نظر نامساعد بهارستان‌نشینان به گزینه پیشنهادی وزارت صمت

گمانه ‌زنی ‌ها حکایت از این دارد که گزینه نهایی که قرار راهی بهارستان شود تا با گرفتن رای اعتماد به وزارت صمت برود نتوانسته در جلسات فشرده کمیسیون های تخصصی مجلس نظر مساعد نمایندگان مردم را در خانه ملت به خود جلب کند. این در حالی بوده که تلویحا برخی از افراد به گزینه دیگری اشاره دارند که می تواند بحران این وزارتخانه را مرتفع کند، اما این شخص کیست؟

اگر چه شنیده ها حکایت از این دارد که قرار است، رضا فاطمی امین به عنوان گزینه نهایی به مجلس معرفی شود تا با گرفتن رای اعتماد از بهارستان نشینان بر صندلی وزارت صنعت، معدن و تجارت دولت سیزدهم تکیه زند، وزارتخانه ای که نقش کلیدی و اثرگذاری در شرایط اقتصای مردم و کشور دارد، اما به نظر می رسد، وی نمی تواند گزینه ای باشد که چشم انتظاری های ۸۰ میلیون ایرانی را برای ساماندهی بسیاری از مسائل اقتصادی در ساختمان خیابان سمیه  به پایان برساند.

فاطمی امین در کمیسیون های تخصصی رای قابل توجهی نیاورده است
آنچه که در مجموع موجب شده، حتی برخی از نزدیکان تیم سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور حتی نمایندگان مردم در خانه ملت نیز به آن اذعان دارند. مصداق بارز این امر بررسی های بهارستان نشینان در جلسات فشرده کمیسیون های تخصصی در خصوص گزینه های پیشنهادی رییس جمهور، بوده که در آن فاطمی امین رای قابل توجهی نیاورده، زیرا که نمایندگان در مجلس به دنبال وزیری هستند که توانمند بوده و سابقه اجرای اش نیز بتواند به این وزارتخانه در مقطع حساس کنونی کشور یاری برساند. مشخصه ای که یادآور مهدی غضنفری، وزیر اسبق وزارت صمت است.

فرصت آزمایش و خطا نداریم
مصداق بارز این نظرات اظهارات محمد باقر قالیباف، رئیس مجلس بوده که به وضوح با اشاره به حوزه صنعت و تجارت عنوان کرده است، چرا در چنین حوزه ای همواره به دنبال افرادی خاص در یک محدوده خاص یا در یک محیط صرف نظری و دانشگاهی هستیم. آنچه که با توجه به تحصیلات و سوابق فاطمی امین نشان از نظر رئیس مجلس در خصوص معرفی فاطمی امین دارد.
علاوه بر این می توان به اظهارات دو پهلوی محمود عباس ‌زاده مشکینی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس هم اشاره داشت. وی در صفحه شخصی خود در فضای مجازی به صراحت نوشته است؛ فرصت آزمایش و خطا نداریم، وزاری دولت باید توانمند، متخصص، سالم و مسلط به وظایف و ماموریت های وزارتخانه بوده و دارای درک واقع بینانه از وضعیت موجود و دارای برنامه باشند.

عملکرد نامطلوب و نداشتن رزومه اجرایی 
البته جدا از چنین اظهارنظرهایی اما با نگاهی اجمالی به سوابق فاطمی امین می توان به این موضوع مهم پی برد که وی نمی تواند گزینه ای موثر برای سکانداری وزارت صمت باشد، زیرا وقتی فردی نتوانسته در مسئولیت اقتصادی استان قدس رضوی موفق عمل کند و موجبات زیان ده شدن شرکت ‌های تابعه آن را رقم زده است، به واقع چگونه می تواند زمام امور در حوزه های صنعت، معدن و تجارت را آن هم در شرایطی به دست بگیرد که اقتصاد کشور در وضعیت بحرانی به سر می برد و تمام امید مردم این است که کابینه جدید بتواند آشفتگی های رقم خورده در دولت دوازدهم را برطرف کرده و رونق را دوباره به اقتصاد بازگرداند.
بحثی که باعث شده تا عباس ‌زاده نیز بیان کند؛ بدون رودربایستی و تعارف وزاری پیشنهادی را در خانه ملت محک می‌ زنیم. وی در خصوص تشریفاتی بودن رای ‌های نمایندگان مجلس که اینگونه به نظر می ‌رسید، هم با صراحت کامل اعلام کرده؛ جلسات رای اعتماد مجلس تشریفاتی نخواهد بود.
در این میان علاوه بر آنچه که به مباحث اقتصادی و رونق در جامعه باز می گردد، این را هم باید گفت که فاطمی امین حتی در زمینه اجرایی نیز رزومه قابل توجهی ندارد، زیرا که عمده سابقه وی به حوزه پژوهش مربوط می شود.

بهترین گزینه کیست؟
همچنین با توجه به آنچه که عنوان شد باید به این موضوع نیز توجه داشت که وزارت صمت از جمله وزارت خانه های مهمی بوده که متاسفانه در دولت یازدهم و دوازدهم حال و روز خوشی نداشته است و بیشترین دلیل آن حضور وزرای ناکارآمد بوده که نتوانسته اند موفق عمل کنند. وزارتخانه ای که در بازه زمانی اشاره شده، چهار وزیر و دو سرپرست بر صندلی مدیریتی آن نشسته، اما متاسفانه با مدیریت بسیار ضعیفی که داشته اند، باعث وارد شدن خسارات بسیاری به حوزه های اقتصادی به کشور شده اند.
شرایطی که موجب شده تا اکنون رئیس مجلس تاکید داشته باشد، چرا زمانی که می خواهیم یک وزیر مشخص کنیم، به دنبال فردی نمی رویم که درسال های گذشته در آن حوزه به خوبی درخشیده و توانسته به خوبی امور را اداره کند.
قالیباف این را هم گفته است که به طور قطع افرادی امروز هستند که وقتی به طور مثال به حوزه صنعت نگاه می کنیم درحوزه بازرگانی می بینیم که به واقع در این حیطه نخبه هستند و در سنوات گذشته اقداماتشان نتیجه بخش و مدیریتشان قوی بوده است.
آنچه که باز هم یادآور عملکرد غضنفری بوده که در سال های اخیر و در دولت محمود احمدی نژاد سکان هدایت وزارت  بازرگانی را در دست داشت و بعد از اینکه وزارتخانه‌ های بازرگانی و صنایع و معدن ادغام شدند، با کسب رای اعتماد با اکثریت آرای نمایندگان در خانه ملت به عنوان وزیر پیشنهادی وزارت صنعت، معدن و تجارت راهی ساختمان سمیه شد و در اوضاع و احوال بسیار سخت تحریم های ظالمانه و مهمتر از آن درشرایط ادغام دو وزارتخانه موفق شد تصمیمات بسیار مهم ضد تحریمی بگیرد. عملکردی که اکنون موجب شده تا وی  یکی از گزینه های مهم مورد نظر خرد جمعی نمایندگان مجلس باشد زیرا که به اعتقاد بهارستان نشینان غضنفری با سوابق متعدد اجرایی و مدیریتی می تواند این وزارتخانه را که یکی از موتورهای اصلی توسعه و پیشرفت کشور است با مدیریت علمی و جهادی سامان دهد تا نفس به شماره افتاده مردم در سربالایی بحران های اقتصادی نیز به شرایط عادی بازگردد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا