ربات حفاری اتوماتیک برای جراحی جمجمه (+عکس)

دانشمندان رباتی ساخته‌اند که به طور خودکار عمل جراحی جمجمه را سریع‌تر و مقرون به صرفه‌تر از انسان‌ها انجام می‌دهد.

موبنا؛ علی مهدوی – سوراخ کردن جمجمه به علت تخلخل ساختارهای حساس در سرتاسر سر انسان، یک اقدام خطرناک است و از آنجا که تومورهای مغزی حتی در حین عمل جراحی ممکن است تغییر وضعیت داده و حرکت‌هایی داشته باشند، ثابت نگه داشتن وضعیت تومورها در حین جراحی به موازات انجام فرایند‌های دیگر توسط جراح و داشتن یک میدان دید مناسب بسیار لازم و ضروری به نظر می‌رسد. پس پزشکانی که جراحی جمجمه را انجام می‌دهند، باید بسیار محتاطانه عمل کنند و از بروز نگرانی اعصاب و خطرات احتمالی برای شاهرگ و سیاهرگ جلوگیری کنند.
در همین راستا یک ربات حفاری جدید در دانشگاه صنعتی آیندهوون هلند (TU / e)ساخته شده که می‌تواند به کاهش فشار کار و زمان بازیابی و ترمیم کمک کند و در عین حال باعث می‌شود که این روند با امنیت بیشتری انجام شود.

ربات حفاری اتوماتیک برای جراحی جمجمه (+عکس)

در اصل، ربات جدید یک دستگاه تراش CNC است و به یک مته جراحی و هفت محور حرکت مجهز شده است که انعطاف پذیری بالایی برای ربات ایجاد می‌کند. البته تولیدکنندگان می‌گویند که این انعطاف پذیری ربات، دقت آن را تحت تأثیر قرار نمی‌دهد و با دقت کنترل بالایی نگه داشته می‌شود.
دستگاهRoBoSculpt با مجموعه‌ای از دستورالعمل‌های برنامه ریزی شده از طرف جراح و همچنین به وسیله سی‌تی اسکن‌های جمجمه بیمار هدایت می‌شود و قسمت‌های استخوانی که برای حذف انتخاب شده، در آن مشخص می‌کنند. سپس سر در موقعیت موردنظر قرار می‌گیرد و ربات به صورت خودکار حفره را به شکل و ابعاد مورد نظر ایجاد می‌کند.
طراح این ربات، یعنی جردن بوس، نامزد جایزه TU / PhD، تاکنون فقط آزمایش‌های فنی را انجام داده است. او می‌گوید که این دستگاه توانایی عمل جراحی سریع‌تر و دقیق‌تر از انسان‌ها را دارد که این یعنی زمان بازیابی کوتاه‌تر شده و احتمال ایجاد عوارض کمتر می‌شود.
محققان در حال برنامه ریزی برای اولین تست‌های این دستگاه هستند و انتظار می‌رود که ربات جراح بتواند در نهایت اولین عمل جراحی را تا پنج سال دیگر انجام دهد.
با پشت سر گذاشته شدن فاز اولیه، امید می‌رود که این ربات به اتاق‌های جراحی نزدیک‌تر شود تا هرچه سریعتر بتواند به جمع ربات‌های پزشکی قابل اعتماد در اتاق‌های عمل بپیوندد.

نوشته های مشابه

1 دیدگاه

  1. ممنون که سرعت سایتتون بالاست برای این تو خیلی از سایتا رفتم ولی سرعت سایتشون بد بود خداروشکر که راحت چیزی که میخواستم پیدا کردم

دکمه بازگشت به بالا