طعنه مدیرعامل گوگل به اپل: ما ساخت گوشی‌های ارزان را ممکن کرده‌ایم

مدیرعامل گوگل با حضور در دادگاه اپیک گیمز ضمن اشاره به سیاست‌های داخلی شرکتش گفت گوگل در رقابتی شدید با اپل به سر می‌برد.

موبنا – سوندار پیچای، مدیرعامل گوگل، در ساعات پایانی شب گذشته به وقت ایران، برای دومین بار در یک ماه اخیر وارد دادگاه شد تا دربرابر وکلا و قاضی حضور پیدا کند. این پرونده به شکایت اپیک گیمز از گوگل ارتباط دارد.

اپیک گیمز پس از حذف بازی فورتنایت از پلی استور، گوگل را دادگاهی کرد. به عقیده‌ی اپیک گیمز، گوگل ازطریق پلی استور قوانین ناعادلانه به شرکت‌ها تحمیل می‌کند و باعث کاهش رقابت در صنعت می‌شود.

بر اساس گزارش فایننشال تایمز، اپیک گیمز در پرونده‌ی دادگاه مدعی شده که گوگل محدودیت‌های فنی و قراردادمحورِ فراوانی در دورتادور سیستم‌عامل اندروید چیده است تا پلی استور به تنها کانال خرید اپلیکیشن برای گوشی اندروید تبدیل شود. روند رسیدگی به این پرونده از هفته‌ی گذشته کلید خورد و احتمالاً تا ماه آینده به دست هیئت‌منصفه سپرده می‌شود.

اندروید پراستفاده‌ترین سیستم‌عامل موبایلی در دنیا است و تعداد دستگاه‌های مجهزبه این پلتفرم از آیفون پیشی می‌گیرد. اپیک گیمز می‌گوید گوگل قراردادهایی ویژه با تولیدکنندگان گوشی هوشمند و اپراتورهای مخابراتی امضا کرده است تا هیچ رقیب جدی برای پلی استور ساخته نشود.

در جلسه‌ی شب گذشته، وکیل اپیک گیمز از سوندار پیچای درباره‌ی قراردادهایی که گوگل با گوشی‌سازان امضا کرده است سؤال پرسید. بر اساس این قراردادها، شرکت‌های تولیدکننده‌ی موبایل موظفند اپلیکیشن‌های گوگل را به‌صورت پیش‌فرض در محصولاتی مثل گوشی سامسونگ و گوشی وان پلاس نصب کنند.

پیچای گفت در حال حاضر به‌غیر از اپل،‌ هیچ شرکت دیگری سیستم‌عامل محبوب در حوزه‌ی موبایل ندارد؛ آن هم در شرایطی که گوشی‌سازان از لحاظ فنی می‌توانند سیستم‌عامل و فروشگاه اختصاصی بر پایه‌ی اندروید بسازند.

قراردادهای گوگل با شرکت‌های دیگر، نه‌تنها در پرونده‌ی اپیک گیمز بلکه در پرونده‌ی شکایت وزارت دادگستری نیز موردتوجه قرار گرفته‌اند. در آن پرونده، وکلای وزارت دادگستری آمریکا مدعی شده‌اند که گوگل ازطریق امضای قرارداد با شرکت‌هایی مثل اپل باعث خفه‌شدن رقابت می‌شود.

مدیرعامل گوگل تأیید کرده است که این شرکت ۳۶ درصد از سهم تبلیغات جست‌و‌جوگرش در مرورگر سافاری را به اپل می‌دهد. تحلیلگران وال‌استریت تخمین زده‌اند که گوگل سالانه ۱۶ تا ۲۰ میلیارد دلار به اپل پرداخت می‌کند.

در جلسه‌ی شب گذشته، لارن موسکویتز، وکیل اپیک گیمز، با پرسیدن سؤال‌های سخت و مکرر، سوندار پیچای را به دردسر انداخت. سؤال‌های موسکویتز بیشتر روی این موضوع متمرکز بودند که گوگل مطابق سیاست داخلی‌اش، پیام‌های ردوبدل‌شده در بین کارمندان را حذف می‌کند. قاضی پرونده، مدیر ارشد حقوقی گوگل را به دادگاه احضار کرده است تا درباره‌ی این موضوع توضیحاتی ارائه دهد.

سوندار پیچای به دادگاه گفت که او با مشورت مدیر ارشد حقوقی گوگل، تصمیم گرفته بود سیاست حذف پیام‌های داخلی را ادامه دهد.

مطابق سیاست مورد بحث، گوگل هر ۲۴ ساعت یک بار، کل پیام‌ها را پاک می‌کند. این قانون در سال ۲۰۰۸ وضع شد، یعنی قبل از این‌که پیچای به مدیرعامل گوگل تبدیل شود. پیچای گفت سیاست گوگل اصلاح شده است و این شرکت حالا پیام‌های داخلی را ذخیره می‌کند.

با ادامه‌ی سؤال‌های وکیل اپیک گیمز، پیچای گفت از زمان ثبت‌شدن پرونده در دادگاه، او تلاش کرده است تمامی اسناد مرتبط‌ را حفظ کند. در ادامه، قاضی از پیچای پرسید که چه کسی مسئول مشخص‌کردن پیام‌هایی است که نباید حذف شوند.

پیچای گفت مسئولیت اصلی به مدیر ارشد حقوقی مربوط است، اما هر یک از تیم‌ها در داخل گوگل تیم حقوقی خودشان را دارند که کارمندان را نسبت‌به تعهداتشان مطلع می‌کنند.

سوندار پیچای در دادگاه اعلام کرد که گوگل رقابت شدیدی با اپل و پلتفرم iOS دارد و گوشی‌های اندرویدی، جایگزینی مهم و ارزان‌تر برای آیفون محسوب می‌شوند: «ما ساخت گوشی‌های اقتصادی‌تر را ممکن می‌کنیم.»

 منبع: زومیت 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا