۱۰۰ هزار بیمار دیابتی در مازندران شناسایی شد

محمدرضا سعیدی روز پنجشنبه در گفت وگو با خبرنگاران با اشاره به اینکه دیابت عامل ۴۷ درصد مرگ و میر افراد زیر ۶۰ سال در جهان است، ادامه داد: تغییر سبک زندگی و تغذیه و رواج زندگی شهرنشینی و کم تحرکی زمینه ساز چاقی افراد را فراهم آورده است. وی اجرای دو مرحله طرح غربالگری …

محمدرضا سعیدی روز پنجشنبه در گفت وگو با خبرنگاران با اشاره به اینکه دیابت عامل ۴۷ درصد مرگ و میر افراد زیر ۶۰ سال در جهان است، ادامه داد: تغییر سبک زندگی و تغذیه و رواج زندگی شهرنشینی و کم تحرکی زمینه ساز چاقی افراد را فراهم آورده است.
وی اجرای دو مرحله طرح غربالگری دیابت در افراد بالای ۳۰ سال روستاهای مازندران را به عنوان بخشی از فعالیت های کنترل روند این بیماری نام برد و گفت: در سال های ۸۳ و ۸۷ این طرح اجرا شد و ۱۲ هزار و ۲۸۶ بیمار دیابتی و ۶ هزار و ۲۲۴ بیمار در معرض خطر دیابت شناسایی شدند.
کارشناس مسئول دیابت معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران با تاکید بر این که میزان ابتلای دیابت در شهرها دو برابر روستاها است، ادامه داد: به همین منظور طرح غربالگری دیابت با همکاری پزشکان خانواده در شهرها اجرا شد.
وی گفت : با اجرای مرحله دیگر از طرح غربالگری دیابت ، پنج هزار و ۲۳۶ بیمار جدید مبتلا به دیابت در مازندران شناسایی شد.
سعیدی تعداد افرادی را که در آستانه ابتلا به بیماری دیابت قرار دارند را ۱۴ هزار نفر اعلام کرد.
افراد با میانگین قند خون ۱۰۰ تا ۱۲۵ میلی گرم در دسی لیتر را بعنوان بیماران دیابتی به شمار می روند .
کارشناس مسوول دیابت معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران ، چاقی، کم تحرکی و رژیم غذایی نامناسب را زمینه ساز بروز این بیماری در افراد دانست و گفت: میزان شیوع این بیماری در مازندران در مرحله خط قرمز و هشدار قرار دارد.
وی از دیابت به عنوان عامل بروز بسیاری از صدمات و خسران جسمی در بیماران اعلام کرد و گفت: قندبالای موجود در خون به مویرگ های اطراف اعضای حیاتی و حساس بدن همچون کلیه و قلب حمله می کنند و موجب نارسایی و به مرورتوقف فعالیت این اعضا می شوند.
وی ادامه داد: دیالیزی شدن و سکته های قلبی و مغزی افراد بر اثر از بین رفتن فعالیت کلیه یکی از نتایج دیابت است.
سعیدی گفت: بیماری دیابت به مرور بر عروق کوچک شبکیه چشم تاثیر گذاشته و کارکرد آنها را مختلف می کند و اصلی ترین عامل نابینایی به شمار می رود.
چهاردهم نوامبر، سالگرد تولد ‘فردریک بانتینگ’ کاشف انسولین، اولین بار در سال ۱۹۹۱با همکاری بنیاد بین المللی دیابت (IDF) و سازمان جهانی بهداشت (WHO) به عنوان روز جهانی دیابت نامگذاری شده است.
همچنین در ایران ۲۰ تا ۲۶ آبان هفته دیابت نام دارد.

۱۷۶/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا