هر ماه ٣٠ زمین‌لرزه در استان تهران رخ می‌دهد

علی مرادی رئیس مرکز لرزه‌نگاری کشور روز جمعه درجریان بازدید احمد مسجد جامعی از موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران با اعلام این مطلب گفت: سالانه درکشور ١٢ زلزله بالای ٥ ریشتر و یک زلزله بالای ٦ ریشتر اتفاق می‌افتد. احمد مسجدجامعی در ادامه برنامه تهرانگردی این هفته خود به مناسبت هفته پژوهش، به موسسه ژئوفیزیک دانشگاه …

علی مرادی رئیس مرکز لرزه‌نگاری کشور روز جمعه درجریان بازدید احمد مسجد جامعی از موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران با اعلام این مطلب گفت: سالانه درکشور ١٢ زلزله بالای ٥ ریشتر و یک زلزله بالای ٦ ریشتر اتفاق می‌افتد.
احمد مسجدجامعی در ادامه برنامه تهرانگردی این هفته خود به مناسبت هفته پژوهش، به موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران رفت و از بخش لرزه‌نگاری این موسسه دیدن کرد. در این بازدید علی مرادی رئیس مرکز لرزه‌نگاری کشور با بیان این‌که ١١١ ایستگاه لرزه‌نگاری درکشور وجود دارد، گفت: برخی کشورها با وجود وسعت کم، حدود ٦٠٠ ایستگاه لرزه‌نگاری دارند. چون باید ٣ ایستگاه تعیین محل کنند. به همین دلیل ما برنامه ٢٥٠ ایستگاه را درنظر داریم. هرچند که بهتر است هر شهر یک ایستگاه داشته باشد.
مرادی در پاسخ به این پرسش مسجدجامعی که چند گسل در تهران موجود است، گفت: ٤ گسل بزرگ شمال تهران از نیاوران تا علوم تحقیقات، گسل طرشت، گسل ری و گسل ایوانکی، از خطرناک‌ترین گسل‌های تهران هستند. گسل مشا هم برای تهران خطرناک است.
او با اشاره به این‌که در شهر تهران زلزله‌هایی با قدرت ٦دهم ریشتر قابل ثبت‌شدن است، تأکید کرد: از ٤٠‌سال گذشته تاکنون در شهر تهران امکان وقوع زلزله وجود دارد و آخرین زلزله‌ای که خسارت جدی در تهران وارد کرد، مربوط به‌ سال ١٨٣٠ میلادی است.
مسجدجامعی ضمن تشکر از مسئولان این مرکز، به بخش تحقیقات هواشناسی این موسسه و بخش پیش‌بینی غلظت آلودگی هوای شهری رفت. او در این بخش عنوان کرد: ١٦ ایستگاه توسط این موسسه در سطح شهر تهران دایر شده است و ٢١ ایستگاه هم شهرداری تهران دارد که مقدار منواکسیدکربن، ذرات معلق زیر ٢ونیم میکرون، دی‌اکسید گوگرد و اکسیدهای نیتروژن در هوای تهران را نمایش می‌دهند.
مسجدجامعی همچنین‌ با حضور در پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات گفت: نخستین طرح‌های ملی در این پژوهشگاه شکل گرفت که تحت عنوان گرایش‌ها و باورهای ایرانیان بود و به مصرف کالاهای فرهنگی و آمارگیری اماکن فرهنگی می‌پرداخت. همچنین برای نخستین‌بار، وارد برنامه سوم و چهارم توسعه شدند و دولت مکلف به حمایت از این طرح‌ها شد که هر دو‌سال یک‌بار برگزار شود. به این صورت پژوهش‌های فرهنگی، یک ساختار و قوامی پیدا کرد که روز پژوهش هم به هفته پژوهش تبدیل شد.

۱۷۹/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا