درباره پروژه خودرویی گوگل و ۱.۱ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری!

شرکت گوگل از سال ۲۰۰۹ میلادی که «پروژه شوفر» آغاز شده بود تا پایان سال ۲۰۱۵ میلادی ۱.۱ میلیارد دلار در زمین توسعه نرم‌افزاری و سخت‌افزاری خودروهای خودران سرمایه‌گذاری کرد.

موبنا – گوگل هرگز به صورت عمومی اعلام نکرد که از ابتدا تاکنون چقدر در عرصه خودروهای هوشمند و بدون راننده سرمایه‌گذاری کرده است. نخستین گام شرکت مذکور «پروژه شوفِر» بود که سرانجام در برنامه فوق محرمانه «اکس مون‌شات» پنهان شد. زمانی که نخستین اخبار در این زمینه منتشر شد مجموع سرمایه‌گذاری‌های گوگل در آن با هزینه‌های صورت گرفته برای طرح «آدِر بتس» به صورت یکجا اعلام شد که طرح مکور پروژه راه‌اندازی خدمات اینترنت فیبری، سیستم‌های اتوماسیون خانگی و فناوری‌های مرتبط با افزایش کیفیت زندگی را شامل می‌شد.

هم‌اکنون یک دادگاه آمریکایی که پرونده خودرو هوشمند «وایمو» گوگل و شکایت این شرکت علیه «اوبِر» را بررسی می‌کند به صورت کاملا اتفاقی نشان داد که پروژه این شرکت در عرصه خودروهای هوشمند و خودران چقدر بزرگ است. شرکت گوگل از سال ۲۰۰۹ میلادی که «پروژه شوفر» آغاز شده بود تا پایان سال ۲۰۱۵ میلادی ۱.۱ میلیارد دلار در زمین توسعه نرم‌افزاری و سخت‌افزاری خودروهای خودران سرمایه‌گذاری کرد.

درباره پروژه خودرویی گوگل و ۱.۱ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری!

این خبر را «شاون بنان‌زاده» یکی از تحلیلگران اقتصادی در پروژه «وایمو» منتشر کرد. بنان‌زاده یکی از شاهدان پرونده قضایی اخیر بود که بر اساس آن گفته شد شرکت «اوبر» به اسراسر تجاری شرکت گوگل تجاوز کرده و از حق امتیازهای خودرو خودران «وایمو» به صورت غیرقانونی استفاده کرده است. زیرا «خودرو» وایمو هنوز به صورت عمومی وارد خیابان‌ها نشده است و فناوری‌های مربتط با آن به صورت گسترده مورد استفاده قرار نگرده است. بر این اساس تخلف شرکت «اوبر» و جریمه‌های مربتط با آن باید مرتبط با میزان سرمایه‌گذاری‌های گوگل در دوره زمانی مذکور محاسبه شود.

بنان‌زاده در اعترافات خود توضیح داد در طرح پایه و مقدماتی برای توسعه خودرو خودران گوگل که بعد از آن متوقف شد، این شرکت بیش از ۱.۱ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری کرد و البته پروژه مذکور در گام‌های بعدی بسیار بزرگتر شد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا