سیر تا پیاز اتصالات مانیسمان بنکن در پایپ کالا

از اتصالات فلزی برای تغییر جهت جریان سیال، انشعاب گرفتن از خطوط لوله کشی، مسدود کردن مسیر جریان و… استفاده می‌شود؛ حال برای انتخاب نوع اتصالات فلزی، سایز و ضخامت آن باید از استانداردهای مهندسی و طراحی استفاده کرد.

در ادامه این مطلب، پایپ کالا به عنوان واردکننده عمده اتصالات مانیسمان بنکن از نحوه انتخاب این اتصالات گفته است.

چرا اتصالات مانیسمان بنکن؟

اتصالات مانیسمان بنکن به آن دسته از اتصالات فلزی اطلاق می‌شود که در فرایند ساخت و بدنه آن هیچ‌گونه درز جوشی وجود ندارد و از این رو دارای استحکام فشاری و دمایی بالایی است. پس اولین پارامتر در انتخاب اتصالات مانیسمان بنکن مشخص می‌شود و بدین صورت است که:

اگر سیال مورد نظر پروژه دارای فشار و دمای بالا یا اینکه سیال موجود در سیستم بخار باشد نمی‌توان از اتصالات درزدار استفاده کرد و باید از اتصالات مانیسمان استفاده کرد.

بهترین اتصالات مانیسمان موجود در بازار ایران، برند بنکن (BENKAN) است که پایپ کالا واردکننده عمده آن و همچنین ارائه دهنده لیست قیمت اتصالات مانیسمان بنکن است. پایپ کالا به عنوان واردکننده لوله و اتصالات مانیسمان آماده همکاری با تمام پروژه‌ها است.

انواع اتصالات مانیسمان بنکن:

  1. زانویی مانیسمان ۹۰ و ۴۵ درجه
  2. سه راهی مانیسمان مستقیم و تبدیلی
  3. تبدیل مانیسمان صاف و کج
  4. کپ مانیسمان خم یا بند مانیسمان (زانو ۱۸۰ درجه)

هر کدام از این اتصالات فوق دارای وظایف خاص خود است که زانویی مانیسمان برای تغییر جهت جریان، سه راهی مانیسمان برای انشعاب گرفتن از خط لوله کشی، تبدیل مانیسمان برای تغییر سایز خط لوله کشی و کپ مانیسمان برای کور کردن و مسدود کردن مسیر جریان استفاده می‌شود.

استانداردهای اتصالات مانیسمان بنکن:

آلیاژ اتصالات مانیسمان بنکن طبق استاندارد ASTM A234 است که با مراجعه به استاندارد مذکور می‌توان درصد عناصر استفاده شده در این اتصالات را شناخت.

درصد% عنصر
۰.۳ Carbon
۰.۲۹-۱.۰۶ Manganese
۰.۰۵ Phosphorus
۰.۰۵۸ Sulfur
۰.۱۰ Silicon
۰.۴ Chromium
۰.۱۵ Molybdenum
۰.۴ Nickel
۰.۴ Copper
۰.۰۸ Others

استاندارد ابعادی اتصالات مانیسمان طبق ASME B16.9 است که تمامی اطلاعات ابعادی، هندسی و وزن این اتصالات در این استاندارد ذکر شده است.

موارد مهم کاربردی در انتخاب اتصالات مانیسمان:

ابتدا باید دقت کرد که برای چه کاری قرار است از اتصالات مانیسمان بنکن استفاده شود. آیا برای تغییر جهت جریان سیال است یا برای انشعاب گرفتن از خطوط لوله کشی؟ با مشخص شدن هدف استفاده از اتصالات مانیسمان بنکن نوع آن را می‌توان مشخص کرد. سپس با توجه به سایز لوله مانیسمان باید سایز اتصالات مانیسمان بنکن انتخاب شود، بدین صورت که اگر سایز لوله مانیسمان ۴ اینچ باشد تا لبه‌های لوله و اتصالات با هم مشابه باشد.

دیگر پارامتر مهم در انتخاب اتصالات مانیسمان بنکن ضخامت آن است. ضخامت لوله و اتصالات باید باهم همخوانی داشته باشد. به چه صورت؟

اگر لوله مانیسمان، دارای ضخامت رده ۴۰ (Sch 40) باشد حتما اتصالات نیز باید دارای ضخامت رده ۴۰ باشد، در غیر این‌صورت در عملیات جوشکاری ممکن است مشکل ایجاد شود و در اصطلاح گفته می‌شود که اتصالات مانیسمان لبه انداخته است.

نمونه‌ای از جدول استاندارد ASME B16.9 برای زانو مانیسمان بنکن را می‌توان در ادامه مشاهده کرد.

NPS O.D.
D
۹۰deg
 Long Rad
 Center to End
A
۴۵deg
 Long Rad
 Center to End
B
۱/۲ ۲۱.۳ ۳۸ ۱۶
۳/۴ ۲۶.۷ ۳۸ ۱۹
۱ ۳۳.۴ ۳۸ ۲۲
۱.۱/۴ ۴۲.۲ ۴۸ ۲۵
۱.۱/۲ ۴۸.۳ ۵۷ ۲۹
۲ ۶۰.۳ ۷۶ ۳۵
۲.۱/۲ ۷۳ ۹۵ ۴۴
۳ ۸۸.۹ ۱۱۴ ۵۱
۳.۱/۲ ۱۰۱.۶ ۱۳۳ ۵۷
۴ ۱۱۴.۳ ۱۵۲ ۶۴
۵ ۱۴۱.۳ ۱۹۰ ۷۹
۶ ۱۶۸.۳ ۲۲۹ ۹۵
۸ ۲۱۹.۱ ۳۰۵ ۱۲۷
۱۰ ۲۷۳ ۳۸۱ ۱۵۹
۱۲ ۳۲۳.۸ ۴۵۷ ۱۹۰
۱۴ ۳۵۵.۶ ۵۳۳ ۲۲۲
۱۶ ۴۰۶.۴ ۶۱۰ ۲۵۴
۱۸ ۴۵۷ ۶۸۶ ۲۸۶
۲۰ ۵۰۸ ۷۶۲ ۳۱۸
۲۲ ۵۵۹ ۸۳۸ ۳۴۳
۲۴ ۶۱۰ ۹۱۴ ۳۸۱

همانطور که قابل مشاهده است ستون اول مربوطه به سایز اتصالات مانیسمان بنکن است که به صورت NPS بیان می‌شود. ستون دوم مربوط به قطر بیرونی زانو مانیسمان بنکن است که واحد آن میلی‌متر بوده و بقیه ستون‌ها با توجه شکل شماتیک آن مشخص است.

استفاده از این جدول کمک شایانی به طراحی مهندسان می‌کند، زیرا به کمک این جدول آنها می‌توانند ابعاد و اندازه اتصالات مانیسمان را داشته باشند و با توجه به حجم موتورخانه و… طراحی خود را انجام دهند.

پایپ کالا منتشر کننده لیست قیمت اتصالات بنکن:

پایپ کالا با انجام واردات اتصالات بنکن بطور عمده و در ضخامت‌های متفاوت منتشرکننده لیست قیمت اتصالات بنکن است. همچنین می‌توان با مراجعه به سایت پایپ کالا به نشانی www.pipekala.com مشخصات فنی کامل اتصالات بنکن را مشاهده کرد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا