آیا ممکن است ارزش تتر USDT مانند UST (استیبل کوین لونا) سقوط کند؟

بسیاری از سرمایه گذاران ارزهای دیجیتال درآمد خود از معامله رمزارز را به تتر (USDT) تبدیل می‌کنند تا ارزش دارایی هایشان حفظ شود و نوسانی نداشته باشد.

تتر که به دلار آمریکا متصل است، سومین ارز دیجیتال بزرگ در بازار با ارزش بازار فعلی ۷۰ میلیارد دلار است که به طور معمول آن را به پرمعامله ترین ارز دیجیتال تبدیل کرده است زیرا سرمایه گذاران و معامله گران از آن برای تبدیل به کوین های دیگر استفاده می کنند.

اما آیا خرید تتر یا تبدیل سودهای خود به تتر کار درست و ایمنی است؟ یا ممکن است USDT هم به مانند UST استیبل کوین لونا قیمتش از دلار جدا شود و سرمایه شما از بین برود؟

تتر Tether چیست؟

تتر (USDT) بزرگترین و قابل اعتمادترین استیبل کوین در بازار ارزهای دیجیتال است. این کوین که برای انعکاس قیمت دلار آمریکا طراحی شده است، متعلق به iFinex، یک شرکت مستقر در هنگ کنگ و مالک صرافی ارز دیجیتال BitFinex است.

به دلیل داشتن پشتوانه فیات (ارزهای دولتی مانند یوان یا دلار و یورو) برای تتر و دیگر استیبل کوین‌ها، آنها مشابه سایر ارزهای دیجیتال در معرض نوسانات قیمتی نیستند.

USDT اولین استیبل کوین ایجاد شده بود و به مراتب بزرگترین، پس از تتر به ترتیب USDC و BUSD بزرگترین رمزارزهای پایدار هستند.

ارز دیجیتال تتر از چندین بلاک چین پشتیبانی می کند و جالب است بدانید شرکت سازنده تتر استیبل کوین های دیگری متصل به یورو (EURT)، یوان چین (CNHT)، پزوی مکزیک (MXNT) و حتی طلا (XAUT) را ارائه می دهد. اگرچه محبوبیت و ارزش بازار (Market Cap) آنها از USDT به مراتب کمتر است.

در رابطه با موضوع تتر چیست بیشتر بخوانید!

آیا USDT مانند UST سقوط می کند؟

USDT ثابت کرده است که کوین بسیار قوی‌تری نسبت به Terra (UST) است.

در واقع، زمانی که UST در حال سقوط بود، USDT قبل از بازگشت سریع به دلار آمریکا، افت مختصری به ۰.۹۸ دلار داشت.

UST یک استیبل کوین الگوریتمی بود که پس ایجاد یک مشکل در الگوریتم آن این استیبل کوین قیمتش از ۱ دلار کمتر شد و موجب ریزش عظیمی در بازار رمزارزها شد. اما تتر الگوریتمی نیست!

تتر ذخایر بزرگی دارد و در ابتدای اکتبر اعلام کرد که از اوراق تجاری کنار می‌رود و میلیاردها دلار از ذخایر خود را به اسناد خزانه تبدیل کرده است.

اسکناس‌های T-Bill که توسط فدرال رزرو ایالات متحده منتشر می‌شوند، اکنون ۵۸.۱ درصد از ذخایر تتر را تشکیل می‌دهند و اوراق تجاری کمتر از ۵۰ میلیون دلار هستند.

با این حال، در سال ۲۰۲۱، شرکت مادر مجبور شد ۶۰ میلیون دلار جریمه بپردازد تا دو تحقیق نظارتی را که ادعا می‌کردند از ذخایر خود سوء استفاده کرده و نادرست معرفی می‌کردند، پرداخت کند.

اگرچه نمی توان گفت که USDT مطلقاً از سقوط به سبک UST مصون است؛ اما به جرات می‌توان گفت که تتر قویترین و بهترین رمزارز پایدار فعلی بازار ارز دیجیتال است.

در ۱۹ مه ۲۰۲۲، هلدینگ تتر گزارش تضمین سه ماهه خود را منتشر کرد و جزئیات کل ذخایر خود را مشخص کرد. این داده‌ها کاهش ۱۷ درصدی سرمایه‌گذاری در اوراق تجاری و افزایش نگهداری اسناد خزانه‌داری آمریکا را نشان می‌دهد. تا ۳۱ مارس ۲۰۲۲، کل دارایی های تلفیقی آن به حداقل ۸۲.۴۲ میلیارد دلار رسید که ظاهراً از ارزش بازار آن حمایت می کند.
آیا ممکن است ارزش تتر USDT مانند UST (استیبل کوین لونا) سقوط کند؟
تجزیه و تحلیل ساکسو بانک، مدز ابرهارت در ۴ ژوئیه ۲۰۲۲:

تتر هرگز در مورد وجوهی که ادعا می‌شود از استیبل کوین ۱ به ۱ حمایت می‌کنند شفاف نبوده است. پس از سقوط terraUSD، تتر از ۱ دلار به ۰.۹۷ دلار در صرافی ها منحرف شد، زیرا سرمایه گذاران می ترسیدند که تتر ردپای terraUSD را دنبال کند. با این حال، به نظر می رسید که بازارسازان و معامله گران بزرگ از تتر مطمئن بودند. چرا که آنها در همان زمان تتر را در صرافی ها با قیمت ۰.۹۷ و به نوعی با تخفیف خریداری کردند.

«تتر چند روز بعد آن اتفاق مجدد قیمت خود را بازیابی کرد و به ۱ دلار رسید. با این حال، ارزش بازار آن از حدود ۸۳ میلیارد دلار به ۷۵ میلیارد دلار کاهش یافت. از آن زمان، ارزش بازار آن کاهش یافته و به عرضه فعلی آن به ارزش حدود ۶۶ میلیارد دلار رسیده است.

تتر به عنوان سنگ بنای بازار کریپتو عمل می کند و یک عضو مهم از این بازار به حساب می‌آید. در حالی که عرضه تتر در چند ماه گذشته کاهش یافته است، معامله گران ارز دیجیتال همچنان از استیبل کوین تتر نسبت به سایر ارزهای دیجیتال مشابه طرفداری می کنند.

جالب است بدانید در ماه سپتامبر ۲۰۲۲، تتر اعلام کرد که بر روی بلاکچین Near Protocol (NEAR) راه اندازی شده است.

جمع بندی

تتر به عنوان بزرگترین استیبل کوین جهان از نظر ارزش بازار و البته کاربرد در کانون توجهات باقی مانده است و از بررسی و بازرسی مصون نبوده است. تتر در جدیدترین بیانیه خود مدعی شد که ۳۰ میلیارد دلار اوراق تجاری را بدون هیچ ضرری حذف کرده است. این شرکت در تلاش برای ارائه «ایمن‌ترین و نقدشونده‌ترین ذخایر در بازار» به کریپتو، دارایی‌های دلاری خود را با اسناد خزانه‌داری ایالات متحده جایگزین کرده است که نکته حائز اهمیتی است. به طور کلی تتر در حال حاضر خطرناک به نظر نمی‌رسد اما بهتر است تا در بازار کریپتوکارنسی حتی برای خرید و فروش تتر هم با تحلیل و بررسی عمل کنیم.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا