ضرورت نوین سازی نظام توزیع با فروشگاه های زنجیره ای

ضرورت توسعه فروشگاه های زنجیره ای برای عرضه مستقیم کالا بیش از پیش برای مسئولان روشن شده و حتی برنامه های توسعه نیز تاکید بر گسترش این فروشگاه ها دارد؛ در برنامه ششم توسعه سهم فروشگاه های زنجیره ای در توزیع کالا از هشت درصد کنونی به ۲۰ درصد تا پایان برنامه پیش بینی شده است.

موبنا – تهیه و توزیع کالاهای مورد نیاز مردم از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی با فراز و نشیب های زیادی همراه بوده و هر یک از بخش های دولتی، تعاونی و خصوصی در این سال ها عملکردهای متفاوتی داشته اند.
در برهه ای از چهار دهه اخیر بویژه دهه نخست پیروزی انقلاب اسلامی، تعاونی ها نقش بسزایی در تامین و توزیع کالا داشتند به طوری که حذف واسطه ها مشهود بود و کالاها به طور مستقیم به دست مردم می رسید. با افتتاح فروشگاه های زنجیره ای از دهه ۷۰ به بعد، بتدریج نقش فروشگاه های زنجیره ای در توزیع کالا گسترده تر شد و با ایجاد این فروشگاه ها در مراکز استان ها و شهرهای بزرگ، مراجعه مردم برای خرید کالا افزایش یافت.
تنوع گسترده کالاها، قیمت مناسب، عرضه مستقیم کالا از تولیدکننده به مصرف کننده با حذف واسطه ها، کاهش تردد مردم، خرید همه نیازهای خانوار از یک مکان، عرضه کالاهای باکیفیت و استاندارد، حمایت از تولید داخل و همچنین ایجاد تنوع در فروش با تخفیف های ویژه و موارد دیگر از جمله دلایل تمایل مردم برای خرید از فروشگاه های زنجیره ای است.
افزایش جمعیت، توسعه شهرها، رشد شهرنشینی، وجود ترافیک، ضرورت کاهش هزینه های خانوار و مدیریت زمان از جمله مسایلی است که ضرورت گسترش فروشگاه های زنجیره ای را بیش از گذشته ایجاب می کند.
بر همین اساس در سال ۱۳۹۴ با پیگیری مرکز اصناف و بازرگانان ایران وزارت صنعت، معدن و تجارت و اتاق اصناف ایران، مقدمات برگزاری نخستین انتخابات هیات مدیره اتحادیه کشوری فروشگاه های زنجیره ای فراهم شد و در نخستین جلسه در ۲۵ فروردین ماه ۱۳۹۵ با حضور مدیران عامل ۳۵ شرکت فروشگاه های زنجیره ای فعال کشور، انتخابات هیات مدیره و بازرسان به انجام رسید واتحادیه کشوری فروشگاه های زنجیره ای تشکیل شد.
اکنون این اتحادیه با ۱۲۷ عضو و بیش از سه هزار شعبه در سراسر کشور، نزدیک به ۵۰ هزار شغل ایجاد کرده و با مدیریتی متمرکز و نوین سازی سامانه توزیع و استفاده از صندوق های مکانیزه فروشگاهی، گامی بزرگ در عرضه کالا و شفاف سازی مبادلات اقتصادی و مالیات برداشته و بزرگترین شبکه تامین و توزیع کالا در کشور را ایجاد کرده است.
اکنون ضرورت توسعه فروشگاه های زنجیره ای برای عرضه مستقیم کالا بیش از پیش برای مسئولان روشن شده و حتی برنامه های توسعه نیز تاکید بر گسترش این فروشگاه ها دارد؛ به همین جهت در برنامه ششم توسعه سهم فروشگاه های زنجیره ای در توزیع کالا از هشت درصد کنونی به ۲۰ درصد تا پایان برنامه پیش بینی شده است.
پیرو دستور رئیس جمهوری به وزیر کشور با هدف بررسی تخصصی موضوع تامین و توزیع کالا و اجرایی شدن پیشنهادهای ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز برای مقابله با قاچاق معکوس کالا، به تازگی جلسه ای با حضور اعضای هیات مدیره اتحادیه فروشگاه های زنجیره ای برگزار و بر نقش موثر فروشگاه های زنجیره ای در توزیع متوازن کالا در بازار تاکید شد.
در این جلسه که نمایندگان دستگاه های ذیربط حضور داشتند، همچنین موضوع وضعیت تجارت و مصرف کالاها با اولویت فروش در فروشگاه‌های زنجیره ای مورد بحث و بررسی قرار گرفت که نشان از عملکرد خوب این فروشگاه ها در تامین و توزیع کالا به مردم دارد.
فروشگاه های زنجیره ای اکنون با چند هزار شعبه کوچک و بزرگ در سراسر کشور قادرند با کنترل عرضه کالا، شرایط حاضر را مدیریت کرده و آرامش و ثبات را در بازار حاکم کنند.
دولت نیز در ماه های اخیر اقداماتی همچون ثبت انبارهای کالا، مبارزه با قاچاق و بازرسی و کنترل بازار را انجام داده اما لازم است برای همه شرایط برنامه داشته باشد و مسئولان اقتصادی کشور نیز نسبت به اتخاذ تصمیم های به موقع برای جلوگیری از التهابات بازار اهتمام ورزند.
با توجه به اهمیت این مساله، در جلسه مدیران فروشگاه های زنجیره ای کشور با مسئولان ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، راه های مقابله و مبارزه با قاچاق معکوس کالا مورد بحث و بررسی قرار گرفته و بر ظرفیت ها و مدیریت متمرکز فروشگاه های زنجیره ای در ساماندهی تامین و توزیع کالاها به عنوان راهکاری موثر تاکید شده است.
بااین حال، تداوم حیات اقتصادی فروشگاه های زنجیره ای، منوط به توسعه شعب است که امیدواریم دولت و مسئولان ذیربط با حمایت از گسترش این فروشگاه ها، به تحقق برنامه پنج ساله کشور برای داشتن سهم ۲۰ درصدی فروشگاه های زنجیره ای در نظام توزیع کمک کنند.

امیرخسرو فخریان
رییس هیات مدیره اتحادیه فروشگاه های زنجیره ای

 منبع: روزنامه امروز 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا