HMS؛ همه چیز درباره راهکار هواوی جایگزین Google Play(+لیست نرم افزاهای کاربردی ایرانی)

اگر جنگ تجاری آمریکا و چین را در یک سال اخیر دنبال کرده‌ باشید، می‌دانید که در فرآیند کاری هواوی تغییراتی به وجود آمده است. یکی از تاثیرات قابل‌توجه در این بین آن است که هواوی در گوشی‌های جدیدش تصمیم گرفت تا سرویس‌های موبایلی هواوی (HMS) را جایگزین سرویس‌های موبایلی گوگل کند.

مجله آنلاین موبنا اما HMS چیست؟ و آیا می‌تواند جایگزینی شایسته برای سرویس‌های رایج گوگل‌پلی شود؟

 

راهکار هواوی برای مقابله با فشارهای آمریکا چیست؟

همان‌طور که اشاره شد بسیاری از تلفن‌های هوشمند تازه‌وارد بازار که توسط شرکت هواوی تولید شده‌اند، علیرغم تمام امکانات و قابلیت‌های چشم‌گیرشان، از سرویس‌های موبایلی هواوی استفاده می‌کنند. این بدان معناست که برنامه‌ پلی‌استور و تمام برنامه‌های مرتبط با گوگل از قبیل جی‌میل، یوتوب و غیره از قبل روی این دستگاه‌ها نصب نشده‌اند.

اما هواوی چطور این مشکل را برطرف کرده و چه راهکاری برای برآورده ساختن نیازهای طرفداران خود اندیشیده است؟ همانطور که پیشتر در مطلبی در همین سایت به این موضوع پرداختیم، کاربران تلفن‌های هوشمند جدید هواوی مثل Y7p و P40 Pro می‌توانند برنامه‌های مورد نظر خود را علاوه بر اپ‌گالری هواوی، در کافه بازار و بسیاری سایت‌ها و مارکت‌های مخصوص دانلود اپ یافته و نصب کنند.

در کنار این موارد، به عنوان آخرین راه‌حل می‌توان برنامه دلخواه خود را از تلفن هوشمند دیگر با دستگاه خود به اشتراک گذاشت و آن را نصب کرد. می‌توان با مرورگر هواوی در اینترنت سرچ کرد، با هواوی موزیک موسیقی شنید و از اطلاعات خود در سرویس ابری هواوی نسخه پشتیبان تهیه کرد.

HMS؛ همه چیز درباره راهکار هواوی جایگزین Google Play(+لیست نرم افزاهای کاربردی ایرانی)

ورود Huawei Y7p با سرویس‌های HMS

HMS یا Huawei Mobile Services مجموعه‌ای از اپلیکیشن‌ها و سرویس‌ها نظیر مرورگر هواوی و فروشگاه اپلیکیشن AppGallery و حساب کاربری Huawei ID را دربرمی‌گیرد که به‌خودی‌خود از سال‌ها پیش دردسترس قرار داشته‌اند؛ اما اکنون هواوی با هدف رفع وابستگی دستگاه‌هایش به سرویس‌های گوگل، بیشتر روی آن‌ها تمرکز کرده است.

چند ماه قبل هواوی نسخه‌ی بتای عمومی اول HMS و HMS Core را پیش از هر کشور دیگری در چین منتشر کرد، بعدها میت ۳۰ پرو مبتنی‌بر HMS‌ به‌صورت محدود در بازار اسپانیا و اندونزی روانه‌ی بازار شد. حال پس از گذشت حدود ۶ ماه، نوبت به بازار کشورمان رسیده است تا رسما پذیرای Huawei Y7p، نخستین گوشی‌ هواوی با سرویس‌های HMS در بازار کشورمان باشد.

 

۱۰۰ اپلیکیشن هماهنگ با HMS

هواوی برای راهنمایی کاربران ایرانی و آشناکردن آن‌ها با HMS، وب‌سایتی راه‌اندازی کرده است و در زمان فروش Y7p نیز، فقدان سرویس‌های گوگل را به کاربر اطلاع می‌دهد. در وب‌سایت یادشده چگونگی نصب تعدادی از اپ‌های محبوب روی دستگاه‌های مبتنی‌بر HMS آموزش داده می‌شود. براساس ادعای هواوی، هم‌اکنون روی HMS بیش از ۵۰۰ اپلیکیشن و بازی محبوب کاربران ایرانی تست شده و با توجه به اندروید بودن سیستم عامل گوشی، محدودیتی برای نصب اپلیکیشن‌ها روی این گوشی وجود ندارد.

HMS؛ همه چیز درباره راهکار هواوی جایگزین Google Play(+لیست نرم افزاهای کاربردی ایرانی)

یکی دیگر از سوال‌های خریداران تلفن‌های هوشمند جدید هواوی که در آن‌ها تنها HMS یا خدمات موبایلی هواوی وجود دارد، چگونگی پشتیبانی این دستگاه‌ها از برنامه‌های محبوب موبایلی است.

شرکت هواوی اخیرا گوشی اقتصادی جدید خود یعنی هواوی Y7p را وارد بازار کرده که جزو گوشی‌های HMS این شرکت به حساب می‌آید. اولین سوالی که احتمالا برای خیلی از شما ممکن است وجود داشته باشد، این است که اپلیکیشن‌های کاربردی گوگل مثل Google Maps یا مرورگر Google Chrome آیا روی این گوشی نصب می‌شوند؟ در ادامه تعدادی از اپلیکیشن‌های پرکاربرد را آورده‌ایم که از فروشگاه‌های نرم‌افزاری دیگر نصب شده‌اند و می‌خواهیم ببینیم کدام بخش از آن‌ها بدون مشکل کار می‌کنند:

از آنجا که این برنامه در کافه بازار وجود ندارد، برای نصب آن باید از اپ گالری هواوی استفاده کنید. این اپ بدون هیچ مشکلی نصب شده و با استفاده از ابزار مناسب جهت تغییر آی‌پی، اجرا می‌شود.

برنامه اینستاگرام را می توانید از طریق کافه بازار نصب کنید. این برنامه در اپ گالری وجود ندارد و شما را به وب اپلیکیشن (اجرا در مرورگر) هدایت می کند. با این حال پس از نصب به راحتی اکانت خود را وارد کرده یا اکانت جدید بسازید و از این برنامه استفاده کنید. البته ظاهراً این برنامه امکان نمایش اعلان‌ها را روی گوشی هواوی ندارد.

این اپلیکیشن نه در اپ گالری و نه در کافه بازار حضور ندارد. برای بهره مندی از شبکه اجتماعی توییتر باید در کنار ابزار مناسب برای تغییر آی‌پی، از نسخه وب آن استفاده کنید.

پیام‌رسان ایرانی گپ از طریق کافه بازار به راحتی نصب، اجرا و راه اندازی می‌شود. با این حال از آنجا که گپ از سرویس نوتیفیکیشن گوگل استفاده می‌کند، احتمالاً در دریافت اعلان‌ها با مشکل مواجه شوید.

این برنامه از کافه بازار یا اپ گالری قابل نصب است و به راحتی با وارد کردن حساب کاربری می‌توانید از آن استفاده کنید. این برنامه هم اعلان‌ها را به شما نشان نمی‌دهد و باید حتماً وارد اپ شوید تا پیام‌ها را ببینید.

اسکایپ از کافه بازار نصب می‌شود و با وارد کردن حساب کاربری می‌توانید از آن استفاده کنید. ظاهراً این برنامه هم توانایی نمایش اعلان‌ها را ندارد.

واتس‌اپ را می‌توانید از کافه بازار نصب و اجرا کنید. فرایند راه‌اندازی بدون هیچ مشکلی انجام شده و اعلان‌ها هم با موفقیت دریافت می‌شوند.

این برنامه محبوب را می‌توانید از کافه بازار نصب و اجرا کنید. عملیات راه‌اندازی و ورود به حساب کاربری بدون هیچ مشکلی انجام شده و برنامه به طور کامل کار می‌کند.

برنامه دیوار از طریق کافه بازار نصب می‌شود اما در موقعیت یابی خودکار مشکل دارد. با این حال با انتخاب دستی شهر و وارد شدن به حساب کاربری می‌توانید به راحتی از این برنامه استفاده کنید.

برنامه شیپور از طریق کافه بازار نصب می‌شود. با اجرای این برنامه پیامی مشاهده می‌کنید مبنی بر اینکه «شیپور بدون سرویس‌های گوگل اجرا نمی‌شود» ولی ظاهراً فقط مشکل در مکان‌یابی خودکار است و دیگر امکانات برنامه به طور کامل کار می‌کند.

این برنامه از کافه بازار نصب می‌شود و فرایند راه‌اندازی آن نیز بدون هیچ مشکلی پیش می‌رود.

این اپلیکیشن از طریق کافه بازار نصب می‌شود و به راحتی می‌توانید وارد حساب کاربری خود شوید. این برنامه هم در تشخیص موقعیت مکانی شما مشکل دارد ولی تمام قابلیت‌های اساسی آن کار می‌کنند.

نصب و راه‌اندازی این برنامه از طریق کافه بازار به راحتی انجام می‌شود. با این حال در حین استفاده از برنامه با پیغام خطای «پشتیبانی نکردن از دستگاه‌های فاقد سرویس‌های گوگل» مواجه می‌شوید ولی مشکل فقط به تشخیص موقعیت مکانی شما مربوط می‌شود. مابقی امکانات اصلی این برنامه بدون هیچ مشکلی قابل استفاده است.

این بازی نسبتاً سنگین را باید از طریق اپ گالری نصب کنید. اکثر گیمرها معمولاً آسفالت ۹ را به حساب گوگل پلی گیمز متصل می‌کنند ولی از آنجا که این سرویس در گوشی هواوی Y7p فعال نیست، باید همه چیز را از اول شروع کنید. البته هواوی سرویس جایگزین خود را برای این کار ارائه کرده و بازی به حساب هواوی آیدی شما متصل می‌ شود تا در آینده برای انتقال پیشرفت بازی مشکلی نداشته باشید.

این بازی را نه روی اپ گالری پیدا می‌کنید و نه روی کافه بازار. تنها راه دانلود کال آو دوتی موبایل، دانلود مستقیم فایل APK است. فایل دانلودی این بازی فرمت XAPK دارد و برای نصب آن باید XAPK Installer را از APKPure دانلود کنید. پس از نصب، بازی به راحتی اجرا می شود.

این بازی به راحتی از طریق کافه بازار نصب و اجرا می‌شود.

بازی سونیک دش با اینکه به شما پیام خطا می‌دهد، ولی بدون هیچ مشکلی نصب شده و بدون هیچگونه لگ و تأخیر، اجرا می‌شود.

بازی پسرخوانده از کافه بازار نصب و اجرا می‌شود. البته برای ذخیره پیشرفت در بازی باید اکانت خود را به گوگل پلی‌گیمز متصل کنید که متأسفانه این امکان وجود ندارد.

بازی گلمراد از کافه بازار قابل نصب است، ولی در زمان اجرا با پیام خطا از شما استقبال کرده و بدون هیچ پیغام دیگری روی صفحه لودینگ باقی می‌ماند. احتمالاً این بازی به سرویس‌های دیگری از گوگل نیاز دارد. براساس پیگیری ما، نسخه هماهنگ گلمراد برای HMS در دست توسعه است و به زودی منتشر می‌شود.

برنامه آپ به راحتی از طریق کافه بازار نصب و اجرا می‌شود. تمام قابلیت‌های این برنامه قابل استفاده هستند.

برنامه مای ایرانسل به راحتی از کافه بازار نصب شده و مشکلی نیز در اجرای آن به چشم نمی‌خورد. تمام قابلیت‌های این برنامه به درستی کار می‌کنند.

برنامه همراه من را نیز باید از کافه بازار نصب کنید. پس از نصب تمام قابلیت‌های این برنامه به خوبی کار می‌کنند.

مجموعه مایکروسافت آفیس از طریق کافه بازار نصب می‌شود و می‌توانید با وارد شدن به حساب کاربری خود از تمام امکانات استفاده کنید.

این برنامه اجرا نمی‌شود و لمس آیکن اپ هیچ پاسخی در پی ندارد. البته برنامه تقویم هواوی می‌‌تواند نیاز شما را تا حد زیادی مرتفع کند، ضمن اینکه امکان همگام‌سازی با دیگر برنامه‌ها را نیز دارد.

مرورگر محبوب گوگل به راحتی از طریق کافه بازار نصب می‌شود و می‌توانید از آن استفاده کنید. داخل مرورگر امکان ورود به حساب کاربری گوگل و استفاده از سرویس‌های متعدد آن وجود دارد.

این برنامه پس از اجرا به سرعت خارج می شود. برای ویرایش فایل های متنی می توانید از مجموعه آفیس یا دیگر برنامه های جایگزین استفاده کنید.

این برنامه پس از اجرا به سرعت خارج می‌شود. برای پشتیبان گرفتن از فایل‌ها می‌توانید از سرویس فضای ابری هواوی کلاد استفاده کنید که با ساختن هواوی آیدی فعال می‌شود.

این برنامه اجرا می‌شود اما پیغام خطا می‌دهد. برای استفاده از ایمیل گوگل خود می‌توانید نام کاربری و رمز عبور خود را وارد برنامه ایمیل هواوی کنید. ایمیل‌ها شما مستقیماً وارد این‌باکس خواهد شد.

نقشه و مسیریاب گوگل از طریق کافه بازار روی گوشی هواوی Y7p نصب و اجرا می‌شود. جالب اینکه برنامه به راحتی موقعیت مکانی شما را پیدا می‌کند، در حالی که اپلیکیشن‌های دیگر نمی‌توانند با استفاده از‌API های گوگل، موقعیت شما را بیابند. تمام قابلیت‌های این برنامه در دسترس شماست، اما امکان ورود به حساب کاربری وجود ندارد.

این برنامه کاربردی را می‌توانید از طریق کافه بازار نصب کنید. قابلیت‌های برنامه یعنی جستجو و پخش پادکست‌ها به خوبی کار می‌کند ولی امکان ورود به حساب کاربری وجود ندارد.


جمعبندی

در نهایت باید بگوییم نبود سرویس‌های گوگل، تجربه کاربری گوشی‌های HMS هواوی را کمی سخت‌تر می‌کند، اما این‌طور نیست که این گوشی‌ها در برطرف کردن نیاز کاربر ضعف داشته باشند. از طرفی علاوه بر مارکت اپ گالری، مارکت کافه بازار نیز که در بین کاربران ایرانی از محبوبیت بالایی برخوردار است، تا حد بسیار خوبی نیازهای کاربران را پوشش می‌دهد.

اپلیکیشن‌هایی مثل اسنپ و تپسی مخصوصا که کاربران زیادی دارند، احتمالا به زودی با گوشی‌های HMS هواوی سازگار خواهند شد. در این صورت تنها چالشی که باقی می‌ماند، اپلیکیشن‌های گوگل است که برای هر کدام از آن‌ها سعی کردیم یک راه حل جایگزین و مطمئن را پیدا کنیم و در نهایت همه آن‌ها از طریق وب‌اپلیکیشن‌های گوگل هم قابل دسترسی هستند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا