تولید تلفن همراه وطنی به بن بست رسیده است

دکتر رمضانعلی صادق زاده، رییس پیشین کمیته مخابرات مجلس در گفتگو با سازمان خبری موبنا اظهار کرد: زمانی‌که تولید گوشی تلفن همراه در مجلس مطرح شد کمیسیون صنایع و معادن ازمدافعان و حامیان تولید داخل بود، اما تصمیم‌های عجولانه از قبیل افزایش تعرفه از چهار به ۶۰ درصد و دوباره کاهش آن به ۲۵ درصد منجر شد توجیه فنی و اقتصادی …

دکتر رمضانعلی صادق زاده، رییس پیشین کمیته مخابرات مجلس در گفتگو با سازمان خبری موبنا اظهار کرد: زمانی‌که تولید گوشی تلفن همراه در مجلس مطرح شد کمیسیون صنایع و معادن ازمدافعان و حامیان تولید داخل بود، اما تصمیم‌های عجولانه از قبیل افزایش تعرفه از چهار به ۶۰ درصد و دوباره کاهش آن به ۲۵ درصد منجر شد توجیه فنی و اقتصادی در این رابطه وجود نداشته و تولید گوشی داخلی با شکست مواجه شود.
وی خاطر نشان کرد: فناوری تولید گوشی تلفن همراه با شتاب و تنوع هرچه بیشتر در حال رشد است به طوری که در دنیای کنونی در هر سه دقیقه یک گوشی تلفن همراه با کامل‌ترین امکانات و کیفیت به بازار عرضه می‌شود و با این شرایط باید تولید گوشی در ایران را منتفی دانست.
صادق‌زاده افزود: پنج عامل باید در تولید گوشی وطنی مورد توجه تولیدکنندگان قرار می‌گرفت که به ترتیب شامل حمایت از مصرف کننده که باید دولت آن را مورد توجه قرار می‌داد که هم قیمت برای مصرف کننده ایده‌آل باشد و هم تولید گوشی آنقدر دارای تنوع باشد که در بازار رقابتی حرفی برای گفتن داشته باشد.
وی گفت: عامل دوم برای تولید داخلی ایجاد اشتغال برای نیروی کار داخلی، عامل سوم جلوگیری از قاچاق و نیز عامل چهارم افزایش درآمد دولت از تعرفه‌‌ای که برای واردات کالا در نظر گرفته می‌شود و همچنین مورد پنجم عامل تنظیم بازار داخل بود که متاسفانه تولید گوشی داخلی نتوانست هیچکدام از عامل‌های مذکور را تحقق بخشد .
رییس پیشین کمیته مخابرات مجلس شورای اسلامی همچنین تصریح کرد: کاهش تعرفه از ۶۰ درصد به ۲۵ درصد نیز نه تنها  نتوانست است اهداف ذکر شده را محقق کند،بلکه کارخانجات مخابراتی ایران را نیز به تعطیلی کشاند .
 صادق زاده یادآور شد: اگر تولید داخل در سطح CKD صورت می‌گرفت، ضمن ایجاد ارزش افزوده، انتقال فناوری و دانش فنی نیز صورت می‌گرفت، حال اینکه در شرایط کنونی تولید گوشی تلفن همراه به بن بست رسیده است .
۱۸۲/۱۱

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا