١٦٠٠ خانواده تهرانی در نوبت پذیرش حضانت فرزند

انوشیروان محسنی بندپی دیروز در حاشیه مراسم امضای تفاهم‌نامه بهزیستی و سازمان بسیج مستضعفین درخصوص مهدهای مساجد افزود: بیشتر خانواده‌های خواستار فرزندخواندگی، سفارش کودک می‌دهند که مثلا کودک مورد نظر دختر، زیر یک‌سال و چشم آبی یا بلوند باشد این درحالی است که کودک سفارشی نداریم. او گفت:  قوانین حضانت فرزند اکنون راحت‌تر شده است؛ …

انوشیروان محسنی بندپی دیروز در حاشیه مراسم امضای تفاهم‌نامه بهزیستی و سازمان بسیج مستضعفین درخصوص مهدهای مساجد افزود: بیشتر خانواده‌های خواستار فرزندخواندگی، سفارش کودک می‌دهند که مثلا کودک مورد نظر دختر، زیر یک‌سال و چشم آبی یا بلوند باشد این درحالی است که کودک سفارشی نداریم.
او گفت:  قوانین حضانت فرزند اکنون راحت‌تر شده است؛ کودکان بی‌سرپرست حداکثر ٣ ماه در مراکز بهزیستی نگهداری می‌شوند که آن هم به علت اطمینان از سلامت جسمی آنان است.  بقیه کودکان ما هم بدسرپرست هستند و در هیچ جای دنیا و در هیچ منطق و اخلاقی پذیرفته نیست که حضانت کودک بدسرپرست را به دیگری واگذار کرد.
رئیس سازمان بهزیستی گفت: در طرح امین موقت یا فرزندخواندگی کودکان بدسرپرست به صورت موقت در اختیار خانواده‌ها قرار می‌گیرد؛ اما این طرح هنوز مورد استقبال مردم قرار نگرفته است.
محسنی بندپی افزود:  بعد از یک تا ١٠ سال، بالاخره والد اصلی کودک متقاضی پذیرش کودک می‌شود که این مسأله هم به خانواده‌هایی که کودکان را پذیرش کرده‌اند و هم به کودکان، آسیب می‌زند.
رئیس سازمان بهزیستی در پاسخ به این پرسش درخصوص اظهارات برخی مسئولان شهرداری تهران مبنی بر ناتوانی بهزیستی در جمع‌آوری کودکان خیابانی و معتادان گفت: این سازمان بر اساس نقشه علمی وظایف خود را انجام می‌دهد و ماده ١٦ قانون مبارزه با مواد مخدر صراحت دارد که جمع‌آوری و نگهداری معتادان به مواد مخدر و روان‌گردان متجاهر (کسی که اعتیاد خود را آشکار می‌كند) باید با حکم قضایی باشد که این مسأله ربطی به سازمان بهزیستی ندارد.
محسنی بندپی افزود:  اما ماده ١٥ قانون مبارزه با مواد مخدر را می‌پذیریم. (طبق ماده ١٥ قانون مبارزه با مواد مخدر، معتادان مکلفند با مراجعه به مراکز مجاز دولتی، غیردولتی یا خصوصی یا سازمان‌های مردم نهاد درمان و کاهش آسیب، اقدام به ترک اعتیاد کنند.)  او گفت:  اکنون درحال بازنگری نگهداری و درمان معتادان هستیم تا مشخص شود افرادی که می‌خواهند با آنان کار کنند باید چه ویژگی‌هایی داشته باشند و مکان نگهداری آنان نیز باید چه استانداردهایی داشته باشد.
افزایش زنان جوان سرپرست خانواده
رئیس سازمان بهزیستی گفت:  زمانی میانگین سن زنان سرپرست خانواده در بهزیستی بیش از ٥٠ ‌سال بود اما اکنون با زنان جوان سرپرست خانواده (به علت طلاق از همسر) روبه رو هستیم.  باید برنامه‌های دیگری برای این زنان داشته باشیم و آنان را وارد چرخه اشتغال کنیم؛ بنابراین برنامه‌های اعطای وام به آنان را داریم. به گفته وی هم اکنون ١٨٠‌ هزار زن سرپرست خانواده تحت پوشش بهزیستی قرار دارند.

۱۷۹/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا