35 هزار سال

بازگشت به زندگی پس از 35 هزار سال

به طور کلی، به نظر می رسد این مرد جوان ۳۵ هزار سال پیش جان خود را از دست داده است. این به معنای آن است که این جوان حدود ۳۰ هزار سال پیش از نارمر، نخستین فرعون، که دودمان نخست مصر را تاسیس کرد، زندگی می کرده است.

این اسکلت قدیمی‌ترین اسلکت انسان خردمند (Homo sapiens) کشف شده در مصر است و شاید یکی از قدیمی‌ترین اسکلت های جهان باشد.

 منبع: عصرایران

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا