تبدیل صدا به تصویر برای راننده ناشنوا (+عکس)

صداها از محیط بیرون کابین خودرو در سیستم جدید به خوبی دریافت می‌شوند سپس در مقابل چشمان راننده تصویر متناسب با آن را به نمایش می‌گذارند.

موبنا – شرکت هیوندای از بزرگترین خودروسازان آسیایی از ساخت فناوری جدیدی خبر داده است که می‌تواند تجربه رانندگی را برای افراد ناشنوا ارتقا دهد. این سیستم ارتباطی به گونه‌ای ساخته شده است که تمامی صداهای داخل و خارج اتومبیل را به شکل لمسی و بصری ترجمه می‌کند تا راننده ناشنوا بدون هرگونه مشکلی بتواند با محیط پیرامون خود ارتباط برقرار کند.

فناوری جدید هیوندای ترکیبی از سیستم هوش مصنوعی و حسگرهای صوتی است که البته به کمک دو سیستم مجزای دستیار راننده خدمات مربوطه را ارایه می‌دهد. سیستم «تبدیل صوتی-تصویری» (ACV) و سیستم «تبدیل صوتی-لمسی» (ATC) که در این فناوری به صورت جداگانه ارایه شده‌اند به رانندگان ناشنوا کمک می‌کنند تا بتوانند ارتباط دقیق‌تر و کامل‌تری با محیط پیرامون خود برقرار کنند و از طریق حس لامسه و بینایی بتوانند اتفاقاتی که در اطراف خودرو رخ می‌دهد را بهتر درک کنند.

تبدیل صدا به تصویر برای راننده ناشنوا (+عکس)

صداها از محیط بیرون کابین خودرو در سیستم جدید به خوبی دریافت می‌شوند سپس در مقابل چشمان راننده تصویر متناسب با آن را به نمایش می‌گذارند. به عنوان مثال، سیستم هوشمند جدید بین صداهای ساخت و ساز، صدای آژیر وسایل نقلیه اضطراری و … به خوبی تفاوت قایل می‌شود و قادر است صداهای اضافه محیط را که اهمیتی در فرآیند رانندگی ندارند قطع کند تا در مقابل آن صداهای مهم به صورت تصویری روی شیشه جلوی اتومبیل برای راننده به نمایش درآیند. در این میان سیستم ناوبری اتومبیل راننده را راهنمایی می‌کند تا از طریق چراغ‌های رنگی ال‌ای‌دی فرمان را به موقع و به درستی به سمت مسیر مناسب بچرخاند و راننده از این طریق دریابد که کدام مسیر را باید دنبال کند تا به مقصد برسد.

تبدیل صدا به تصویر برای راننده ناشنوا (+عکس)

علاوه بر این، صداهای داخل کابین خودرو از جمله صدای مربوط به سیستم‌های هشدار دهنده مربوط به فناوری‌های جلوگیری از تصادف هم مورد توجه قرار می‌گیرند و راننده می‌تواند تصویر مربوط به این صداها را هم روی شیشه جلو مشاهده کند. به عنوان مثال، حسگرهای مخصوص پارک که هنگام نزدیک شدن اتومبیل به مانع صدا تولید می‌کنند و با نزدیکتر شدن اتومبیل صدای آنها افزایش میابد به سیستم هوشمند متصل شده‌اند و با لرزش فرمان به راننده اعلام می‌کنند که چه زمان می‌بایست خودرو را از حرکت نگه دارد و از این طریق راننده ناشنوا به راحتی می‌تواند بهترین پارک را انجام دهد.

این فناوری هم اکنون در قالب یک تصویر ویدیویی معرفی شده است و شرکت هیوندای به کمک شخصی به نام «دائهو لی» شخصی که نخستین راننده تاکسی ناشنوا در شهر سئول نام گرفته است، این سیستم را مورد آزمایش قرار داده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا