طرح غربالگری پیشگیری از دیابت و پر فشاری خون در مدارس فارس آغاز شد

برای اجرای این طرح ۸۰۰ مربی بهداشت و سلامت مدارس فارس، آموزش های لازم را فرا گرفتند تا وضعیت سلامت دانش آموزان را کنترل کنند. رئیس انجمن بیماران کلیوی فارس اضافه کرد: در قالب اجرای این طرح با همکاری دانشگاه علوم پزشکی شیراز، دستگاه سنجش فشار خون در بین مدارس این استان توزیع شده تا …

برای اجرای این طرح ۸۰۰ مربی بهداشت و سلامت مدارس فارس، آموزش های لازم را فرا گرفتند تا وضعیت سلامت دانش آموزان را کنترل کنند.

رئیس انجمن بیماران کلیوی فارس اضافه کرد: در قالب اجرای این طرح با همکاری دانشگاه علوم پزشکی شیراز، دستگاه سنجش فشار خون در بین مدارس این استان توزیع شده تا میزان فشار خون دانش آموزان اندازه گیری شود و چنانچه دانش آموزی مشکل پر فشاری خون داشته باشد به این انجمن معرفی می شود و پزشکان متخصص، روند درمان او را پیگیری می کنند.

معینی افزود: خانواده ها نیز باید برای تامین سلامت جامعه با مسئولان مدارس و آموزش و پرورش همکاری و در صورت ابتلای فرزندشان به بیماری دیابت یا پر فشاری خون، روند درمان او را دنبال کنند.

او گفت: در اجرای این طرح انجمن حمایت از بیماران کلیوی فارس، دانشگاه علوم پزشکی شیراز و اداره کل آموزش و پرورش این استان با یکدیگر همکاری دارند.

رئیس انجمن بیماران کلیوی فارس ادامه داد: پرفشاری خون و دیابت، زمینه ساز بیماری های کلیوی است و پیشگیری از این دو بیماری باید از سنین پایین شروع شود.

معینی بیان داشت: انجمن حمایت از بیماران کلیوی وظیفه پیشگیری، درمان و مراقبت بعد از عمل پیوند بیماران کلیوی را بر عهده دارد و برای حفظ سلامت جامعه باید بیشترین نیرو بر موضوع پیشگیری متمرکز شود.

وی گفت: بیماران کلیوی که برای درمان تحت دیالیز قرار می گیرند، مشکلات زیادی را باید متحمل شوند و هزینه های سنگینی نیز برای خانواده های آنان در پی دارد.

معینی ادامه داد: متاسفانه بیماری دیابت که منشا بروز بیماری های کلیوی است به صورت خاموش فرد را درگیر و زمانی بروز می کند که مشکلات بیمار دو چندان شده است.

او بیان کرد: انجام معاینه های دوره ای،تغذیه سالم، داشتن تحرک و انجام فعالیت های ورزشی می تواند درارتقای سلامت جوانان و نوجوانان اثرگذار باشد و خانواده ها باید به این موضوع مهم توجه جدی داشته باشند.

دیابت یا بیماری قند، یک اختلال متابولیک (سوخت و سازی) در بدن است. در این بیماری توانایی تولید انسولین در بدن از بین می رود و یا بدن در برابر انسولین مقاوم شده و بنابراین انسولین تولیدی نمی تواند عملکرد طبیعی خود را انجام دهد. نقش اصلی انسولین پایین آوردن قند خون توسط مکانیزم های مختلف است.

دیابت دو نوع اصلی دارد، در دیابت نوع یک، تخریب سلول های موسوم به بتا در پانکراس منجر به نقص تولید انسولین می شود و در دیابت نوع دو، مقاومت پیشرونده بدن به انسولین وجود دارد که در نهایت ممکن است به تخریب سلول های بتای پانکراس و نقص کامل تولید انسولین منجر شود.

فشار خون بالا یا پرفشاری خون که گاهی به آن پرفشاری شریانی گفته می شود، بیماری است که در آن فشار خون در شریان ها بالا می رود. به دنبال این افزایش فشار، قلب بایدبرای حفظ گردش خون در رگ های خونی شدیدتر از حالت طبیعی فعالیت کند.

در برخی موارد، بالا رفتن فشار خون باعث خون ریزی مغزی می شود همچنین پرفشاری خون عامل خطر عمده در سکته مغزی، سکته قلبی (حملات قلبی)، نارسایی قلب، بیماری شریان های پیرامونی و دلیل بیماری های مزمن کلیه است.

۱۷۶/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا