زاکربرگ احتمال کناره گیری از ریاست فیس بوک را رد کرد

همزمان با افزایش رسوایی های فیس بوک در زمینه نقض حریم شخصی کاربران و ناتوانی در برخورد با بحران های ناشی از انتشار اخبار جعلی شایعاتی در مورد استعفای زاکربرگ منتشر شد.

موبنا – روزنامه نیویورک تایمز یک هفته قبل گزارش مفصلی را که بر مبنای مصاحبه با ۵۰ منبع نزدیک به فیس بوک و برخی کارمندان سابق آن تهیه شده بود منتشر کرد که نشان می دهد مدیران ارشد فیس بوک و شخص زاکربرگ برای کاستن از بازتاب منفی گزارش های خبری مربوط به رسوایی کمبریج آنالیتیکا و همین طور سواستفاده روسیه از فیس بوک برای دخالت در انتخابات روسیه به روش های مختلفی متوسل شده اند.
فیس بوک در ابتدا این موضوعات را جدی نگرفت و برای مقابله با آنها و مجازات متخلفان کار چندانی انجام نداد. افشاگری های الکس استاموس مدیر امنیتی ارشد سابق فیس بوک هم نشان می دهد هم زاکربرگ و هم شریل سندبرگ معاون وی از فعالیت های روسیه در فیس بوک باخبر هستند، اما برای مقابله با آن کاری نکرده اند.
زاکربرگ ابتدا تاثیر دخالت روسیه بر انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ را ایده ای احمقانه می دانست، اما با فشارهای کنگره سرانجام مجبور شد در این زمینه اقدامات جدی انجام دهد.
فیس بوک برای کاهش تاثیرات منفی انتشار اخبار منفی بر علیه خود یک شرکت مشاوره ای به نام Definers Public Affairs را به خدمت گرفته تا بر علیه نمایندگان کنگره که با آن مخالف هستند، لابی کند. این شرکت بر علیه فعالان اجتماعی مخالف فیس بوک هم وارد عمل شده و حتی بر علیه رقبای فیس بوک مانند گوگل و اپل هم گزارش های رسانه ای منفی و مخرب منتشر می کند.
افشاگری های رسانه ای در مورد این روش های تبلیغاتی مخرب فیس بوک موجب شده تا برخی سهام داران آن به صراحت خواستار استعفای مارک زاکربرگ شوند؛ به خصوص که نه زاکربرگ و نه سندبرگ بابت این رفتارهای خود عذرخواهی نکرده اند. هر دو نفر ادعاهای یادشده را غیردقیق توصیف کرده اند و سندبرگ تصریح کرده که امیدوار است در دهه های پیش رو نیز در فیس بوک با زاکربرگ همکاری داشته باشد. خود زاکربرگ هم تصریح کرده هیچ برنامه ای برای خروج از فیس بوک ندارد.

 منبع: مهر 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا