کاربردهای سامانه عدل ایران یا خدمات الکترونیک قضایی

از سال ۱۳۹۵ مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه اقدام به راه‌اندازی سامانه عدل ایران به منظور ارائه خدمات الکترونیک قضایی کرده است.

در گذشته روند رسیدگی به پرونده‌های قضایی به دلیل مشکلات بعضای پیش پا افتاده‌ای بسیار طولانی می‌شد. به عنوان مثال گاهی اوقات رساندن یک ابلاغیه قضایی به طرفین پرونده تا مدت‌ها طول می‌کشید. برای حل این مشکل قوه قضاییه به سمت ارائه خدمات الکترونیکی حرکت کرد. راه‌اندازی سامانه عدل ایران تأثیر بسیار مثبتی در روند اجرایی امور قضایی داشته است. در ادامه با ما همراه باشید تا به بحث و بررسی پیرامون مهم‌ترین کاربردهای سامانه عدل ایران بپردازیم.

نحوه دسترسی به سامانه عدل ایران

در حال حاضر برای دسترسی به سامانه عدل ایران دو راه پیش روی شما قرار دارد که عبارت‌اند از:

  1. مراجعه به سایت اینترنتی عدل ایران به نشانی adliran.ir با استفاده از تلفن‌های همراه هوشمند یا رایانه‌ها
  2. نصب اپلیکیشن موبایل عدل ایران و استفاده از خدمات آن

برای استفاده از هر یک از روش‌های فوق به منظور دسترسی به عدل ایران، باید یک بار عملیات ثبت نام و احراز هویت با یوآیدی را پشت سر بگذارید. بعد از انجام موفق این فرآیند، می‌توانید با استفاده از کد مدلی و رمز عبور سامانه ثنا که به شما اختصاص پیدا می‌کند، به حساب کاربری شخصی خود در این سامانه دسترسی داشته باشید.

اگر تلفن همراه هوشمند در اختیار دارید، می‌توانید نسبت به دانلود اپلیکیشن عدل ایران در نسخه‌های اندروید یا iOS اقدام کنید. این اپلیکیشن‌ها در سال ۱۳۹۹ رونمایی شدند که می‌توانید به کمک آن‌ها همواره به سامانه عدل ایران دسترسی راحتی داشته باشید.

کاربردهای سامانه عدل ایران

حال که با نحوه دسترسی و احراز هویت سامانه ثنا آشنا شدید، باید در خصوص کاربردهای آن بحث کنیم. به طور کلی مهم‌ترین امکاناتی که در این سامانه در اختیار شما قرار دارد، عبارت‌اند از:

  1. امکان انجام فرآیند احراز هویت غیرحضوری سامانه ثنا از طریق عدل ایران وجود دارد.
  2. کلیه ابلاغیه‌های قوه قضاییه برای افرادی که دارای پرونده باز در دادگاه‌ها هستند، صرفا از طریق این سامانه ارسال می‌شود.
  3. افراد در سامانه عدل ایران می‌توانند روند رسیدگی به پرونده‌های قضایی خود را در محاکم مشاهده کنند.
  4. به کمک سامانه عدل ایران می‌توانید درخواست صدور گواهی عدم سوء پیشینه از قوه قضاییه را ارسال کنید و بدون نیاز به مراجعه به دفاتر پلیس به علاوه ۱۰، گواهی خود را به‌صورت اینترنتی دریافت نمایید.
  5. امکان دریافت نوبت مراجعه به شعب دادگاه یا دفاتر قضایی به‌صورت اینترنتی از طریق سامانه عدل ایران نیز فراهم شده است.
  6. در صورتی که جرمی متوجه شما یا اعضای درجه یک خانواده‌تان شده باشد، قانون امکان درخواست عفو با ارائه دلایل و اسناد معتبر را برای شما فراهم کرده است. در حال حاضر ثبت درخواست عفو و پیگیری رسیدگی به امور آن از طریق سامانه عدل ایران انجام می‌شود.
  7. امکان محاسبه و پرداخت اینترنتی هزینه‌های مربوط به دادرسی در سامانه عدل ایران وجود دارد.
  8. برای مشاهده تعرفه خدمات دفاتر الکترونیک قضایی می‌توانید از عدل ایران استفاده کنید.
  9. امکان انواع استعلامات قضایی برای کارشناسان قوه قضاییه، وکلا و مدارک قضایی در عدل ایران فراهم شده است.
  10. بخشی تحت عنوان دعاوی مربوط به چک در عدل ایران وجود دارد. در صورتی که افراد ظرف شه سال گذشته دعوای قضایی در این زمینه نداشته باشند، می‌توانند برای درخواست رفع سوء اثر از چک در این سامانه اقدام کنند.

کلام پایانی

همان طور که مشاهده کردید، سامانه عدل ایران، به عنوان از جامع‌ترین سامانه‌های برخط قوه قضاییه به شمار می‌رود که خدمات فوق‌العاده ارزشمندی را به عموم شهروندان ارائه می‌کند. در گذشته انجام هر یک از موارد ۱۰ گانه‌ای که در بالا برشمردیم، زمان زیادی را از مردم و قوه قضاییه تلف می‌کرد. سامانه عدل ایران در نوع خود انقلابی در عرصه رسیدگی به پرونده‌های قضایی به شمار می‌رود که رضایت حداکثری مردم را نیز به همراه داشته است. شما نیز می‌توانید برای بهره‌مندی از خدمات این سامانه ارزشمند، نسبت به ثبت نام و احراز هویت در آن اقدام کنید.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا