اپراتور ها و حقوق شهروندي

به گفته مسئولان شرکت ارتباطات سيار اين پيامک فقط براي تعدادي از مشترکاني که ارتباط آنها مختل شده بود ارسال شده است، با اين حال ،آنجا که  که بروز اختلال در برقراري ارتباط  يکي از ويژگي هاي ثابت موبايل ايراني است، آنهايي هم که پيامک عذرخواهي دريافت نکرده بودند تعجب نکردند.اما آنچه که باعث تعجب …

به گفته مسئولان شرکت ارتباطات سيار اين پيامک فقط براي تعدادي از مشترکاني که ارتباط آنها مختل شده بود ارسال شده است، با اين حال ،آنجا که  که بروز اختلال در برقراري ارتباط  يکي از ويژگي هاي ثابت موبايل ايراني است، آنهايي هم که پيامک عذرخواهي دريافت نکرده بودند تعجب نکردند.
اما آنچه که باعث تعجب مردم شد اين بود که اختلال ناشي از توسعه شبکه ارتباطات سيار بدون اطلاع قبلي و به طور ناگهاني رخ داد. در صورتي که مسئولان اعلام کرده بودند علت بروز اين اختلال اجراي عمليات توسعه شبکه است و بر همين اساس انتظار مي رفت تا دست کم چندساعت پيش از آن مشترکان را از وقوع اختلال آگاه کنند.
پس از اين اتفاق که موجب شد  بسياري از مشترکان همراه اول با مشکلات زيادي در انجام امور روزمره خود مواجه شوند ، شرکت ارتباطات سيار اعلام کرد که اختلال روز پنجشنبه بخاطر توسعه شبکه بوده است و معاون فني و مهندسي اين شرکت نيز به يکي از خبرگزاري ها گفت :”  به دليل توسعه‌ي شبكه طبيعتا اختلالاتي در شبكه به وجود مي‌آيد” اما وي برخلاف آنچه که اپراتور اول اعلام کرده بود، علت اين اختلال را مشکلات فني عنوان کرد.
يک کارشناس مخابرات مي گويد: وجود مشکلات فني به عنوان علت بروز اختلال روز پنجشنبه در شبکه همراه اول منطقي تر است و  بعيد به نظر مي رسد که مسئولان اين  شرکت اختلال ناشي از توسعه شبکه را پيش از وقوع به اطلاع مشترکان خود نرسانند.
وي مي گويد: مشکل فني در شبکه تلفن همراه مانند هر سيستم ديگري اتفاق مي افتد و از اين بايت نمي توان اپراتور اول را سرزنش کرد. اما سئوال اين است که چرا مسئولان اين شرکت علت مساله را صادقانه به مردم نمي گويند؟
يک خبر نااميد کننده
شرکت ارتباطات سيار ، در حال حاضر سرگرم  واگذاري حدود ۲ ميليون سيم کارت ثبت نام شده است که بي تريد انتشار اخبار اين چنيني مي تواند بسياري از ثبت نام کنندگان را در آستانه واگذاري ، منصرف کند و به اين ترتيب آمار انصراف دهندگان افزايش يابد.
اين فقط يک احتمال است و با وجودي که سيم کارت هاي همراه اول به رغم حضور ايرانسل هنوز هم تنها انتخاب ممکن در بازار تلفن همراه هستند ، نمي توان احتمال انصراف متقاضيان در اثر انتشار يک خبر واقعي را چندان جدي گرفت.
احتمال ديگري که از سوي کارشناسان مطرح مي شود اين است که اپراتور اول ، به دليل واگذاري هاي اخير خود هدف انتقادات شديد رسانه اي قرار گرفته و بديهي است که انتشار يک خبر مبني بر بروز مشکل فني و اختلال در شبکه مي تواند انگيزه خوبي براي طرح اين مساله باشد که اين اپراتور بدون فراهم آوردن زيرساخت و ظرفيت لازم براي سيم کارتهاي جديد ، اقدام به واگذاري کرده است.
آنچه مسلم است ، چنين تحليلي مي تواند بر اين برداشت که “اپراتور اول تلفن همراه ، به شکل مهارناپذيري در صدد گسترش قلمرو تجاري خود با اتکا به اهرم هاي دولتي است و اهميت چنداني براي کيفيت سرويس هاي ارائه شده قائل نيست” ، صحه گذاشته و حجم انتقادهاي رسانه اي را به شدت افزايش دهد.
کارشناسان مي گويند : اپراتورهاي مخابراتي بايد افزايش تعداد كاربران شبكه‌ خود را  متناسب با توسعه‌ ظرفيت شبكه انجام دهند و اين همان نقطه ضعفي است که طي سال هاي اخير باعث شده شرکت ارتباطات سيار با موج گسترده اي از انتقادات مواجه  شود.
البته اين هم يک احتمال ديگر است که نمي تواند لزوما درست باشد . با اين حال اين سئوال که دليل ضد ونقيض گويي ها درباره اختلالات شبکه تلفن همراه از جمله اختلال روز پنجشنبه چيست ، موضوعي است که بازار گمانه زني ها  درباره اپراتور اول را داغ کرده است.
اختلال ، دردسر بزرگ مشترک و اپراتور
بروز اختلال در شبکه تلفن همراه که مشترکان ايراني اعم از مشترکان اپراتور دولتي و مشترکان اپراتور غير دولتي ايرانسل به آن عادت کرده و وجود آن را به عنوان بخشي جدانشدني از تلفن همراه ايراني پذيرفته اند، دردسرهاي زيادي براي مشترکان ايجاد مي کند.
اين دردسر ها اگر ، در بيشتر موارد شامل بر هم خوردن برنامه هاي روزانه يا عدم انجام امور ضروري مي شود در پاره اي موارد که شامل بيماري ، تصادف يا حوادث غير مترقبه مي شود، مي تواند به قيمت از دست رفتن جان يا سلامتي مشترکان تمام شود.
اما از جايي که اپراتورهاي ايراني ، به جز فروختن سيم کارت مسئوليت ديگري در قبال مشترکان خود ندارند ، هيچ مرجع قانوني براي رسيدگي به شکايات مشترکان آسيب ديده از اختلالات شبکه و مواردي از اين دست وجود ندارد.
يک شهروند تهراني در اين باره مي گويد: آنتن دهي ضعيف و وجود نقاط کور متعدد در سطح شهر ، گاهي اوقات گرفتاري هاي جدي براي ما ايجاد مي کند. اما واقعيت اين است که مطمئن نيستم بتوانم براي خسارت وارد شده شکايت کنم .
سميرا رياضي يک کارشناس مسائل حقوقي معتقد است که خسارات ناشي از چنين  مواردي ، گاهي اوقات مي تواند به اندازه اي سنگين باشد که اگر مرجع قانوني براي رسيدگي به آنها وجود مي داشت، بي ترديد اپراتورها مجبور به پرداخت تاوان گزافي مي شدند.
اما چنين چيزي در ايران فقط در حد يک روياست و تنها دردسري که پس از بروز اختلال براي يک اپراتور ايجاد مي شود، موج نقدهاي رسانه اي است که در عمل هيچ نتيجه اي ندارد.
يک کارشناس مخابرات مي گويد: اگر اپراتورهاي ايراني ملزم به رعايت حقوق مشترکان خود نشوند ، در مقطع فعلي سود خواهند برد اما آنچه که در دراز مدت در انتظار آنهاست، چندان خوشايند نيست .
وي مي گويد: پس از رقابتي شدن کامل بازار که دير يا زود اتفاق خواهد افتاد ، اپراتوري که خدمات کم کيفيت ارائه کرده و هيچ مسئوليتي نيز در قبال مشترکان خود نپذيرفته است، به تدريج به يک بنگاه بدنام مبدل شده و اعتبار برند تجاري خود را از دست خواهدداد.
۱۵/۱۶/۱۳

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا