برنامه «دارپا» برای ساخت یک هواپیمای نظامی عمود پرواز (+فیلم)

“دارپا” قصد دارد به توسعه یک هواپیما با قابلیت برخاست و فرود عمودی بپردازد که می‌تواند در مناطقی بدون پایگاه‌های هوایی نیز فرود بیاید.

موبنا به گزارش اسپیس، “سازمان پروژه‌های پژوهشی پیشرفته دفاعی آمریکا” یا “دارپا”(DARPA) به دنبال توسعه یک “هواپیمای برخاست و فرود عمودی”(VTOL) جدید است.

این برنامه موسوم به “ANCILLARY”، با هدف توسعه یک وسیله پیشرو انجام می‌گیرد که می‌تواند در مناطقی بدون پایگاه‌های هوایی یا زیرساخت‌های دیگر فرود بیاید و بلند شود، در شرایط جوی نامطلوب کار کند و حتی روی عرشه کشتی‌های نیروی دریایی بدون تجهیزات پرتاب و بازیابی تخصصی مستقر شود.

دارپا اعلام نکرده که این برنامه برای توسعه یک هواپیمای سرنشین‌دار در نظر گرفته شده است یا بدون سرنشین اما ویدئویی که توسط این سازمان منتشر شده است، خلبانانی را نشان می‌دهد که با یک تبلت در حال کار کردن با هواپیما هستند که به معنای ارائه یک وسیله نقلیه از راه دور یا خودران است.

هدف برنامه ANCILLARY علاوه بر این اهداف، توسعه هواپیمایی است که وزن کمی داشته باشد، بتواند محموله‌های بزرگ را حمل کند و برای مدت طولانی در هوا بماند. این سازمان با صدور اطلاعیه‌ای در مورد صنایع مربوطه و سازمان‌های آکادمیک برای تامین قطعات و روش‌های ساخت که چنین هواپیمایی به آنها نیاز دارد، پیشنهاداتی را ارائه داده است.

 

 

“استیو کومادینا”(Steve Komadina)، مدیر برنامه ANCILLARY گفت: توانایی استقرار و بازیابی چنین سیستم‌هایی در شرایط چالش‌برانگیز بدون اتکا به زیرساخت‌ها و کارکنان، هزینه‌ها و آسیب پذیری را طی عملیات حساس به حداقل می‌رساند.

وی افزود: هر هواپیمایی که از برنامه ANCILLARY سرچشمه می‌گیرد، مستلزم گردآوری تئوری‌های کنترل پیشرفته، مدل‌سازی آیرودینامیک و پیش‌رانش پیشرفته برای رسیدن به اهداف چالش‌برانگیز طراحی است.

تعدادی از آزمایشگاه‌ها و سازندگان طی سال‌های اخیر در حال تحقیق و توسعه هواپیماهای مشابه هواپیمای برخاست و فرود عمود بوده‌اند. برنامه موسوم به “Agility Prime” نیروی هوایی آمریکا نیز در حال آزمایش یک هواپیمای برخاست و فرود عمود از راه دور است. ناسا نیز تاکسی هوایی خود را که توسط شرکت “جوبی ایویشن”(Joby Aviation) ساخته شده، آزمایش کرده است. چنین پلتفرم‌هایی برای فرود و برخاستن، نیازی به باندهای طویل ندارند.

هواپیماهای برخاست و فرود عمود می‌توانند انقلابی را در سفرهای هوایی ایجاد کنند، زیرساخت‌های مورد نیاز برای کار کردن با هواپیما را به حداقل برسانند و سر و صدای هواپیماهای سنتی را کاهش دهند. ناسا در بیانیه‌ای که در سال ۲۰۲۱ منتشر شد، خاطرنشان کرد که این نوع هواپیما می‌تواند یک سیستم کارآمد و مقرون‌به‌صرفه را برای حمل و نقل مسافر و بار و سایر کاربردها در جهت منافع عمومی ارائه دهد و شامل مواردی مانند پهپادهای ارسال بسته، تاکسی‌های هوایی و وسایل حمل و نقل تجهیزات پزشکی باشد.

دارپا در ۲۰ سپتامبر یک نشست را فقط با مهمانان دعوت‌شده برگزار می‌کند تا پیشنهادات مربوط به فناوری‌های مورد استفاده در برنامه‌های کمکی و روش‌های تولید را مورد بررسی قرار دهد.

 منبع: ایسنا

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا