هشدار ما در مورد رانت بازار پتروشیمی را ۳ ماه دیرتر دیدند

حساسیت نشان داده بودیم که تقاضا از بورس ۳۰۰ درصد بالاتر رفته است و این یعنی سوء استفاده دلالان از شرایط، اما صحبت‌های ما از سوی نهاد متولی تنظیم این بازار جدی گرفته نشد.

موبنا – مدت‌های مدید در خصوص روشی که وزارت صنعت، معدن و تجارت در خصوص سامانه بهین یاب پیش گرفته بود هشدارهای لازم را داده بودیم و گفته بودیم که این شیوه باعث فساد و رانت در بازار محصولات و مواد پتروشیمی در بازار خواهد شد اما متاسفانه این تذکرات ما ۳ تا ۴ ماه دیرتر شنیده شد.
جعفر ربیعی مدیرعامل شرکت هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس روز گذشته در یک نشست خبری در پاسخ به پرسش “امروز” در خصوص ناکارآمدی سازوکار تنظیم بازار محصولات و مواد پتروشیمی و تشتتی که طی ماه‌های گذشته در این بازار بوجود آمد گفت: ما خیلی روی این موضوع تاکید کردیم و همه تلاش خود را به کار بردیم تا وزارت صمت متوجه شکاف‌های موجود در شیوه عرضه مواد پتروشیمی با محوریت سامانه بهین یاب باشد اما متاسفانه داستانی که در بورس کالا اتفاق افتاد منجر به آشفتگی بازار این محصولات شد و این در حالی بود که از ۳-۴ ماه پیش ما در پتروشیمی خلیج فارس نسبت به موضوع فوق حساسیت نشان داده بودیم و هشدار داده بودیم که هیچ اتفاق خاصی در بورس نیافتاده است که تقاضا از بورس ۳۰۰ درصد بالاتر رفته است و این نشان دهنده سوء استفاده برخی از سوداگران خواهد شد، اما صحبت‌های ما از سوی نهاد متولی تنظیم این بازار جدی گرفته نشد.
وی ادامه داد: وقتی کاربورس به شکل دستوری پیش می‌رود مطمئناً این اتفاق‌ها بروز خواهد کرد و این هشدار از سوی همه پتروشیمی‌ها داده شد، اما متاسفانه دیدیم که چند ماه بعد مجبور شدند این ساز وکار را مجدداً مورد پالایش قرار بدهند.
ربیعی در ادامه با اشاره به افزایش ۳۰۰ درصدی تقاضا در بورس کالا در ماه‌های گذشته گفت: این تقاضا در حالی اتفاق افتاد که ما شاهد رشد اقتصادی نبودیم. درواقع دلیل این تقاضا تفاوت نرخ ارز در بورس و بازار آزاد بود. عده‌ای در بورس با نرخ ۴۲۰۰ تومان مواد اولیه می‌خریدند و در بازار آزاد به فروش می‌رساندند.
وی درباره سامانه بهین‌یاب گفت: هر کسی در بورس خرید می‌کند، باید نام خود را به‌عنوان تولیدکننده در بهین‌یاب ثبت کنند. عده‌ای نام خود را ثبت کرده بودند اما تولیدکننده نبودند. ما اعتراض خود را اعلام کردیم اما چهارماه زمان برد تا شنیده شود. بالاخره وزارت صنعت تصمیم گرفت سقف رقابت در بورس کالا را بردارد. در این بازار تولیدکنندگان اصلی خریدار خواهند بود. ظرف یک ماه بعد از اجرای این قانون میزان تقاضا در بورس کالا کمتر شده و قیمت کالایی که به دست مصرف‌کننده نهایی می‌رسد نسبت به قبل کاهش یافته است.
ربیعی پاسخ پرسش”امروز “را با تاکید بر این نکته که ما به‌عنوان عرضه‌کننده اعلام کردیم که اگر وزارت صنعت و شرکت ملی صنایع پتروشیمی به این نتیجه برسند که ما بخشی از محصولاتمان را به‌صورت مستقیم به تعدادی از مصرف‌کنندگان بزرگ بفروشیم، موافق خواهیم بود، گفت: ما انگیزه‌ای برای این‌که همه کالای خود را در بورس یا به‌صورت مستقیم بفروش برسانیم، نداریم. هدف ما رسیدن محصولات به دست مصرف‌کننده نهایی است. ما قراردادهای بلندمدت در درون بورس را ترجیح می‌دهیم.
ربیعی با اشاره به اخباری مبنی بر این‌که شرکت‌های پتروشیمی ارز خود را وارد بازار نمی‌کنند، گفت: به نظر من این موضوع تهمت و قابل پیگیری است. سهم پتروشیمی‌ها در صادرات غیرنفتی از ۴۸ میلیارد دلار ۱۲ میلیارد دلار است و آمار بانک مرکزی نشان می‌دهد که بیش از ۷۰ درصد ارز عرضه شده در این ماه متعلق به شرکت‌های پتروشیمی است.
وی ادامه داد: اگر پتروشیمی‌ها ارز خود را عرضه نکنند، امکان نگه‌داری آن در خارج را ندارند. شبکه بانکی به ما سرویس نمی‌دهد و ما ارز خود را با روش‌های عجیب‌وغریب وارد کشور می‌کنیم. از سوی دیگر برای تأمین خوراک پرداخت حقوق و… احتیاج به ریال داریم و باید ارز خود را بفروشیم. هم‌چنین بسیاری از شرکت‌های ما بورسی هستند و همه حرکات آن‌ها توسط بورس کنترل می‌شود.
مدیرعامل هلدینگ پتروشیمی خلیج‌فارس با تأکید بر اینکه همین امروز سرمایه شرکت هلدینگ خلیج‌فارس به ۹ هزار و ۱۵۰ میلیارد تومان از طریق سود انباشته رسیده است، گفت: در گذشته سرمایه ما ۵ هزار میلیارد تومان بیشتر نبود که این یعنی سهامداران ما اگر ۱۰۰ سهم داشتند امروز تقریباً‌ ۱۸۳ سهم بدون آورده جدید دارند.
وی گفت: در چند ماهی که من به عنوان مسئول این هلدینگ نقش‌آفرینی کرده‌ام، سعی کردیم تا ارتباط با بازار سرمایه را تا حد زیادی عمق ببخشم.
ربیعی خاطرنشان کرد: در چند ماه گذشته بازارگردانی سهام مربوط به هلدینگ در بورس شکل بهتری پیدا کرد و قیمت سهام ما رشد مناسب و خوبی داشت به طوری که کسانی که سهام هلدینگ را خریده‌اند ظرف یکسال گذشته سود قابل توجهی بردند.
این مقام مسئول با اشاره به عرضه سهام پتروشیمی پارس در بازار سرمایه گفت: این پتروشیمی در ۲۰ تیرماه امسال وارد بورس شد و امروز که من با شما صحبت می‌کنم به سود ۱۰۰ درصدی رسیده که این نشان می‌دهد ما چه پتانسیل خوبی را دارا هستیم.
وی تصریح کرد: حدود ۱۸۰ هزار نفر سهام پتروشیمی پارس را در اختیار دارند و ما به دنبال این هستیم تا در ماه‌های آینده پتروشیمی نوری، بوعلی و بندر امام را نیز که در صف بورسی شدن هستند وارد بورس کنیم که پتروشیمی نوری در اولویت اول ما قرار دارد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا